Gå til innhold

Framhjuls trekk, hvorfor?

Ranger emnet


DiNGo

Anbefalte innlegg

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser for meg at denne tråden kan bli mange hundre sider lang... er ikke noe vits å diskutere dette. Blir akkurat som å diskutere hvilken musikk som er best. Personlig syns jeg som mange andre, at framhjulstrekk er mest praktisk, og bakhjulstrekk er mest morsomt. Det med svingradius på fwd er bare tull, det fins mange fwd med god svingradius og rwd med dårlig svingradius. Varierer fra modell til modell. Corsaen jeg hadde kunne snu på en femøring ihvertfall.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del må bite i gresset og si det at for meg spiller det ingen rolle hvilken ende bilen drar i.

Hvis det er å kjøre fortest mulig det er snakk om.

Dere med FWD-angst: DERE HAR IKKE KJØRT FORT NOK!

 

Hadde jeg måtte velge, så hadde det selvfølgelig blitt RWD,for at jeg synes det er en smule stressende å kjøre FWD fort.

spesiellt på regn og snø.

 

Folk som kjenner meg synes at det er skummelt å sitte på når jeg kjører fort med en forhjulstrekker, kontra baktrekker.

 

RWD slipper litt mer forutsigbart, enn grevlingen som man er nødt til å hugge på bremsa for å få til å komme gjennom svingen uten at den går rett frem.(stressende når man snakker i telefonen)

 

Jeg personlig liker den gode gamle slædden =)

Når så dere sist en FWD runde på runde gjennom ei rundkjøring?

Ekte show-off for fjortisa, er det vanskelig å få til med FWD!

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt tidligere her ligger det vel i skyv vs drag, det å bli skjøvet rundt svingen kontra det å hugge seg igjennom svingen. Til vinterbruk er RWD overlegent, bare å gi litt gass så har du det gøy. Men det krever nok mer talent for å kjøre forhjulstrekker.. Som også sagt tidligere er det å kjøre en grevling som man kjører en bakhjulsdrifter bare tull. Handler ikke om å gi full gass overalt. På sommeren er det gøy, har bare 90 hester så du merker ikke den overstyringen du har en tendens til å merke ellers.. Da er det sykt gøy å ligge huggende i svingen. Det er rart, jeg føler meg mer påkoblet moroa når jeg kjører forhjulsdrift.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alt annet med bil - Smaken er som baken.

Har kjørt mest fwd i min bilkarriere, og har ingenting imot det. Bilen tar seg bedre fram med fwd på vinteren i bakker ol, mens rwd klart er morsomst både på vinter og sommer. Uansett, så er ikke jeg den typen som driver å herjer med bilen(e) min(e) så det er ett fett for meg sålenge bilen er god å kjøre og tar meg fram dit jeg skal.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel tråd nr 1000 ang dette temaet?

 

Kjør hva dere synes er best til bruken og ferdig med det!

 

Er ikke noe poeng med å krangle på nettet med noe så håpløst som denne diskusjonen. Blir en evigvarende tråd og ender opp med:

 

A: Du er dum!

B: Nei, du er dum!

A: Du er dummere!

B: Hah, du er dum!

 

At dere gidd :-)

 

:thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt imot det Skurk kommer med av hva som er forutsigbart og ikke. Har kjørt FWD i 8 år nå, og jeg finner ikke FWD mer uforutsigbart enn RWD.

 

RWD var morro den første måneden med snø. Det var det. :)

 

Skurk skal ha litt skryt for en ting: Dere med FWD-angst: DERE HAR IKKE KJØRT FORT NOK! På bane riktignok. ;)

 

Men, skal ærlig innrømme at jeg gikk skikkelig på snørra etter 3 uker med lappen. Jeg kan ikke skylde på bilen som hadde FWD. Det var min egen uvitenhet og alt for liten erfaring med bil generelt som hadde skyld i at bilen understyrte.

 

Men kan også legge ved et bilde som jeg har tatt vare på. Husker ikke om dette var 6 måneder eller 1,5 år etter møte med fortauskanten.

 

CL03.jpg

 

MB Entusiast klubben leide banen denne dagen (2001? 2002?), og jeg skulle til å bli vinket av banen fordi jeg lå for mye sidelengs.

 

Man kan ha det morro med 75hk Golf 2 rundt rudskogen også ;)

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må iallefall si noe her. Har hatt lappen i 4-5 år nå og har kjørt en del med mine gamle volvoer, og jeg synes iallefall at det er ufattelig mye lettere å holde kontrollen på en bakhjulstrekker hvis det slipper i en sving eller no. Men så har man også sladdet jævlig mye på snøføre. Har også kjørt en del forhjulstrekkere, men gir ikke samme følelsen uansett hvordan man vrir å vender på det.

 

Synes bilfabrikantene iallefall burde hatt noen utgaver i rwd. F eks at noen Volvo V70 eller C30 hadde kunne hatt bakhjulstrekk som et option eller no? Hadde vært bra. Men at det skjer er vel like sannsynlig som om at staten hadde gitt en Lamborghini Reventon til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må iallefall si noe her. Har hatt lappen i 4-5 år nå og har kjørt en del med mine gamle volvoer, og jeg synes iallefall at det er ufattelig mye lettere å holde kontrollen på en bakhjulstrekker hvis det slipper i en sving eller no. Men så har man også sladdet jævlig mye på snøføre. Har også kjørt en del forhjulstrekkere, men gir ikke samme følelsen uansett hvordan man vrir å vender på det.

QUOTE]

 

Må bare få kommentere litt her. Dersom det slipper i en sving (ukontrollert) da du kjører FWD, kjører du ikke etter forholdene. Det er jævla firkanta, men sånn er det.

 

Dersom jeg skal være litt vrien har jeg en ting til å pirke på. Reaksjonen av å føre en kontrollert sladd er ikke den samme som å få en uventet sladd i en sving. Du blir garantert overrasket. ;)

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår