Gå til innhold

Nytt EU direktiv kommer 29 April 09 . Pass opp!

Ranger emnet


Bead-lock

Anbefalte innlegg

  • Svar 103
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så flott disse reglene kom nå. Akuratt når jeg har kjøpt inn ny motor til Omegan, til 20 laken pluss innmat som vel runder av 70 tusen når den er cirka ferdig. ikke montert!

 

Direktivet rammer ikke deg.

 

Jeg kommer til å kjøre bilen jeg bygger om nå, lovlig eller ikke. Selv ønsker jeg å fortsette slik som nå, og faktisk få godkjent bilen når den er ferdig. Jeg syns systemet fungerer utmerket slik det er i dag, mtp. sikkerhet og muligheter.

 

Det vil fungere på samme måte. Direktivet rammer ikke deg.

 

Og korleis skal det gå med Mercedes AMG og Brabus når dei ikkje kan bygge om bilar lenger?

 

De lages nok i så stor skala at det ikke er noe problem.

 

bare og samle alt av våpen fra tannpirkere til kanoner, det er faktisk " vi " som bestemmer dette, dog ikke direkte ,men inndirekte. jeg kommer til og drite i enhver regel som kommer , for jeg en bot så får det bli det:)

 

Direktivet rammmer ikke deg.

 

 

Forbanna vanskelig å lese litt før man åpner kjeften? Direktivet rammer ikke modding av brukte biler, der blir Kjøretøyforskriften stående. Det er snakk om at § 1-15 vil forsvinne.. Det er også tvil om hvordan modifisering av biler solgt etter 29. april eller hvilken dato det var vil foregå. I direktivet står det en liste over hva som vil skje med de enkelte kjøretøygruppene. Busser vil bli ombygget etter EU-direktivet. Biler vil det ikke. Det står noe om at nye biler vil følge direktivet, jeg tolker det dithen at biler bygget etter 29. april også kan moddes av oss, men at kravene til fabrikanter vil bli strengere.

 

 

Eirik

Endret av eiriksmil

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med en som jobber høyt oppe i biltilsynet. alså folk må ikkje ta helt av.. det bli ikkje tibakevirkende kraft på dette.. så nor de gjelder dekk å felg så gjelder stro boka, men ppå biler levert etter den datoen direktive trår i kraft er de kun dekk og felg som oppgjies fra inportør som kan brukes.. samme gjelder da senkesett å anet ekstrautstyr... datoen blir utsat.. er jo over 1 år siden loven om at et karoseri skulle være nytt nor de ble utført ett karoseri bytte, men denne har jo helder ikkje tråd i kraft..

Volvo 242 Dl 81 mod

Volvo 240 Gle 86 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt på de snille, hjelpsome og servic innstilte gutta i gult som jobber for Staten. Jeg har bla en Ram 2500, 2005 mod som er tatt inn på unntaksregelen. Og godkjent der etter. Jeg ble stoppet, og fikk beskjed om at den bilen måtte tilbake i helt orginal stand, sånn som den var da den kom til Norge... Får ikke lov til å gjøre noe med den.. Skal inn å vise den den 12 mars.. så da får jeg høre.. Om det er bare det utvendige dem går på... eller om jeg fan meg må ut med ettermontert GPS, motorvarmer, kupevarmer etc.

Og ikke minst... når jeg vraker en bil til 349 000 kr og den blir retter for 350 000 kr ( JA DET STEMMER) så er den ikke mye orginal lengere....

Kommer med en oppdatering ..

Endret av Paal C.

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Innføringen av direktivet er utsatt;

 

http://www.amcar.no/page.asp?ParentID=313&MenuID=418&DocID=7539&Order=2

 

http://www.amcar.no/page.asp?ParentID=313&MenuID=418&DocID=7541&Order=2

 

...og til dere som ropte og skrek om import av bruktbil, les den første linken. Der står det nok en gang, som det har blitt nevnt i denne tråden en drøss ganger, at det uansett kun var ment å gjelde for nybiler.

 

Til de som ikke gidder å lese sjæl ser det ut til at det tidligst blir forandringer i første halvdel av 2010.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Amcar...

 

Gladmelding til bilentusiaster!

Etter noen måneder med intens jobbing fra AMCAR's side for å få kartlagt konsekvensene av det nye EF-direktivet 2007/46/EF, og hvilke konsekvenser det ville få for de som har bil som hobby og amerikansk bil i særdeleshet, er svarene endelig her.

Samferdselsdepartementet har i brev til AMCAR bekreftet at det nye EF-typegodkjenningsdirektivet kun skal gjelde for nye kjøretøy. Og Vegdirektoratet bekrefter at § 1-15 videreføres slik den praktiseres i dag.

Det samme gjør man med Kjøretøyforskriften når det gjelder krav til dokumentasjon til brukte biler som importeres etter 29.04.2009. Det betyr at fjerningen av § 1-15 og de skjerpede kravene til EF-typegodkjenningsdokumentasjon som Vegdirektoratet hadde varslet ville utgå inntil videre.

Norge velger å følge resten av EU i relasjon til at direktivet kun skal gjelde for nye kjøretøy. Det betyr at AMCAR har fått fullt medhold for sitt syn på direktivet, og at Vegdirektoratet har kommet til samme konklusjon som oss. Vegdirektoratet bekrefter videre i en samtale med AMCAR fredag 13. mars at utsettelsen er midlertidig. Nå vil man avvente og se hva EU-kommisjonen kommer opp med av alternative krav til individuell godkjenning, og man vil se på hva land som Sverige, Tyskland og Storbritannia foretar seg i denne sammenheng før man konkluderer.

Dette synes AMCAR er fornuftig, og det er helt i tråd med de forslag AMCAR kom med til Vegdirektoratet i relasjon til høringen. Den tekniske gruppen i EU som ser på disse sakene har fått ny frist til å konkludere innen februar 2010. Så vil de respektive landene, inkludert Norge, studere utfallet av gruppens arbeid før endringer av Kjøretøyforskriften kommer ut på høring. Dette betyr at gjeldende praksis sannsynligvis ikke vil bli endret før tidligst i 2. halvdel av 2010.

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Amcar....

 

Faren over - registrering av amerikanske biler går som før

Med referanse til tidligere nyhetssak der AMCAR rådet alle som hadde nyere amerikansk brukt bil som ikke var forevist teknisk kontroll, om at man måtte bestille seg time til registrering av bilen før 29.04.2009 - avblåses. Grunnen til oppfordringen var Vegdirektoratets forslag til nye direktiver - der man foreslo å fjerne unntaksparagrafen 1-15 og innskjerpe kravene til EF-typegodkjennings papirer. Som man kan lese i nyhetssaken under "Glamelding til bilentusiaster" har nå Vegdirektoratet og Samferdselsdepartementet snudd i saken, og konkludert med at de foreslåtte endringer AMCAR refererte til, ikke vil bli gjennomført. Det betyr at alle de som har planer om å registrere eller importere seg bil som ikke har EF-typegodkjenning fortsatt kan gjøre det under § 1-15. AMCAR jobbet utrettelig for å få denne unntaksparagrafen i de norske Kjøretøyforskriftene. Og vi er nå glade for at Vegdirektoratet har snudd på forslaget om å fjerne den. Så til alle med importplaner om drømmebilen fra USA - det er bare å gå i gang - AMCAR fikset saken.

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig, og fullstendig off topic, synes jeg det er litt artig at Amcar avslutter med "Amcar fikset saken!", når vi samtidig kan lese

 

Den tekniske gruppen i EU som ser på disse sakene har fått ny frist til å konkludere innen februar 2010. Så vil de respektive landene, inkludert Norge, studere utfallet av gruppens arbeid før endringer av Kjøretøyforskriften kommer ut på høring.

 

Æres de som æres bør, men her synes jeg vel Amcar tar på seg litt vel mye av den... Med mindre jeg tar feil og Amcar har påvirket samtlige medlemsland i EU i tillegg til Norge, selvfølgelig... :rolleyes:

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det er minst én mann med fornuft her på forumet. Jeg har sagt det før, og jeg sier det gjerne igjen - av og til skulle jeg ønske Frp kom til makta i fire år slik at alle idiotene som stemmer på dem ser hva som faktisk hadde skjedd..

 

På den annen side er jeg også overbevist om at det er fullt mulig å kjøre Norge i grøfta på fire år, og derfor er jeg også livredd for det samme.

...akkurat som enhver konserativ amerikaner er totalt, gjennomført sikker på at Obama vil total-rasere USA og alt positivt USA står for, med politikken sin. Det positive i det som det kan føre med seg, det nevnes ikke med et ord..

 

Ang. det å kjøre Norge i grøfta, når de (politikerene som styrer i dag) klarer å dra på seg et verdifall på 633 000 000 000 kroner på oljefondet grunnet feilslått politikk, så mener jeg at dagens regjering har tatt det største steget i å pløye oss ut på jordet siden millenniumsskiftet.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.amcar.no/page.asp?ParentID=3 ... 39&Order=2

 

=D> Gladmelding til bilentusiaster!

Etter noen måneder med intens jobbing fra AMCAR's side for å få kartlagt konsekvensene av det nye EF-direktivet 2007/46/EF, og hvilke konsekvenser det ville få for de som har bil som hobby og amerikansk bil i særdeleshet, er svarene endelig her.

Samferdselsdepartementet har i brev til AMCAR bekreftet at det nye EF-typegodkjenningsdirektivet kun skal gjelde for nye kjøretøy. Og Vegdirektoratet bekrefter at § 1-15 videreføres slik den praktiseres i dag.

Det samme gjør man med Kjøretøyforskriften når det gjelder krav til dokumentasjon til brukte biler som importeres etter 29.04.2009. Det betyr at fjerningen av § 1-15 og de skjerpede kravene til EF-typegodkjenningsdokumentasjon som Vegdirektoratet hadde varslet ville utgå inntil videre.

Norge velger å følge resten av EU i relasjon til at direktivet kun skal gjelde for nye kjøretøy. Det betyr at AMCAR har fått fullt medhold for sitt syn på direktivet, og at Vegdirektoratet har kommet til samme konklusjon som oss. Vegdirektoratet bekrefter videre i en samtale med AMCAR fredag 13. mars at utsettelsen er midlertidig. Nå vil man avvente og se hva EU-kommisjonen kommer opp med av alternative krav til individuell godkjenning, og man vil se på hva land som Sverige, Tyskland og Storbritannia foretar seg i denne sammenheng før man konkluderer.

Dette synes AMCAR er fornuftig, og det er helt i tråd med de forslag AMCAR kom med til Vegdirektoratet i relasjon til høringen. Den tekniske gruppen i EU som ser på disse sakene har fått ny frist til å konkludere innen februar 2010. Så vil de respektive landene, inkludert Norge, studere utfallet av gruppens arbeid før endringer av Kjøretøyforskriften kommer ut på høring. Dette betyr at gjeldende praksis sannsynligvis ikke vil bli endret før tidligst i 2. halvdel av 2010.

 

http://www.amcar.no/page.asp?ParentID=3 ... 41&Order=2

 

Faren over - registrering av amerikanske biler går som før

Med referanse til tidligere nyhetssak der AMCAR rådet alle som hadde nyere amerikansk brukt bil som ikke var forevist teknisk kontroll, om at man måtte bestille seg time til registrering av bilen før 29.04.2009 - avblåses. Grunnen til oppfordringen var Vegdirektoratets forslag til nye direktiver - der man foreslo å fjerne unntaksparagrafen 1-15 og innskjerpe kravene til EF-typegodkjennings papirer. Som man kan lese i nyhetssaken under "Glamelding til bilentusiaster" har nå Vegdirektoratet og Samferdselsdepartementet snudd i saken, og konkludert med at de foreslåtte endringer AMCAR refererte til, ikke vil bli gjennomført. Det betyr at alle de som har planer om å registrere eller importere seg bil som ikke har EF-typegodkjenning fortsatt kan gjøre det under § 1-15. AMCAR jobbet utrettelig for å få denne unntaksparagrafen i de norske Kjøretøyforskriftene. Og vi er nå glade for at Vegdirektoratet har snudd på forslaget om å fjerne den. Så til alle med importplaner om drømmebilen fra USA - det er bare å gå i gang - AMCAR fikset saken.

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. det å kjøre Norge i grøfta, når de (politikerene som styrer i dag) klarer å dra på seg et verdifall på 633 000 000 000 kroner på oljefondet grunnet feilslått politikk, så mener jeg at dagens regjering har tatt det største steget i å pløye oss ut på jordet siden millenniumsskiftet.

 

Det der har jeg hørt mange, mange ganger den siste tiden. Merkelig nok holdt de samme menneskene helt kjeft når oljefondet hadde en mye større avkastning enn planlagt.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg hørt mange, mange ganger den siste tiden. Merkelig nok holdt de samme menneskene helt kjeft når oljefondet hadde en mye større avkastning enn planlagt.
Seff holder vi kjeft. Egentlig er det jo irrelevant å snakke om de i det hele tatt, siden forvaltningen per i dag er slik at menigmann knapt får se noe som helst til de pengene.. De skal spares. ...noe som jeg tolker som at de skal spares til fremtidige generasjoner, slik at de kan blåse alt på å rette opp alt som nå forfaller her i landet, nesten kun fordi det ikke engang blir brukt en brøkdel til å fikse skoler, sykehus, veier, fengsler, etc... Man kan ikke bruke de nå pga inflasjonen som da vil komme sier de... neivel...så det blir ikke inflasjon om 50 år når de som kommer etter oss plutselig må røske en trillion kroner ut i markedet for å fikse oss opp til normal Eu-standard her? :shake:

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff holder vi kjeft. Egentlig er det jo irrelevant å snakke om de i det hele tatt, siden forvaltningen per i dag er slik at menigmann knapt får se noe som helst til de pengene.. De skal spares. (snip)

 

OK, jeg kan være med på at ting kunne vært bedre her, som alle andre steder. Men - siden du mener at vi i tillegg til å leve på rentene også kan bruke opp penga vi har på bok, hva mener du Norge skal leve av når olja tar slutt?

 

Uten naturressurser vil ikke Norge klare å være konkurransedyktige med resten av verden på noe som helst, og dermed vil også den levestandarden vi nordmenn har vent oss til bli en saga blott. Unntaket er hvis vi har nok penger på bok til at rentene kan holde oss oppe.

 

En eller annen dag tar olja slutt, og dessverre får man ikke like godt betalt for fisk og lusekofter.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår