Gå til innhold

1990 GTI 8V prosjekt - Mer effekt?

Ranger emnet


X-oz

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal snart hente meg en fin 1990 Golf GTI 8V, bilen skal brukes som morrobil, har ikke bestemt meg om den skal registreres.

 

Har klart for meg hva jeg skal gjøre med understell og bremser, men lurer på om noen kan svare meg på spørsmålene under.

 

Noen som har noen enkle og rimelige tips for å få mer effekt ut av en slik motor?

 

Så lurte jeg på om katalysator bare kan fjernes sånn uten videre?

Finnest ferdige erstattningsrør, eventult hvor kan jeg kjøpe det?

 

Jeg er en uerfaren bilbygger så jeg takker for alle svar og tips =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkle og rimlige tips finnes det nok lite av i denne situasjonen. I denne motoren kan man nok rekne i gjennomsnitt, minst 1000kr pr. hestekraft. Hvordan du disponerer pengene har riktig nok mye å si.

 

Så, den enkleste og rimligste løsningen er nok å bytte til 16V GTI. Da har man +/- 25hk mer, samt en topp som puster litt bedre mtp. effektøkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, den enkleste og rimligste løsningen er nok å bytte til 16V GTI. Da har man +/- 25hk mer, samt en topp som puster litt bedre mtp. effektøkning.

 

Ombygging er vel en forholdsvis omfattende jobb å få godkjent?

Kanskje like grei å bare bygge om til G60 vist en først skal bytte motor?

 

Eventuelt hadde det muligens vert en ide og kjøpe en 16v/G60 istede, men jeg synest dette var et svært godt eksemplar. Tilnermet rustfri, lav km. stand å hele pakka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca 2800 i trimkam får du ca 10 hk mer i en 8v GTI. Dette er den billigste effektøkningen uten større modifikasjoner.

Skal du videre oppover bør toppen portes (6000+) evt portet G60 eller crossflowtopp, avstemt 4-1 grenrør (~5000), 2 doble Webere (fås brukt 5000+) evt throttlebodies og datasprut (~10000+), trimkam tilpasset motoren (3000).

Er fullt mulig å få 200 hk ut av din motor, men det koster! 160 hk er et greit tall og vil ikke koste skjorta.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca 2800 i trimkam får du ca 10 hk mer i en 8v GTI. Dette er den billigste effektøkningen uten større modifikasjoner.

Skal du videre oppover bør toppen portes (6000+) evt portet G60 eller crossflowtopp, avstemt 4-1 grenrør (~5000), 2 doble Webere (fås brukt 5000+) evt throttlebodies og datasprut (~10000+), trimkam tilpasset motoren (3000).

Er fullt mulig å få 200 hk ut av din motor, men det koster! 160 hk er et greit tall og vil ikke koste skjorta.

 

 

Takker, nå må jeg undersøke litt ;-)

 

Det er effektanlegg fra katalysator og bak.

Kanskje det kan være en ide å fjerne katalysator og på med grenrør?

 

Noen som vet hvor jeg eventuelt kan få tak i "cat bypass"?

 

 

Trimkam, grenrør og "cat bypass" er kanskje en god start?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ombygging er vel en forholdsvis omfattende jobb å få godkjent?

Kanskje like grei å bare bygge om til G60 vist en først skal bytte motor?

 

Eventuelt hadde det muligens vert en ide og kjøpe en 16v/G60 istede, men jeg synest dette var et svært godt eksemplar. Tilnermet rustfri, lav km. stand å hele pakka...

 

Å få godkjent 16V i Golf er ikke problem. G60 går greit å godkjenne og, men det koster litt mer mtp. oppgradering av andre deler som bremser, motorfester, girkasse, giroverføring, bensinpumpe®, hjerne og mer som jeg ikke kommer på nå..

 

16V mener jeg bestemt er den beste for motoreffekt (bedre enn G60). Turbokonverterer man denne motoren stiller man mye sterkere enn 8V motorene (GTI med eller uten kompressor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fjerne katalysatoren på denne motoren gir ikke mer enn et par hk på en frisk motor. Ikke særlig merkbart med andre ord, og veldig upraktisk ved hver PKK.

 

Gassere er jo og rimelig dumt på biler med kat, Schrick 268 kam og grenrør funker bra for en forholdsvis rimelig penge. Grenrøret passer senere også om du oppgraderer til G60

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer om jeg ikke bare skal bytte til 16v.

Ser ut til at jeg må bruke en del kroner på min motor før jeg oppnår samme effekt...

 

 

Ser det ligger en god tråd om hva som trengst for å bygge om til 16v, men må jeg bytte alt som står på den lista eller har jeg noe av det siden min er en GTI?

 

http://www.bilforumet.no/golf-ii/134329-dere-bygger-gti-16v-les-dette.html

 

Cirka hvor mange kroner vil en slik ombygging koste med motor og alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send mail til typegodkjenning@moller.no med en forespørsel på ombyggingspapir, husk å skriv hvilket merke, modell, årsmodell, motor og kjennemerke bilen er, og hva du ønsker å bygge om til. Da får du tilsendt et brev i posten (Og ja, husk å legge ved adresse) som viser hva som skiller din modell fra en 16V GTI. Dette legger du med i søknaden du skriver til Statens Vegvesen.

 

Edit: Når du bygger om til 16V GTI, skal den være i original utførelse, slik modellen ble førstegangsregistrert i Norge. Greit å ha i bakhodet før man kjøper senkesett o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår