Gå til innhold

Anbefalt olje på gammel 240?

Ranger emnet


Payas0

Anbefalte innlegg

Reodor F: helsike for en vanskelig jævel du skulle være da: :)

Ingen av bilene mine har hatt motorhavari for å si det slik, men jeg har selvfølgelig aldri demontert motoren og målt slitasje.

 

Jeg var bare interessert i å vite meningene til volvofolket angående olje. Men meningene er like mange som antall hemoroider hos bestemor mi. Jeg fyller på gammel spillolje, det er jo bare en gammel volvo det er snakk om.

 

Sykkelreparatører er ofte noen vriompeiser. Det er ikke så ofte vi er ute blant folk, og når vi først er det så vet vi ikke helt hvordan vi skal oppføre oss :)

 

Men jeg har selvsagt et godt poeng her. Du har faktisk ikke den ringeste peiling på hvor godt motorene dine har hatt av oljene du hittil har brukt. En trøst må være at det er det ingen andre av oss som har heller. En god syntetisk olje har imidlertid bedre forutsetninger enn en tilsvarende mineralsk olje til å sørge for gode levekår for motoren.

 

Det er imidlertid svært urovekkende at du har detaljerte kunnskaper om din bestemors hemorideantall. Analprolaps bruker man vanligvis å holde tett til brystet...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

skyt meg hvis jeg tar feil, men er det ikke slik at det ikke alltid lønner seg å bruke tynn,syntetisk olje på litt småslitte motorer? Jeg har bare hatt biler med småslitte motorer, og det virket som oljeforbruket ble høyere med 5w/40 enn med 10w/40? Forøvrig har jeg og brukt biltemaolje på alle mine biler da, men hadde jeg hatt en nyere og bedre bil hadde jeg nok brukt bedre olje :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skyt meg hvis jeg tar feil, men er det ikke slik at det ikke alltid lønner seg å bruke tynn,syntetisk olje på litt småslitte motorer? Jeg har bare hatt biler med småslitte motorer, og det virket som oljeforbruket ble høyere med 5w/40 enn med 10w/40? Forøvrig har jeg og brukt biltemaolje på alle mine biler da, men hadde jeg hatt en nyere og bedre bil hadde jeg nok brukt bedre olje :)

 

Vil du ha hull i hode eller kne, eller et annet sted?

 

Det at en olje er syntetisk gjør den ikke tynnere enn andre oljer. Det er mulig at en syntetisk olje er litt flinkere til å krype gjennom dårlige tetningsringer enn mineraloljer, men jeg tror forskjellen er liten. Jeg tviler også på at kaldviskositeten i seg selv har særlig betydning for oljas evne til å trenge inn i forbrenningsrommet eller andre steder den ikke skal være. Hvorfor du trekker fram forskjellig kaldviskositet for å beskrive en syntetisk olje er jeg usikker på...

 

Jeg kjøper syntetisk olje til alle mine biler, også den tilårskomne strikkbilen RJ.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tar det hullet i kneet tror jeg...

jeg er ikke så smart heller, jeg er bare en skarve elektriker:)

 

Tar selvkritikk og skal bruke helgen på å lese om motoroljer og viskositet.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så nøye hva man fyller,så lenge det er bra greier og man følger årstidene..

 

Jeg personlig syns høsten er fin,og det er nok min favoritt hvertfall! :)

 

Mr. felgens store kunnskapsnivå kan vel skyldes mangeårig spons av Aladdin oil..

Og angående syntetisk olje så har jo mannen et poeng.. Selv om det finnes mineraloljer av høy kvalitet og til ymse bruk også! Men det er ikke for denne tråden.

Men det koker jo ned til pris og hvor mye man elsker bilen sin da.

 

Jeg som representant fra Snake oil er mer kynisk og vil at veivhusgasser skal flyte fritt ut i luften,med større forbruk og mere salg som et direkte resultat!

 

MUVH

Blodstrupmoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Biltemaolje, også kalt Statoilolje, kan du bruke. 10w40

Er ikke dermed sakt at biltema olja er like bra som den statoil selger, er ikke så veldig mange andre som driver med olje i Norge enn statoil, det er noen men ikke som er så store.

Men tror du at statoil selger den gode olja si til biltema for og så sette navnet sitt på den ikke fult så gode olja, eller setter dem navnet sitt på den gode olja og selger den olja som ikke er fult så god til biltema og diverse andre produsenter?

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så nøye hva man fyller,så lenge det er bra greier og man følger årstidene..

 

Jeg personlig syns høsten er fin,og det er nok min favoritt hvertfall! :)

 

Mr. felgens store kunnskapsnivå kan vel skyldes mangeårig spons av Aladdin oil..

Og angående syntetisk olje så har jo mannen et poeng.. Selv om det finnes mineraloljer av høy kvalitet og til ymse bruk også! Men det er ikke for denne tråden.

Men det koker jo ned til pris og hvor mye man elsker bilen sin da.

 

Jeg som representant fra Snake oil er mer kynisk og vil at veivhusgasser skal flyte fritt ut i luften,med større forbruk og mere salg som et direkte resultat!

 

MUVH

Blodstrupmoen

 

Dere gutta i Snake oil har alltid benyttet dere av skitne triks. Men at høsten er en fin tid er vi begge enige om :)

 

Funnet verkstedplass forresten?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har nettopp kjøpt en 93 modell 240 med B230FX motor. Kilometerstanden er 217 000. Hvilken olje anbefales på denne motoren? Har alltid kjørt mineralolje på mine gamle volvoer, og alltid handla hos Biltema. Hadde tenkt å gjøre det nå også, men hva bør jeg bruke; mineral, semisyntetisk eller helsyntetisk?

 

http://www.valvoline.no/website.aspx?displayid=1427 Her kan en iaf. sjekke va valvoline anbefaler.

mvh

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodor Felgen: Meg og bestemor er veldig nære venner. Hemoroider er kanskje ikke så fint å se på, men veldig goe å ta på.

 

Og nei, jeg har ikke peiling på hva olja jeg har brukt til nå gjør med motorene mine. Er derfor jeg valgte å spør dere her på forumet. Som sunnmøring så handler jeg nesten alltid det billigste. Og biltema mineralolje har etter min mening fungert greit, i den betydning at jeg ikke har hatt motorhavari på noen av mine gamle volvoer (slitne b21 med rundt 350 000 i snitt på telleren). Bensinforbruk har jeg aldri målt (vet at dette er selvmotsigende med det jeg skrev istad) og slitasjen på motoren har jeg ikke kunnskap nok til å måle.

Men ettersom jeg kjøpte en noe nyere 240 denne gangen, enn hva jeg ellers har hatt. Og med en motor og elektronikk som jeg ikke har peiling på, så var jeg litt usikker på om billig mineralolje var å anbefale. Bilen påstås å være godt vedlikeholdt og fint kjørt fra tidligere eiere. Jeg er heller ikke den som skamkjører.

Som nevnt tidligere er det en original B230FX med 136HK og cirka 218 000 på klokka.

 

Forøvrig vil jeg også våge meg til å påstå at låta som du siterer

Reodor, er noe av det beste Lars Lillo Stenberg og co har prestert å lage. Kun basert på egne meninger, har ikke gjort noen videre analyse av musikalske eller tekstmessige evner.

 

Takk for dere som har kommet med innspill og råd om olje i denne tråden. Men teknisk tilbakestående som jeg er, så skjønner jeg ingenting av viskositet og de tallene dere kommer med, så jeg kjører ei stund til med den olja som er på bilen.

 

Skål og god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen verkstad enda..

 

Jeg står og skrur i gata her på beste vestkant og får beundrende blikk fra høye herrer i xc90 og range rovers.

 

Feels good! :)

 

Dersom du gidder å kjøre så langt, så åpner det seg muligheter for gode verkstedfasiliteter for inntil 2 mann ikke så langt fra Kløfta i nærmeste fremtid. 3000 kroner måneden, så det er jo litt...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare se i instruksjonsboka, der står det hva du skal bruke. Den olja volvo har valgt å bruke har jo tydeligvis funka meget bra siden bilene våre lever ennå, selv med 200000+km, mange mye lenger. Tror volvo har litt mer peiling på hva som er best enn de som er her på forumet.

 

Du har delvis rett. Bortsett fra at det har skjedd veldig mye på oljefronten på 15 år, og at man neppe får tak i den oljekvaliteten lenger. Instruksjonsboka tar selvsagt ikke høyde for hva som skjer mange år fram i tid. Men viskositeten som står angitt kan man med fordel forholde seg til.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg ingen ekspert på olje. Men jeg skifter vel ca en gang i året, og akkurat hvilket tresifret beløp dette koster meg, spiller i grunnen liten rolle. Da prioriterer jeg heller kvalitet, selv om det "bare" er en gammel Volvo... (Hei, den er jo faktisk så ny som den kan få blitt til å være en 240!)

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår