Gå til innhold

Kappe fjærer

Ranger emnet


Pilsner

Anbefalte innlegg

  • Svar 147
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det er seff bakhjulstrekker, men så kommer dette inn igjen da

 

Volvo folket er så jævli selvgode. dette er typiske kvalmende komentarer jeg er dritt lei av å høre!

 

 

Volvo er traktor (ja! epa driiit som sinker trafikken)

Volvo er panservogn... Definer dette?! jeg har rævkjørt mange av de her dritt bila sønder og sammen, og kan ikke si at den tåler en dritt mere enn en gjennomrusta golf2

 

Volvo er rått.. hvor?!.. HVOR!?...

Volvo er tøfft! joda når man selv er en jævla kylling.

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du ikke ironi? :) Har selv prøvd å kjøre en 240 inn i et tre på første gir (ikke høy hastighet) og det likte den veldig dårlig.

Ellers er jo smaken forskjellig hos folk, desverre ligger 240 bra ann for mange "fjortismagneter" som lever livet på å sniffe baum, men det er jo faktisk en del som ser på bilen på en annen måte en ei rånekjerre. Du skal lete lenge etter meg på rånestriper for å si det sånn! :)

Personlig liker jeg bedre fasongen på en 240 enn en 929 ;)

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

929 skiller seg iallfall litt ut. Uansett, det var ikke poenget..

 

Jeg har coilovers på min bil, og de er dessverre ikke TÜV-godkjent. Fjærene er korte som få, den er brutalt stiv osv, men jeg bånner ikke demperne mine. Aldri. Ikke subber jeg, ikke får jeg småhopping når jeg kjører på kanten. Kjøreegenskaper og kappa fjærer uten forspenn er to ting som ikke henger sammen.

 

Og gutta, jeg har ingen problemer mer fjærkapping, dere kan ta ut fjærene og kjøre på små tretten-tommere for at det jeg bryr meg om. Det er billig og enkelt, og senka og stygg bil ser bedre ut enn høy og stygg bil. Men jeg kjøper ikke den at senkesett og coilovere ikke er bra nok, og at overkappa fjærer gir deg mye bedre kjøreegenskaper, og det er den innstilligen mange her må legge av seg :)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du ikke ironi? :) Har selv prøvd å kjøre en 240 inn i et tre på første gir (ikke høy hastighet) og det likte den veldig dårlig.

Ellers er jo smaken forskjellig hos folk, desverre ligger 240 bra ann for mange "fjortismagneter" som lever livet på å sniffe baum, men det er jo faktisk en del som ser på bilen på en annen måte en ei rånekjerre. Du skal lete lenge etter meg på rånestriper for å si det sånn! :)

Personlig liker jeg bedre fasongen på en 240 enn en 929 ;)

 

 

haha.. du virka jo hakket jordnær fremfor de andre men igjen kjører du en?!..

 

Du minner meg om en jeg møtte en gang på byen som var kledd maximalt gay med buksene bretta ned i sokka med strikk over og pannebånd og grejer så sa jeg:

 

Unskyld, du som ser så gangster ut, kan du fortelle meg vitsen med å gå kledd slik!?..

 

så svarer karen helt ærlig tilbake med:

tjah jeg synes et ser helt idiotisk ut jeg å, men i dag må man kle seg slik for å passe inn i miljøet!

 

 

Ungdommer altså! hva faen dem ikke gjør og offrer for å virke kule!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D men back to topic, ble det noe kapping på deg orjanrt?

 

Litt OT likevell da, bedre med en litt stiv volvo mot den orginale flytebrygga :)

 

Klart jeg er jordnær (nei ikke gay med pannebånd), jeg har da kjøpt meg Kia :D

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Det morer meg stort å lese alt det folk presterer å klemme ut av seg angående dette temaet.

Har dere noen gang tenkt på hvorfor senkefjærer ikke ser ut som kappede originalfjærer?

 

Jeg har et sett Lesjøforsfjærer liggende, de er nesten HELT nye (brukt dem i et halvt år). De ser eksakt ut som et sett originalfjærer som er kappet. Hvorfor er forøvrig alle så opptatt av at bilen skal være så stiv? Bilen min skal være en bruksbil, den er ingen racerbil. Jeg tok av gassdemperne som satt på bilen fordi den var altfor stiv (og da var den ikke senket engang), og satte på splitter nye Sachs oljedempere. Sammen med myke originalfjærer som er høydejustert er bilen nå kjempebehagelig å kjøre i forhold til tidligere.

 

Som nevnt tidligere så blir ikke 240 spesielt lav med de senkefjærene som finnes på markedet. Senkefjærene er ikke dyre, men bilen blir ikke lav, den blir bare stivere. Det er det jeg mener med at senkefjærene ikke er "bra nok" for meg, de er ikke lave nok. Hadde jeg bygget bilen for å kjøre på bane hadde jeg gått for et litt annet oppsett, men jeg bruker bilen til og fra jobb hver dag, og som yrkessjåfør som er avhengig av lappen min så bryter jeg sjelden fartsgrensene.

 

Rare vinkler på ting og tang i hjulopphenget på en 240 når den senkes kan man diskutere i sju lange og sju breie, men det finnes stor kompetanse på området. At bakakselen glir ut mot venstre når bilen senkes er feil, den glir ut mot høyre pga. panhardstagets innfestningspunkter. Her finnes det mange løsninger, bla. korting av panhardstag (det har jeg gjort), justerbart panhardstag eller eventuelt wattlink. Sistnevnte er nok den beste løsningen av de tre, da vil bakakselen stå i senter hele tiden.

 

Justerbare momentstag er også i handelen.

 

Når det gjelder bump steer, som jeg er overrasket over at ingen har nevnt i denne tråden enda (sannsynligvis fordi de fleste ikke engang har hørt om problemet), er det en problemstilling jeg aldri har vært borti når det gjelder 240.

 

Jeg har heller aldri vært borti at en 240-fjær har knekt, det er tross alt ikke made in japan, det er laget for å holde.

 

Kan noen av dere fjærkappingsmotstandere vennligst forklare meg hvorfor det er tillatt å gjøre dette i Sverige, men ikke i Norge? Har svenskene mindre peiling på bil enn nordmenn? Er svenskene rett og slett dumme?

 

 

Og til deg med bindersspørsmålet: En binders er ikke laget for å bøyes 100 ganger, men en spiralfjær er laget for å fjære ut hele bilens levetid.

'79 Volvo 244DL, skal bli 254R

'84 Volvo 244GLT, blir snart spiker

'90 Volvo 240GL, B230FK-bruksbilprosjekt

'93 BMW 525iA, skal bli M540i kopi

'99 Volvo S80 T5 225hk bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D men back to topic, ble det noe kapping på deg orjanrt?

 

Litt OT likevell da, bedre med en litt stiv volvo mot den orginale flytebrygga :)

 

Klart jeg er jordnær (nei ikke gay med pannebånd), jeg har da kjøpt meg Kia :D

 

Hehe, har hatt en merklig utvikling denne tråden. Nei har ikke fått kappet noe som helst enda. Har rett og slett ikke orket, blåser og regner som bare det. Men skal nok få gjort det snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil forøvrig påstå at min 240 med kappa fjærer og 215/40-17 dekk har mye bedre kjøreegenskaper enn den hadde når den var høy som et fjell, myk som gele, og med 185/70-14.

 

Dere må huske på det at det er ikke alle som skal på død og liv ha stivest mulig bil osv. Jeg har heller aldri sagt at kappa fjærer er OPTIMALT! Det spørs hva bilen skal brukes til!

 

Hadde jeg bygget bil for grisekjøring på asfaltbane hadde jeg gått for justerbare coilovers type knallhard, men det sier seg selv at det er et livsfarlig oppsett for landevei! Det virker som om mange tror at jo stivere bil jo bedre veigrep... Joda, på en slett racerbane så... Hva med de rævva veiene vi har i landet her? Da er det faktisk bedre å ha litt fjæring i bruksbilen, enn å ta på seg nyrebelte hver gang man skal ut og kjøre en liten tur...

 

At folk ikke liker utseendet på 240 er helt greit for min del, smaken er som baken. Det er jeg som skal kjøre rundt i min, og hva de som putrer rundt i japanske plastraketter med Boeing 747-vinge og japsepotter så store at Jan Erik Larssen kan putte opptil flere spiralloffer inn i, synes om bilen min får være deres sak... Jeg ser likevel ikke hensikten med å gå inn på et japseblekk-forum og disse bilene til gutta, med annet jeg er ute for å provosere...

'79 Volvo 244DL, skal bli 254R

'84 Volvo 244GLT, blir snart spiker

'90 Volvo 240GL, B230FK-bruksbilprosjekt

'93 BMW 525iA, skal bli M540i kopi

'99 Volvo S80 T5 225hk bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri vært borti at en 240-fjær har knekt, det er tross alt ikke made in japan, det er laget for å holde.

 

Saklig..

Som sagt, det at man kapper og varmer er greit sålenge man ikke går rundt og skryter av hvor sykt gode kjøreegenskaper man har.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saklig..

Som sagt, det at man kapper og varmer er greit sålenge man ikke går rundt og skryter av hvor sykt gode kjøreegenskaper man har.

 

 

Eirik

 

Den uttalelsen der var ment som et spark i siden på DRFT-R, ikke noe mer enn det :)

'79 Volvo 244DL, skal bli 254R

'84 Volvo 244GLT, blir snart spiker

'90 Volvo 240GL, B230FK-bruksbilprosjekt

'93 BMW 525iA, skal bli M540i kopi

'99 Volvo S80 T5 225hk bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår