Gå til innhold

For varm motor......

Ranger emnet


suppegjøken

Anbefalte innlegg

Hei

 

min A100 Avant 2,6 automat 1993 går litt for varm ..ca 100 grader på kjølevannet ved belastning.

Dette er en V6 motor.

 

Den "spytter" ørlite kjøleveske ut av røret i ekspansjonstanken når den er varm.

Vannslagen øverst ved radiator til motor er gloheit, mens vannslangen nede ved motor til radiator, er knapt lunken.

Kjølevift(ene) legger jeg sjelden merker til starter og går.

 

Jeg skiftet termostat, vannpumpe og registerreim for 3,5 år siden og kun kjørt 15 tusen kilometere siden.

Audi sin garanti gikk selvsagt ut etter tre år.

Kjølevesken er ny i vinter og målt til å tåle minus 43 grader.

 

Spørsmål:

Er det termostaten som er gåen?

Eller er det noen annen sensor til viftene?

Er det andre her i Drammens området, enn griske og dyre Audi verkstedet, som kan fikse dette?

 

Håper på at noen av dere bilekspert kan hjelpe meg?

Sign.regler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Det kan ikke være termostaten, for kjølevannet sirkulerer ut i radiatoren :) kan det være at radiatoren har blitt tett en eller annen plass? Sånn at vannet på tvinges gjennom.. Er ikke sikker jeg :)

Noen andre..?

1996 Audi S6 2.2tq sedan

1996 Audi A6 2.5TDI

1955 International Harvester R-100 [Langtidsprosjekt]

1967 Ford 17m P7 [Enda et langtidsprosjekt..]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja.. om det heller er tett eller dårlig sirkulasjon i systemet og ikke termostat som er synderen?

 

Vel, jeg kom på nå at Audi verkstedet skiftet den øvre vannslangen mellom radiator og motor.

Det er den slangen som har en forgreining til ekspasjonsboksen.

 

Er det mulig å feilmontere en slik slange, slik at vannet ikke sirkulerer godt nok?

 

Vannet er jo glohett inne slangen når motoren er varm, mens den gamle vannslangen nederst på radiator mot motor, knapt blir lunken.

Sign.regler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øverste skal være gloheit, da det er her vannet går inn på radiatoren og det skal holde ca 100grader.

Den nederste er avkjølt væske og holder knapt lunken temp (for å kjøle motor)

Lurer nesten på om du har for høy mengde glykol, slik at vannet kjøler for dårlig. Har du for mye glykol mister du kjøleevnen vannet har.

Om du kjører bilen god og varm, kjører så og stopper og lar bilen gå på tomgang, går den da over 100grader?

Om ikke, så er bilen din helt fin, da sirkulerer alt som det skal. Kan også være at de på verkstedet har montert en 95-98c termostat.

 

/Hit

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kanskje ut som et dumt spørsmål men...

Starter kjølevifta da?

 

Begge kjøleviftene starter ved 100 grader.

Nå er sikkert ikke temeperatur måler i dashbordet det mest nøyaktige, så¨det kan godt være 98 grader de begge slår seg inn på,.. sammtidig.

 

Og du behøver ikkeå unskylde deg.

Ingen spørsmål er dumme!!!

 

Kun stakkarslige usikkere folk, med lav sjølvtillit, er det som driter ut andre.

Som finansminister Kristin sa; de som har det i kjeften, mangler det stort sett andre steder :disco

Sign.regler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flommer ekspansjonstanken din over hvis du skrur av lokket og lar den gå?

Hadde samme problemet på min og da var det toppakningen som var gåen.Kompresjonen gikk ut i kjølesystemet.

 

Ja takk for tips!:)

 

Nå har jeg åpnet lokket på ekspansonstanken, mens motoren gikk. Den viste 95 grader på termometer.

Den verken flommet eller sprutet kjløleveske.

 

Sa da er vel topppakning ok da?

 

....forslag tas i mot med stor takk :chatchairs

Endret av suppegjøken

Sign.regler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Syns i grunnen alt høres normalt ut jeg, at den stiger rett over 100 ved litt belastning høres ikke unormalt ut, uten at jeg har noe direkte kjennskap til denne, men på generell viten hadde jeg nok ikke reagert på noenting slik du beskriver det, begynner det å passere 110-120 så er det bekymringsverdig.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår