Gå til innhold

Ingen som savner mopedtiden..?

Ranger emnet


jimmen

Anbefalte innlegg

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvordan husker du alt dette? :P Og jeg har liten tro på 120 km/t på en X, da blodtrimmede vannavkjølte girmopeder offfroad/sm ikke klarer særlig mer. Men skal ikke ta den diskusjonen nå :P

 

Hvordan jeg husker allt dette? Vet ikke, fordi jeg hadde det gøy og ikke greier å glemme det?!

 

Den toppet 120km/t ja, og gikk helt jevnt mot en kompis sin trimma Suzuki 100ER med 125 sylinder. Samma aksen, samma toppfarten og tilogmed akkurat samma lyden!

 

Jeg arvet trimsylinderen min fra en annen kompis som hadde brukt opp den egentlig. Den var allerede maksborret og han skulle hive den. Men jeg sendte den inn til sylinderservice i Trondheim uansett, først nektet de å gjøre noe med den men jeg fikk overtalt dem til å prøve likevel. Og resultatet ble at jeg fikk sylinderen i retur med et medfølgende brev om at dette var livsfarlig og jeg måtte aldri i verden finne på å sette dette på mopeden. Jeg kunne til nød prøve å montere det på en gressklipper eller noe. Fordi skjørtekantene var tynne som barberblad, og ville sprekke etter første oppstart!

 

Så hadde de spesialsmidd et stempel fordi de ikke hadde stempel som passet til borringen, og jeg forsto det som at de hadde modifisert et 100ER stempel til å passe..

 

Jeg monterte driten, tok innkjøring på underkant av 5mil før jeg begynte å teste. Og det fungerte!

 

Når kompisen hadde sylinderen hadde han porta den til et hinsides turtallsområde, han fikk til et effektområde mellom 10500omdr og godt forbi 12tusen. Og det gikk brukbart men holdt max ei uke.

 

Jeg portet enda mer, men motsatt av hvor han hadde portet. Jeg freste ut skikkelig på alle stedene han ikke hadde frest noe, og jeg fikk godt bunndrag fra 4tusen, så kom det et rykk ved 8tusen der den kom skikkelig og dauet ut ved 11-12tusen.

 

Jeg hadde ei 100dyse montert i starten, men fikk noe lugging som irriterte meg litt. Så jeg borret opp dysa, og jeg mener å huske at den da ble ca 105. Iallfall så forsvant luggingen og draget ble helt perfekt. Maks bunndrag på 3. gir og våt asfalt over et kummlokk resulterte i at den reiv seg laus på kummlokket og reiste seg på bakhjul etterpå. Det kaller jeg brukbart drag på en moped! Den var også dreva til rundt 80 på 3. giret.

 

Husker også at jeg lå ved sida av en kamerat med en gammel Corvette som gikk 65, og da girte jeg meg helt ned til 2. gir og lå fortsatt ved siden av han..

 

Men jeg kunne jo ikke gå etter hva speedometeret mitt viste, for pga bakdekket viste jo det helt feil. Så jeg ble nødt til å få noen med bil til å måle hastigheten min da jeg testa toppfart.

Husker ikke nå hvor mye misvisning dekket utgjorde på speedometeret, men jeg husker at det utgjorde like mye som 2 tenner på fremste drevet i utveksling.

 

Og det artige er at dette trimsettet holdt i nesten 4 mndr, og etter at det skar kunne jeg fortsatt kjøre hjem og parkere. Dog med en toppfart lik en original moped. Da var det en bit av øverste stempelring som havna oppå stempelet og hakket istykker toppen av stempelet og laga ei sinnsykt stygg ripe ved utblåset.. Dermed var det game over for den sylinderen, original ble montert og mopeden solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moped tia savner jeg som bare det ja, angrer som en hund på at jeg solgte mopeden min.

 

Hadde en sånn her en morsom sak.

1979_EPO_PV50_450.jpg

Suzuki pv!

Min var blå da, og hadde suzuki ER motor med 5 gir istede for de 4 som var originalt. Hadde også 11,5hk trimsats med stor gasser og det hele, men satte det aldri på fordi det holdt at den gjorde 80 på sletta. Tross alt 8 toms hjul på den der, og satt omtrent med beina over styret:)

97mod s2 106 rallye turbo

95mod s1 106 rallye svart

95mod s1 106 rallye hvit

08mod vw caddy 140hk tdi firmabil

74mod international

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner mopedtia ja, kjørte 91 corvette 380 jeg, med porta sylinder, hadde vel noen timer skruing på den, og når jeg endelig fikk tak i cometsylinder så ble den stjelt før jeg fikk montert den, jævla tjuvepakk, håper han daua når han fant ut at bremser manglet.

 

Lyst på ZR eler Panter jeg, eller kanskje en MB5, og det skal choppes opp, senkes og trimmes.

Lite som er deiligere enn å cruise rundt på moped på sommeren,

Har vært borti litt spreke mopeder også, en X som gjorde 90 på 4, og 140 på 6.

Og en Honda scoopy som gjorde 140 målt med bil etter.

 

Fikk liv i en gammel Vespa Piaggio SI 50, borra opp, porta sylinder, høvla topp og "justert" variator, fikk den aldri til å gå skikkelig, den høvla toppen ble for mye og motoren sperra på såvidt over tomgang, gikk på enten 45 eller 65 dyse, ettersom hva humøret var på.

Når plugghetta datt av gikk den like fint(om ikke bedre), og når den gikk tom for bensin fyllte jeg på 1/2 liter diesel og starta opp igjen, gikk like fint men røyk litt blått.

Solgte den for 500,- til en som trodde det var noe å bygge dragracemoped på, sa at den var like egna og 14 dager etterpå hadde han finni ut det samme sjøl.

 

Har gått noen mopeder rundt her med litt over 40 hk da, ene var vel en furia tror jeg, den andre er vel en KTM tror jeg som er deplomba.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner mopedtia ja, kjørte 91

 

Og en Honda scoopy som gjorde 140 målt med bil etter.

 

Har gått noen mopeder rundt her med litt over 40 hk da, ene var vel en furia tror jeg, den andre er vel en KTM tror jeg som er deplomba.

 

 

Dette var noe av det morsommeste jeg har lest eller hørt i hele dag.

97- Volvo V70R AWD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scoopyen er faktisk sann, den gikk noe jævlig, sikkert noen i Skien som hare kjennskap til den.

Furiaen vet jeg lite om, den var trimma heftig, kan jeg være at det var litt over 30 hk og jeg husker feil, gudene vet hva som var gjort, men krefter var det.

KTM`(tror jeg) er vel moped/crosser, uten noen videre kjennskap om det

 

Trimhester er alltid ljug, ser jo når folk skryter av 9,5 hk på en MT eller X, og blir frakjørt av corvette med cometsett, som det er 4,3 hk i.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv en sylinder på mopeden min som skulle utgjøre 22hk.

jeg hadde og fult oppsett med eksos, gasser++

 

sikkert 13-14hk bare.

 

De som er SINNSYKE i italia og slikt som porter portene så store som en banan klarer kanskje 18-19hk.

samme som med bil dette, har sikkert 200hk i accorden jeg og siden jeg har KN filter.

97- Volvo V70R AWD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i gang med mopedtiden jeg. Er koselig det, men jeg gleder meg til jeg får billappen

Kjører en 04 Aprilia Rs Tuono, bygget halveis om til Streetfighter..

240008.jpg

 

Når jeg får billappen, skal den bli 110% strøken og skamtrimmes.. Kommer aldri til å selge den tror jeg! :) Er jo et gladminne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner ikke moped tiden... Det jeg husker best er alle mopedene med 10-11 HK trimsett som ble frakjørt av 100ccm lett motorsykkel med 5-6 HK. Alle trodde mopeden deres gikk sinnsykt bra, når den i virkeligheten gjorde 70 km/t på flat mark. Meget latterlig nå i etterkant. Er egentlig bare glad jeg kom i fra den tiden der med helsa i behold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv en sylinder på mopeden min som skulle utgjøre 22hk.

jeg hadde og fult oppsett med eksos, gasser++

 

sikkert 13-14hk bare.

 

De som er SINNSYKE i italia og slikt som porter portene så store som en banan klarer kanskje 18-19hk.

samme som med bil dette, har sikkert 200hk i accorden jeg og siden jeg har KN filter.

 

Svenske som har en zundapp som benka 20hk+ mener jeg og huske.

Fyrn der er jo rene profesoren.

 

hadde selv en rieju mrx som alt av det værste som var og få kjøpt.

 

den gikk GODT.

- Volvo 240 Turbo Intercooler 90 mod

400hk prosjekt..

- Volvo 740 Turbo Intercooler 89 mod

Mvh

//Kristian Ekren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår