Gå til innhold

Kappe fjærer

Ranger emnet


Pilsner

Anbefalte innlegg

Hei. Er sikkert en del tråder om dette, men jeg fant ingen som jeg syns ga nok svar på det lurte på. Så jeg prøver igjen.

 

Har en 86 240 GL. Den er selvfølgelig for høy, å jeg er selvfølgelig fattig for tiden, så økonomien strekker seg ikke til nye senkefjærer. Men har skjønt at det er mange som kapper fjærene sine.

 

Hvordan erfaringer har dere med kappa fjærer?

Hvordan kan man gjøre dette enklest mulig? (kappe uten å ta løs fjærene?)

Hvordan kan man gjøre dette så "sikkert" som mulig? (at den ikke plutselig spretter ut når du kjører)

Hvor mye burde man kappe?

 

Takker for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 147
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvordan erfaringer har dere med kappa fjærer?

 

Jeg har kjørt på kappa fjærer i maaaange år, aldri hatt noen problemer med det, annet enn at jeg må bytte fjærer hver gang bilen skal til periodisk kontroll. Biltilsynet er heller ikke spesielt glad i at vi kapper fjærer, men de er forsåvidt ikke glad i biler generelt, og spesielt ikke biler som ikke er helt originale. Du kan risikere mangellapp hvis du møter en bt-mann i godt humør, og avskilting på stedet og bot hvis du møter en som er som biltilsynsfolk flest.

 

Det aller værste er hvis du kræsjer, og det sitter kappa fjærer på bilen din. Men jeg skal ikke gi deg noen moralpreken, jeg skal forklare deg hva du kan gjøre.

 

Du kommer også til å slite ut støtdemperne rimelig fort. Støtdempere er kjekt å ha. Dårlige støtdempere er fali det.

 

 

Hvordan kan man gjøre dette enklest mulig? (kappe uten å ta løs fjærene?)

 

Kjøp et sett fjærstrammere. Jekk deretter opp bilen, og stram fjæra til den ikke står i spenn lenger. Dette er viktig altså!!! Står fjæra i spenn når du kapper kan den slå i filler kappskiva på vinkelsliperen når fjæra går av, og det kan gå med både fingre og andre kroppsdeler! Stram derfor fjæra såpass mye at den ikke har spenn, men ikke så mye at den blir helt løs. Da blir det litt vanskelig å kappe.

 

 

Hvordan kan man gjøre dette så "sikkert" som mulig? (at den ikke plutselig spretter ut når du kjører)

 

Alt med måte er det noe som heter. Hvis du f.eks. kapper to og en halv runde på fjærene dine foran, er faktisk fjæra fremdeles LENGER enn en GODKJENT SENKEFJÆR, men bilen blir lavere enn med senkefjærer. Da vil fjæra fremdeles stå i spenn når du løfter bilen helt fra bakken. Kommer aldri til å ramle ut. Kapper du noe mer enn to og en halv runde vil du ikke få spenn i fjæra lenger, da er faren tilstede for at den kan løsne. Vil du unngå dette må du ha tak i korte dempere, men det koster store penger.

 

Hvor mye burde man kappe?

 

Foran: 2,5 runde hvis du vil kjøre safe. Bak, 1,5 til 2, alt ettersom om du vil ha litt "stuk" på bilen, eller om den skal se like høy ut foran som bak.

 

Kapping av fjærer er selvfølgelig totalforbudt i dette landet her, men i mange andre land er det fullt lovlig. Å si at å kappe fjærer er galskap og idioti, er det samme som å si at svenske bilprovningen er en gjeng med gale idioter, siden de tillater fjærkapping! I Sverige så lager man jo faktisk biler, det kan vi jo ikke akkurat skryte på oss i Norge, hvis man ikke da anser Think som en "bil".

 

Ser at mange kapper senkesettene sine, og det er jo ikke bra, da har man ihvertfall ikke fjærspenn.

 

Husk bare at foran må du kappe fjærene i den NEDERSTE enden, ettersom det er skål nede på fjærbenet, og tallerken oppe. Kapper du fjæra oppe vil den lettere kunne skli ut og løsne.

 

Bak må du kappe oppe.

 

Det politisk korrekte er selvfølgelig å si at du skal kjøpe deg et senkesett til 1500spenn men... jaja.

'79 Volvo 244DL, skal bli 254R

'84 Volvo 244GLT, blir snart spiker

'90 Volvo 240GL, B230FK-bruksbilprosjekt

'93 BMW 525iA, skal bli M540i kopi

'99 Volvo S80 T5 225hk bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo legge til at hvis du jekker opp på begge sidene så har du ikke spenn i krengestaget eller hva det nå heter og begge hjulene kommer litt lengere ned å da blir det mindre å strame på fjærklemmene.

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg bruker og jekke opp bilen, kappe fjøra nesten av, og slå til med ei slegge, og derr etter kappe fjøra i biter så eg får plukka den ut.. :) tar ikkje mange minutta... bare og passe fingrane sine.. :-) er jævla lokt og få en finger fast,, de har eg prøvd en gang... :P da må du ikkje få panikk, og ha ett bøst flatt skrujærn i nærheita...

1987" Volvo 740 turbo

1995" Chevrolet Silverado 2500 6,5l turbo

Bil tråden....

Mob: 93262854..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltilsynet er heller ikke spesielt glad i at vi kapper fjærer, men de er forsåvidt ikke glad i biler generelt, og spesielt ikke biler som ikke er helt originale.

 

Om en ting ikke er lov i Norge, og du gjør den tingen. Da får du vel stå for det som en mann. Ikke bare grine og sutre på dette forumet.

 

Senkefjører er ikke dyrt, kortede dempere er ikke dyrt. Bytte dempere annen hvert år fordi man absolutt skulle spare noen lusne kroner, er jo mye billigere enn å gjøre ting ordentlig med engang.(ironi)

 

La oss inse fakta. Volvo 240 kan aldri bli lav og stiv nok på den lovlige måten, så finn en annen bil å leke med, så slipper dere å svette hvergang dere ser Politi eller biltilsynet.

 

 

kan ikke annet enn å beundre Volvo Folket. Penga sitter jammen meg tett til kroppen...

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en ting ikke er lov i Norge, og du gjør den tingen. Da får du vel stå for det som en mann. Ikke bare grine og sutre på dette forumet.

 

Senkefjører er ikke dyrt, kortede dempere er ikke dyrt. Bytte dempere annen hvert år fordi man absolutt skulle spare noen lusne kroner, er jo mye billigere enn å gjøre ting ordentlig med engang.(ironi)

 

La oss inse fakta. Volvo 240 kan aldri bli lav og stiv nok på den lovlige måten, så finn en annen bil å leke med, så slipper dere å svette hvergang dere ser Politi eller biltilsynet.

 

 

kan ikke annet enn å beundre Volvo Folket. Penga sitter jammen meg tett til kroppen...

 

Hahaha:D Og du snakker om å "grine og sutre på dette forumet"!;) Kommer helt fra audiforumet elns og inn her for å sutre..

 

Men tilbake til topic: Låner tråden litt jeg. Har kjøpt meg bilstein cs (35 mm kortere) og lesjøfors (også 35 mm kortere). Hvor mye må jeg kappe fremme for å få det lavere fremme enn bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha:D Og du snakker om å "grine og sutre på dette forumet"!;) Kommer helt fra audiforumet elns og inn her for å sutre..

 

Men tilbake til topic: Låner tråden litt jeg. Har kjøpt meg bilstein cs (35 mm kortere) og lesjøfors (også 35 mm kortere). Hvor mye må jeg kappe fremme for å få det lavere fremme enn bak?

 

Ikke bland meg inn i Audi forumet er du grei. Nicket er gammelt og jeg er blitt eier av en Volvo 242. 1980mod.

 

Fatter bare ikke hvorfor man ikke kan innse at å kappe originale fjører ikke er optimalt. Har man ikke råd til senkesett og kortede dempere, så får man vel spare lommepengene sine.

 

Er rart folk flest mener volvo er harry biler. Kryr av wunderbaums og fjørene mangler 2,5 runde i hvert hjørne.

 

Tenk litt på den dere.

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bland meg inn i Audi forumet er du grei. Nicket er gammelt og jeg er blitt eier av en Volvo 242. 1980mod.

 

Fatter bare ikke hvorfor man ikke kan innse at å kappe originale fjører ikke er optimalt. Har man ikke råd til senkesett og kortede dempere, så får man vel spare lommepengene sine.

 

Er rart folk flest mener volvo er harry biler. Kryr av wunderbaums og fjørene mangler 2,5 runde i hvert hjørne.

 

Tenk litt på den dere.

 

ja å senke bilene er jo fy og skam!!

Som du sier vi kapper for å spare lommepengene :)

Å kappe fjører er langt i fra optimalt men om vi da kapper fjørene først, kjører til demperne er klare så skulle vel en hver klare å ha spart opp til senkefjører og stuttere dempere i mellomtia :)

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henriks Golf var lavere enn de aller flestes biler her inne, så nei, han mener ikke at det er galt å senke bil. Det han mener at det er typisk Volvo-gutta å kappe fjærer osv. Se på innlegget til Turbo_k da, det er jo tydeligvis science å kappe fjærer. Jeg ser ikke ned på dem som har tatt av en runde eller to, men Volvo, baum og kappa fjærer går faktisk hånd i hånd.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kappa 2 runder foran på min og det er ikke digg å kjøre med på humpete vei. (Sånn som alle veiene i Oslo er) Skrangler, rister og subber nedi.

Så tenk litt etter før man kapper. Ser fett ut, men bilen bilen blir mer og mer ubrukelig.

Jeg skal ha meg coilovers i løpet av vintern, da blir alt bra :)

 

Det at volvo folket er gjerrige er jeg veldig enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår