Gå til innhold

Forgot10Concept's Audi 100 2.3 - Vraket

Ranger emnet


forgot10

Anbefalte innlegg

  • Svar 197
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Chrome/Krom/Fornikling (ukjært navn har mange barn) er nummer 2 på "Hatlisten" over ting på bilen, etter rust selvfølgelig :)

 

Jeg hadde en delebil med Chrome-rails, så ikke pent ut etter min smak, Men jeg liker svarte detaljer på biler ;)

Hvis jeg har Chrome-grill og Chrome-rails passer det ikke inn med resten av bilen ettersom det ikke er noe Chrome rundt vinduer eller lister ;) Hadde det vært en BMW E60, Audi C6 eller noe i den duren hadde det vært fint! :) Men 100(C4) har veldig lite Chrome generelt.. Så derfor ;) hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått byttet bremseskiver + klosser og montert det nye panhardstaget.. Fy å stress! Jeg er en fersking på både det å bytte skiver og panhardstag..:P

Jeg rundet nesten den ene umbrako-skruen som holder festebraketten til caliperen, dæven da var det mange banneord.. ;) Fikk det til til slutt! :P

 

Jeg var meget overrasket av hvor skeivt panhardstaget var :P

IMAG0263.jpg

IMAG0264.jpg

 

Dæven steike, var noe dritt å få inn de foringene i staget, ble tipset om å bruke zalo, men da dyttet de seg selv ut etter 1 minutt.. Jeg hadde ikke tilgang til presse, så jeg brukte varierende utvalg av hylser og bordtvinger fra 1869 eller noe.. Brukte 1,5t for å få de inn, drit altså! Litt MacGyver der altså..

Nå skal det gamle bli et eksperiment på justerbart panhardstag.. ;)

 

Så vurderte jeg å ta av venstre hjulnav bak ettersom det mangler gjenger i det ene hullet, men droppet det.

IMAG0261.jpg

IMAG0262.jpg

 

Men ved ettertanke var det en dum avgjørelse, for da merket jeg skadene etter dette (filmen under), hele bremseskiven vinglet frem og tilbake ca 1mm når jeg roterte på den.. sykt irriterende!

 

Og jeg er stolt fordi jeg har klart å bytte skiver og klosser uten store uhell:

IMAG0265.jpg

 

 

Så imorgen fortsetter jeg på smørbrødlista, da skal jeg fikse festebrakett på frontfanger, demontere H skjerm, og pusse litt rust på panseret. :)

 

Hvor kan jeg få tak i calipere bak, festebraketter + hjulnav for en billig penge? Har sjekket Mekonomen, BilXtra, Torshov, Norskbildelsenter, eBay og Biltema.. Ønsker i så bra stand som mulig, helst ikke brukt..

Endret av forgot10concept
Lenke til kommentar
Del på andre sider

STOOOOR Bildeupdate på vei:

 

 

Igår byttet jeg drivknutemansjett, den trengte virkelig å bli byttet ut! Fikk ikke tatt så mange bilder ettersom jeg glemte det til tider.. ;) og pga fettet over alt!

IMAG0267.jpg

IMAG0266.jpg

 

Var dette riktig mengde fett?

IMAG0268.jpg

IMAG0269.jpg

 

Tok ca 1 time å bytte mansjett for meg som aldri har gjort dette før.. Det anbefales å løsne drivakselen på girkassesiden, dytte akselen forover og dra den ut mens man har fullt rattutslag til motsatt side av den man bytter på. :)

 

Så har jeg fjernet overflødig lakk fra den andre fangeren jeg hadde liggendes, tenkte å bruke den ettersom den er i bedre stand enn den jeg har på nå ;)

Picture105.jpg

 

Først en test:

Picture106.jpg

Picture107.jpg

 

Det gikk så bra at jeg brukte det på alle svarte plastikkdetaljer, og jeg brukte den gamle veikjeglen (som jeg fant langt inni garasjen) som lysholder til arbeidslyset:

Picture128.jpg

Picture136.jpg

 

Litt andre bilder:

Picture129.jpg

Picture131.jpg

 

Så prøvde jeg meg på litt rustfjerning, og jeg gadd ikke å være så veldig forsiktig ettersom jeg skal lakkere panseret ved en senere tid. :)

Picture121.jpg

Picture118.jpg

Picture109.jpg

Picture114.jpg

Picture115.jpg

Picture123.jpg

Picture119.jpg

Picture124.jpg

Picture125.jpg

 

Etter det så tok jeg å lekte litt med den gamle fangeren.. tenkte å montere 4x ekstra fjernlys bak fangeren:

IMAG0270.jpg

IMAG0273.jpg

IMAG0272.jpg

Picture144.jpg

Picture147.jpg

Picture148.jpg

Picture143.jpg

 

Sliter litt med plassen bak fangeren.. Det røret står veldig i veien.. Er det mulig å flytte den opp eller er det katastrofe?

IMAG0274.jpg

 

 

(Må takke kjerringa for at hun ville hjelpe til med å fjerne lakk fra fangeren og ta bilder)

 

Sjekkliste2.jpg1

Endret av forgot10concept
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

En liten update:

Jeg har fjernet litt rust på bakluke og under lister på dørene i det siste. Og kjøpt inn en hel hau av deler.. S

Så denne helga blir det masse montering.. Og gleder meg som en liten unge på julaften til å få skilt på bilen... Og senk selvfølgelig! :)

 

Delelisten min:

Deler150411.jpg

 

Sjekklisten:

Sjekkliste150411.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du byttet drivknutemansjett så demonterte du vel drivknuten totalt og rengjorde den skikkelig før du satte den sammen igjen?

 

Og en annen ting, trykka du fette godt opp i mellom kulene og rullebanen?

"Dytt fett nedi hølet og press det opp bak kulene med fingeren slik at det tyter opp mellom kulene"?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du byttet drivknutemansjett så demonterte du vel drivknuten totalt og rengjorde den skikkelig før du satte den sammen igjen?

Vell, tjaaa... Renset den med en klut, men tok ingen av kulene ut, var så rent som det kunne bli uten å ta ut "leddet"..

 

Og tjaaa.. til deg og Jesper1201.. ;) Jeg presset fra oversiden og nedover før jeg fylte resten av bunnen fra midten... Så "brukte" jeg leddet til maxgrensen, rett før kulene falt ut, i alle mulige vinkler ca 10 ganger hver.. (hvis det var forståelig for deg) ;) Brukte vell rundt 30 minutter på smøringen (satt å dillet mens jeg snakka med kjerringa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva jeg fikk gjort idag! :) (Mangler noen bilder for tok med et kamera og med mobilen.. Mangler kabel til mobilen for overføring)

Skiftet bremsecalipere bak + nye håndbrekkwire'e:

Picture356.jpg

 

Det var forresten masse arbeid å bytte håndbrekkwire uten å demontere eksos og varmeskjold.. Men klarte det til slutt.

Picture371.jpg

 

Så har kjerringa pusset mer rust på bakluka og på den ene siden. og jeg har 'døypet' bilen med zinkspray :)

Picture375.jpg

Picture384.jpg

Picture385.jpg

 

Aldri stol på bilder når man kjøper brukte bildeler.. ;) Den 'nye' skjermen:

Picture386.jpg

 

Fornøyd med 11-12 timers arbeid, så ble de som var med meg litt grinete etter hvor lenge vi hadde arbeidet, så da måtte vi hjem.. (jeg er den eneste som har bil og lappen) hehe!

Picture377.jpg

 

Og nok en gang: Takk til kjerringa som ville ta bilder for meg ;)

 

Maskeringen på bilen ble sponset av Juletilbud 2010

Endret av forgot10concept
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å ødelegge gleden din, men om du har kjørt med den mansjetten (som på bildet over) så vil jeg anta det er kommet "uønskede partikler" inn i fettet. Jeg demonterer alltid drivknuten totalt og rengjør alt når det er kommet hull på mansjetten. Er veldig fort gjort når knuten er tatt av bilen :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår