Gå til innhold

Fjerne rust på bremesrør?

Ranger emnet


IronHorse

Anbefalte innlegg

jeg ble råda på eu til å pusse dersom rustet bare var omtrent slik det kan tas av med å gni fingeren på det. Alt annet er galskap. Du vil få lekkasje før eller senere.. I så fal puss med 120 og lakk over med vanlig spraylakk eller understellsbehandling.

 

Jeg har lurt EU i mange år på en av bilene jeg har hatt. Det har vært lekkasje i bensinsystemet, og rust i lutingen til bensintanken, og rust på manga mange bremserør. Jeg har sausa på med understellsbehandling på disse stedene slik at det ser rimelig ut som det er fullt av nytt gush på der, og da pirker de ikke borti for å sjekke om det er tull...

 

Men whatever, det er iallefall ikke smart. Jeg brukte 4 dager i garasjen for å rette disse feila før jeg solgte bilen. Da skifta jeg 4 bremserør - dvs. alle de lange. Tok ned bensintanken og lodda i nye rørstubber ++. Alt det stresset for at jeg ikke tok reperasjonen der og da når jeg burde... :)

 

Du får kjøpt hos forhandler ferdig benna rør med nipler påsatt. Så det er ikke den store saken å få skifta røra, litt putlete, kan lønne seg med løftebukk. DA bruker du 3 timer i stedet for 2 dager om du er uheldig.

 

Men det er da ikke heller dyrt å gjøre dette på et verksted. Som jeg pleier å si. Jobb 3-4 timer ekstra en uke å sett bilen på verksted :). Bedre å være på jobb enn å ligge under bilen i 3 dager!

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble råda på eu til å pusse dersom rustet bare var omtrent slik det kan tas av med å gni fingeren på det. Alt annet er galskap. Du vil få lekkasje før eller senere.. I så fal puss med 120 og lakk over med vanlig spraylakk eller understellsbehandling.

 

Jeg har lurt EU i mange år på en av bilene jeg har hatt. Det har vært lekkasje i bensinsystemet, og rust i lutingen til bensintanken, og rust på manga mange bremserør. Jeg har sausa på med understellsbehandling på disse stedene slik at det ser rimelig ut som det er fullt av nytt gush på der, og da pirker de ikke borti for å sjekke om det er tull...

 

Men whatever, det er iallefall ikke smart. Jeg brukte 4 dager i garasjen for å rette disse feila før jeg solgte bilen. Da skifta jeg 4 bremserør - dvs. alle de lange. Tok ned bensintanken og lodda i nye rørstubber ++. Alt det stresset for at jeg ikke tok reperasjonen der og da når jeg burde... :)

 

Du får kjøpt hos forhandler ferdig benna rør med nipler påsatt. Så det er ikke den store saken å få skifta røra, litt putlete, kan lønne seg med løftebukk. DA bruker du 3 timer i stedet for 2 dager om du er uheldig.

 

Men det er da ikke heller dyrt å gjøre dette på et verksted. Som jeg pleier å si. Jobb 3-4 timer ekstra en uke å sett bilen på verksted :). Bedre å være på jobb enn å ligge under bilen i 3 dager!

 

 

hehe:p ja er sant det;) da blir det skifting av bremse rør;)

 

Takk for svar;)

91 Mercedes Benz 300td

74 Plymouth Duster

X 92 240 Gl (tic)

X 86 240 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom du føler deg sikker på at røret foran holder, så puss av rustet som er og mal over med ett eller annet. Han som pleier å sjekke min bil er meget nøye, men også meget fornuftig - ikke over ivrig. Varierer jo litt. Første gang jeg hadde bilen på EU kontroll for snart 10 år sia, så fikk jeg feil på bremseslange foran - nesten sprukket - 2er feil.

 

Da jeg kom på etterkontroll så spurte han meg: har du fiksa det? Ja svarte jeg selvfølgelig, for det hadde jeg jo. Så sa han, skriv ned km standen så skal jeg gå inn å skrive ut godkjenninga. Han fikk km standen og kom ut med papiret godkjent uten noen feil. Han så aldri på bilen engang!

 

Så varierende kvalitet på kontrollørene der ute ja.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir/skal pirkes på om det er lakkert over, for man skjønner jo at det er noe man "skjuler" når du ser det er lakkert på en plass..

 

Er det antydning til rust, er det anmerkning. Sikkerhet, veldig nøye! Er det sprekkdannelser i slanger, anmerkning.

 

Dette er et veldig nøye punkt vil jeg si, da det går på DERES sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit, du fjerner ikke rust på bremserør, du BYTTER rørene!! så enkelt er d bare

 

Jeg har ikke no problem med og forstå det og det er dette jeg har holdt på med men som det heter i veiledningen for PKK så er ; Bremserør svekket pga. rustangrep = 2.

Det jeg lurer på om antydning til rust går under denne kategorien? Skal røra være 100% rustfrie? Hvis så må jeg jo sannsynligvis skifte alt.

VW CADDY 1.9 TDI 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

absolutt ville jeg også bytte. Men når spørsmålet var hvor nøye de er så deler jeg erfaring.

 

Kontrolløren "min" RÅDA meg til å pusse vekk rustet og male over det. Ikke fordi han skulle "jukse" det igjennom, men fordi han mente at det var godt nok dersom jeg fikk vekk alt rustet uten at røret var skada - hvis det bare var litt på overflaten som nesten kan "vaskes" av.

 

Må ikke misforstå meg, jeg råder også absolutt til å bytte røra! Bremsene er ekstremt viktig. De aller fleste av oss sliter uten bremser :D

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Kontrolløren "min" RÅDA meg til å pusse vekk rustet og male over det. Ikke fordi han skulle "jukse" det igjennom, men fordi han mente at det var godt nok dersom jeg fikk vekk alt rustet uten at røret var skada - hvis det bare var litt på overflaten som nesten kan "vaskes" av.

 

Er det rust på røra er dem skadet og må byttes. "Reparasjon" i form av pussing og maling vil ikke bli godkjent. Den delen som er rustskadet må byttes ut.

- 98 Audi A6 1,9 Tdi

x97 Audi A4 1,8 20V (solgt)

x87 Mercedes 190E 2,3 (solgt)

x87 Mercedes 190E 2,0 (solgt)

x81 Ford Escort 1,3 (taket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hos oss er det nå slik att der det rust skal det fikses. som regel går det fint å puse det bort med stålbørste og tectylere over etterpå med tjukkstoff, men det er jo klart er det gravrusta må de byttes selvfølgelig. Nå er det faktsik kommet ny regel fra biltilsynet om bremserør. Er det antydning til rust, skal de byttes uansett. ikke låv å pusse å tectylere lenger så jeg trekker tilbake uttalelsen min;)

men hvorvidt dette er praktisert skal je ikke uttale meg om

1971 Ford Taunus 1600

1977 Ford Capri 1600

1964 Ford Zephyr 2,5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår