Gå til innhold

Framhjuls trekk, hvorfor?

Ranger emnet


DiNGo

Anbefalte innlegg

Hva med firhjulstrekk da folkens?

Det finnes faktisk biler med firhjulstrekk som ikke er SUV-er :D

 

Det at folk på et slikt forum som bilforumet er synes bakhjulstrekk er best er vel ingen som lurer på.

Og at det teoretisk sett er best, siden forhjulene på en forhjulstrekker har oppgavene å svinge, få bilen framover og bremse.

Det som irriterer meg mest med forhjulstrekk er spinningen man får når man har en nogenlunde sterk motor og skal akselere fra 0.

Men jeg vil bare si at forhjulstrekk ER undervurdert, både når det kommer til kjøring på bane, praktisk kjøring og leking på snø.

Sladding med forhjulstrekk er noe som krever mer planlegging og kompetanse som nevnt over her, her gjelder gamle rally-triks:)

Med tanke på raske rundetider mener jeg heller at understell og dekk har mye å si, også på inspirert kjøring på svingete veier.

 

Noen gang kjørt en 240(som, ja, har bakhjulstrekk)med orginale dempere fort på svingete veier?

Det er som å kjøre en stor gummibjørn:)

Og med det som et eksempel, kan jeg jo nevne at dere som bruker disse gamle volvoene for å dra fram et poeng at bakhjulstrekk er best, er garantert helt på jordet.

 

For å få på meg noen kommentarer her kan jeg jo dra den spøken som en tok her videre:

 

Alle kan gå på bakbeina, men bare de mest erfarne kan mestre å gå på hendene:)

-99 Audi A4 1,8 TS Quattro

-92 Audi 80 2,3E quattro

-94 Audi 80 ABT Sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tør komme med en påstand:

 

Det finnes ingen hverdagslig god grunn til og velge bahjulstrekk.

 

note: om noen er i tvil om hverdagslig kjøring: dvs at man kjører etter veitrafikkloven og transporterer selg selv, bæreposer fra kiwi, hund til kennel, og unger til barnehage og eventuelt bilferie..

 

 

Som han over, mener jeg også at dette er en ganske håpløs diskusjon på et bilforum. Selv syntes jeg at drfitng og herjing på bane er artig og se på, men ser ikke noe poeng i og kjøre bakhjulstrekker på veien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ikke noe av norges ukronede FWD konge, Bruno Arntsen, men han kan nok kjøre FWD denna karen her og:

http://www.youtube.com/watch?v=0XsQDzVaJKg&feature=related

 

Noen som syntes det så kjedelig ut?

 

 

Er ikke det der en escort cosworth? Altså 4x4?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruno arntsen kan kjøre fwd ja, kjøpte meg nettopp dvd innboardrally 2008, der kan du se han ratte fwd..

 

god han, men er ikke like morro å sladde med fwd, siden du må venstrebremse for å få den ut, en rwd ER mer morro, uansett om kongen sier det motsatte...

Men for all del, de første sladdene deres kan godt være morro med forhjulstrekk...

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg holdt følge med supra og evo 5 og 6 med en original celica T23 (143hk)FWD på rudskogen. Syns det er granske greit. For jeg meg turbo til sommeren så bir det folksom blir eid på rudskogen. :)

 

Men angående FWD VS RWD, klarer du å lære deg hvordan du skal angripe svingene med FWD så glir du ikke ut med fronten samtidig som du klarer å holde stor fart gjennom svingen.

 

Nei eneste grunn til å velge RWD er lek syns jeg, og drifting selvsagt.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som han over, mener jeg også at dette er en ganske håpløs diskusjon på et bilforum. Selv syntes jeg at drfitng og herjing på bane er artig og se på, men ser ikke noe poeng i og kjøre bakhjulstrekker på veien..

 

 

Du har ett poeng, men:

  • Bakhjulsdrevne biler har oftest mindre svingradius og lettere å parkere.
  • Bakhjulsdrevne biler har bedre grep og kjøreegenskaper ved last (viktig for varebiler og stasjonsvogner).

 

Men så klart, alt til sitt bruk

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så ille er det nok ikke. Jeg vet også om fwd biler det er mye enklere å bytte clutch på enn bakhjulsdrevne biler :P

 

Som Ford Taunus 12M, er vel eneste bilen man ikke trenger å dele motor og kasse for å skifte clutchen(Saab veit jeg ikke men)

 

 

Jeg foretrekker RWD pga:

Kjørekomfort, kjøreegenskaper, mere lettjobba, lettest og kontrollere, lettere å få kreftene i bakken.

 

Liker ikke FWD pga:

Stort sett understyrte, kan sjelden ligge med full gass gjennom svingene, syns de ofte er mere ukomfortable(bli dratt vs. bli skyvd), kjøreegenskaper som ikke passer meg, momentstyring.

 

Dette er mine meninger, finnes unntak, syns f. eks Nissan maxima er velykka med FWD, er vel en del med hjulvinkler, åssen ting legger seg med full akselerasjon.

 

Og skal jeg ha 4WD må det være noe som drar hovedsaklig på bakhjul, evt Subaru(50/50)

 

I tillegg til dette er morofektoren viktig, veldig viktig for meg.

 

Har forøvrig kjørt mye FWD, og mye forskjellig, er absolutt ikke noe for meg.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil påstå at RWD er best i bratte bakker, er jo en grunn til at FWD-bilen rygger opp

 

Har nok litt med at da får man tyngden av motor og flyttet tyngdepunktet nærmere drivhjulene. Med andre ord, man vil "teoretisk sett" ha mye mer tyngde over hjulene med drift.

 

En bakhjulstrekker vil ha mer tyngde over hjulene med drift dersom den har veifeste og akselererer (flytter tyngdepunktet mot bakhjulene)..

 

Så, derfor mener jeg FWD er best i bratte bakker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg stiller med fwd på superstage på feks gardermoen til sommeren hvis noen med sliten volvo vil prøve seg!

 

ja, så kan vi se hvem som har hatt det mest morro rundt banen da?! FWD er raskere, men SÅ pensjonistisk som det kan bli,uff det er triste saker...

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår