Gå til innhold

Kappe fjærer

Ranger emnet


Pilsner

Anbefalte innlegg

  • Svar 147
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men kappede fjører er bra nok. Er noe som ikke stemmer. Hadde fjørene vært laget for å kappes, så skjønner jeg hvorfor du gjør dette.

 

Og om coilovers ikke er godkjent, så er i alle fall ikke kapping av fjører godkjent. Regler er regler, er ikke værre enn det.

 

Men for all del kapp i vei, ser bare ikke helt grunnen til hvorfor man på død og liv skal kappe fjørene på en Volvo. Når de fleste andre bilmerker klarer å få bilen lav nok uten å risikere liv og lemmer.

 

man risikerer ikke liv og lemmer ved å kappe fjører!

Finn ei ulykke med 240 der årsaken har vært kappa fjører :)

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg bare si det sånn... Den eneste grunnen til at jeg ikke har gått for coilovers for lenge siden er fordi biltilsynet ikke vil godkjenne dem. Folk har prøvd å få godkjent coilovers til 240 i mange år, men jeg har fremdeles tilgode å se et vognkort der coilovers står skrevet. Det har absolutt ingenting å gjøre med at det er billig å kappe fjærer. I sverige bl.a. er kravet at bilen skal ha fri fjæringsvei uten at det tar borti noen steder, og at fjærene skal sitte fast. Hvorfor er det ikke slik i Norge? Mest sannsynlig fordi bt ikke vil sette seg inn i hva som faktisk går an, og derfor gjør det enkelt og sier "alt det ikke finnes papirer på er forbudt."

 

Senkefjærer og korte dempere er absolutt ikke dyrt for min del, men det er ikke bra nok. Med de nye forskriftene til BT vil nok også de fleste tyske biler med f.eks. coilovers også slite. Alle som har mindre enn 11cm bakkeklaring bør egentlig svette litt, da det ikke er tillatt (norsk særregel).

 

Jeg har kjørt Volvo 240 i 15 år, derfor vet jeg hva som går og ikke går når det gjelder understell. Jeg har både kappet i feil ende foran, og kappet for mye. Etterhvert har jeg funnet ut hva som fungerer for min del, slik at jeg kan føle meg trygg når jeg er ute og kjører. Bilen blir uansett ikke så lav at jeg må følge med om det ligger småstein i veibanen for ikke å skrape nedi. At det har med hva som koster penger og ikke stemmer nok ikke for min del, om coilovers hadde kosta 30000 for et sett, så kunne jeg glatt ha kjøpt 10 sett og fremdeles hatt nok igjen til 7 sett til, i cash. Så lenge bt ikke godkjenner dem, er det jo hipp som happ.

 

Virker som du har vært litt borti kapping av fjærer.

Leste en plass her at hvis man kapper vekk vinningene som er sammenklemt må man varme opp og klemme sammen de nye vinningene på enden av fjæra. Hvis ikke vil fjærene knekke etter en stund.

Vet du eller andre noe mer om det?

 

Så at broderns var knekt for noen år siden.

(PS er snakk om å kappe senkefjærer)

 

Useriøse innlegg klarer vi oss fint uten:deng

142T5 prosjekt

242 2,5LT 5er.

http://www.sportsbillosjen.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen gang tenkt på hvorfor senkefjærer ikke ser ut som kappede originalfjærer?

 

En fjærs fjæringsegenskaper tilsvarer tykkelse delt på lengde på fjæren. En kortere fjær vil da være hardere enn en som er full lengde, men mykere enn en som er tykkere, men som har samme lengde.

 

Dette innebærer to ting:

 

En: en kappa fjær vil være mykere enn senkefjær for samme høyden, noe som innebærer at bilen vil gå lavere i svinger/humper enn tilsvarende med senkefjærer, og vil oppføre seg generelt sett som om man kjører med fult bagasjerom/overlast.

 

To: en kappa fjær har mindre metall å fordele belastningen på en nedfjæring, enn tilsvarende senkefjær/standardfjær og vil derfor slites fortere[*]. Så ja, kappa fjærer vil knekke raskere (selv om man har kappet den med en oljekjølt negelfil.

 

 

Jeg vil ikke si at det er direkte livsfarlig å kjøre med kappa-fjærer, men man bør ihvertfall tenke litt lengre enn lavere tyngdepunkt = bedre kjøreegenskaper før man setter i gang med vinkelsliperen. På en volvo 240 vil også det bli en del rare vinkler rundt om kring, f.eks vil bakakselen gli ut mot venstre, jo lavere bilen blir.

 

Og, hvis man har så lite penger å bruke på "prosjektet sitt" at man ikke kan kjøpe senkefærer til en tusning, så ser neppe bilen særlig bedre ut, selv med 3cm bakkeklarning...

 

 

[*] Og er du retard nok til å tro at metall ikke slites av å bli bøyd, vil jeg anbefale deg å bøye en binders hundre ganger, før du svarer på inlegget mitt.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok desverre ikke slitasje som er største årsak til fjærbrudd, det er rust.

 

Så lenge Jamex har fått TUV godkjenning på det dem kaller fjærer så tror jeg ikke kravene hverken til det ene eller andre er spesielt strenge bare det papirmessige er i orden.

 

Jeg har kjørt mye med kappa fjærer, jeg har hatt Jamex, AP, Vogtland, H&R, Lesjøfors og Eibach. På den lista ligger Jamex langt under kappa fjærer både hva angår kjøreegenskaper og "styrke". Tror ikke de har skjønt at det er noe som heter fjærstål

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt kappa fjører i noen måneder nå, og jeg må si at bilen ser mye bedre ut, men et helvete å kjøre, det var så jævlig at hjule løsna, så humpete og stivt at hjulmutterne løsna. så nå ligger det senkesett og nye dempere på hylla i garasjen, men blir vel kappa dem å:P

Volvo amazon 70 modell. (Langtidsprosjekt)

Volvo 240 Turbo.

Volvo 240 86 modell. (Delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen du må være den største tullingen jeg har sett i år!

 

Tror du virkelig at fjærene på en 240 eller på de ALLER fleste biler som ruller på veiene er progressiv??? HAHA!

 

Hvordan faglig kompetanse har du når det kommer til bil? iløpet av den siste måneden har jeg byttet i hvertfall 6 knekte originalfjærer på biler som saab 9-5, opel astra, osv. og jeg har kjørt med brutalkappede fjærer på 240 nå i 50000km, de har holdt. Tror du virkelig at det bare er kappede fjærer som knekker??????

 

jeg har også hoppet på en fartsdump i 30sona,(jeg hadde 90 da, jeg viste ikke at det var laget dumper der) med fjærer som er tatt 3 runder av, da vil det si at det er 4 runder igjen, disse blir helt løse ved oppjekket bil. Men de datt da ikke ut av plassen sin når jeg hoppet langt!

 

jeg avslutter med:

 

Tulling!

 

 

Nå snakker du mere piss enn meg! ja fjærer er progressive din innavla idiot! faktisk ALLE! samma gjelder også bladfjærer!

Jeg driter i om du hoppet over eifeil tårnet med den brakka di

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Chip Foose kapper fjærene på bilene de lager på Overhaulin kan det ikke være så farlig som enkelte skal ha det til.

Og når det i tillegg er lovlig i Sverige....

 

Virker som om de andre folka her bare er ute etter å rakke ned på oss volvofolka fordi enkelte råner rundt i stygge og harrye 240er. Bortsett fra DRFT-R da, han er bare sånn ;)

Tipper at bilene til de andre her på forumet heller ikke er helt lovlige.

Når noen har 3-400 hk ekstra enn hva som er lovlig i forskjellige biler er det bare kult. Ingen som bitcher da. Er like ulovlig som kappa fjærer.

 

Det er jo ikke riktig å gjøre det sånn, men med vanlig senkesett til 240 blir den ikke lav i det hele tatt. Da ser de ut som de burde gjort originalt.

 

Kappa fjærer på 240 har vel eksistert siden folk begynte å bygge dem om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha... enten det er lovlig eller ei er det en GOD grunn til å rakke ned på volvo folka;) dere og sierra eiere en lissom DAH BOMB

 

Siden volvo er så fælt, hva anbefaler du at vi bytter til? ;)

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår