Gå til innhold

bensin vs diesel? hva er best?

Ranger emnet


merce-123

Anbefalte innlegg

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette har jo vært diskutert før.

 

På like vilkår har ikke en dieselmotor en sjangse mot en bensin-/ottomotor.

 

Grunnen til at diesel vinner i en del konkuranser er at de får masser av fordeler som f.eks lov til å ha lettere biler, lov til å ha girkasse (formula ofshore), lov til å ha turbo, lov til å ha større volum, osv.

Den eneste grunnen til at dieselbiler vinner er altså at disse fordelene til diesel har blitt overdrevet og at det dermed blir en for stor fordel til diesel.

 

Med en bensinmotor og en dieselmotor med samme volum og lov til det samme vedrørende overladning vil bensinmotoren vinne lett. Bensinmotoren vil ha både mye mer effekt og mindre vekt.

 

Det er en grunn til at så og si ingen fly har dieselmotorer!

 

Dessuten er ikke svartrøyk eller traktorlyd noe fett (mye grommere med en V8 eller V12 bensin med rake rør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jo vært diskutert før.

 

På like vilkår har ikke en dieselmotor en sjangse mot en bensin-/ottomotor.

 

Grunnen til at diesel vinner i en del konkuranser er at de får masser av fordeler som f.eks lov til å ha lettere biler, lov til å ha girkasse (formula ofshore), lov til å ha turbo, lov til å ha større volum, osv.

Den eneste grunnen til at dieselbiler vinner er altså at disse fordelene til diesel har blitt overdrevet og at det dermed blir en for stor fordel til diesel.

 

Med en bensinmotor og en dieselmotor med samme volum og lov til det samme vedrørende overladning vil bensinmotoren vinne lett. Bensinmotoren vil ha både mye mer effekt og mindre vekt.

 

Det er en grunn til at så og si ingen fly har dieselmotorer!

 

Dessuten er ikke svartrøyk eller traktorlyd noe fett (mye grommere med en V8 eller V12 bensin med rake rør)

 

I wtcc så er det maksvolum på 2 liter, seat var ikke så bra før dem begynte med turbodiesel så er det dobbelt i sammenlagt-teten.

5 liters turbodiesel blei testa mot 11 liters bensinmotor, dreiemomentet gjør at dem går likt, ganske heftig med tanke på veldig stor forskjell i volum.

Er vel heller ikke traktorlyd jenta mi, det er lastebillyd;)

 

En kråbøl fra brummundal du sikkert har hørt om, har en 240hk 240 diesel med liten lastebil-turbo. Den dro ifra cosworth,amerikanere og m3'r på stripa, det er nok ikke det verste bensinbilene, men det går da ikke dårlig da? tviler på at alle bilene var helt originale når dem stiller på street legal?!

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er best av bensin og diesel? Begge deler selvsagt. Hva lyd angår har jeg også en fot i hver leir. Hjemme i vognskjulet har jeg flere eksempler på at det er bedre med både og enn enten eller. Lite slår lyden av en Leopard 1 stridsvogn i fri utfoldelse. Det måtte i så fall være en gammel sugefemmer fra Audi eller en passe trimmet støtstangs-V8. Vakker er også lyden fra en Ford (International) 7,3-liter diesel i pådrag fra stillestående. Ikke nødvendigvis full gass. Urkraften ved lave turtall kan mange ganger være mer spennende i det daglige enn jaget fra en turtallsmaskin. Men på vei hjem fra Rudskogen i ettermiddag synes jeg det var festlig med en dynamisk bensinmotor med bredt register (Takk for følget til deg i XC70'en forresten. Jeg skulle gjerne ha sett deg bli borte i bakspeilet, men en usikret og nymodifisert bunnpanne i bagasjerommet, kun 144 hk under panseret og et ønske om å komme hel hjem og med med førerkortet i behold gjorde at jeg ikke ble kvitt deg. Men artig var det...).

 

Nei, folkens. Her må vi nok si "ja takk, begge deler". :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er best av bensin og diesel? Begge deler selvsagt. Hva lyd angår har jeg også en fot i hver leir. Hjemme i vognskjulet har jeg flere eksempler på at det er bedre med både og enn enten eller. Lite slår lyden av en Leopard 1 stridsvogn i fri utfoldelse. Det måtte i så fall være en gammel sugefemmer fra Audi eller en passe trimmet støtstangs-V8. Vakker er også lyden fra en Ford (International) 7,3-liter diesel i pådrag fra stillestående. Ikke nødvendigvis full gass. Urkraften ved lave turtall kan mange ganger være mer spennende i det daglige enn jaget fra en turtallsmaskin. Men på vei hjem fra Rudskogen i ettermiddag synes jeg det var festlig med en dynamisk bensinmotor med bredt register (Takk for følget til deg i XC70'en forresten. Jeg skulle gjerne ha sett deg bli borte i bakspeilet, men en usikret og nymodifisert bunnpanne i bagasjerommet, kun 144 hk under panseret og et ønske om å komme hel hjem og med med førerkortet i behold gjorde at jeg ikke ble kvitt deg. Men artig var det...).

 

Nei, folkens. Her må vi nok si "ja takk, begge deler". :D

 

jeg får takke satans vegvesen så meget for teknisk kontroll som resulterte i at jeg må vise den tøffe bilen min igjen, IKKE bare bare å ha grom bil i Norge...

 

18" og manglende bakseter var resultatet av "kontrollen", spørte om han skulle sjekke bremser og lys, men det var ikke så viktig sa han. DA står det ille til med dem. Med andre ord trengte jeg ikke lys eller bremser på bilen. 3cm spacing på hver side var heller ikke så nøye tydeligvis.

 

Noen flere som fikk napp der?

observerte flere biler der, b.la en svart mercedes slk som tydeligvis hadde noe problemer samtidig med meg der?

en hvit mazda 323 med svarte luftinntak også?

 

noen her på forumet?

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver du å si at diesel er best?

 

nei(eller på en måte jo:P),men var bare Volvo R-felgen som prata om noe kjøring på slutten der, så ville bare høre litt ang. det.

 

Men som du sier, vi bør holde oss innenfor stopicen ja.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en ny bil så betaler man vel nesten 100.000kr ekstra for diesel-motor!?

Bensin og diesel er nå like dyrt.

Si at bensin går på 1l/mil mens diesel bruker 0,5 på mila...

 

Du kan kjøre rimelig mange mil med bensinbilen før du hadde spart noe på å kjøpe diesel til 100.000kr mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en ny bil så betaler man vel nesten 100.000kr ekstra for diesel-motor!?

Bensin og diesel er nå like dyrt.

Si at bensin går på 1l/mil mens diesel bruker 0,5 på mila...

 

Du kan kjøre rimelig mange mil med bensinbilen før du hadde spart noe på å kjøpe diesel til 100.000kr mer :)

 

ja, det er sant. I tillegg til prisfall og utbytte av partikkelfiltre osv. på diesel.

 

Uansett så finns det jo både gromme diesel og bensin-biler, men personlig liker jeg diesel bedre... Selv om jeg har lyst på en del bensinbiler også såklart!

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en ny bil så betaler man vel nesten 100.000kr ekstra for diesel-motor!?

Bensin og diesel er nå like dyrt.

Si at bensin går på 1l/mil mens diesel bruker 0,5 på mila...

 

Du kan kjøre rimelig mange mil med bensinbilen før du hadde spart noe på å kjøpe diesel til 100.000kr mer :)

 

Hvor har du det ifra?

Det kan da ikke være avgiftene sin skyld, i alle fall...

'02 Ford Mondeo ST220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en ny bil så betaler man vel nesten 100.000kr ekstra for diesel-motor!?

Bensin og diesel er nå like dyrt.

Si at bensin går på 1l/mil mens diesel bruker 0,5 på mila...

 

Du kan kjøre rimelig mange mil med bensinbilen før du hadde spart noe på å kjøpe diesel til 100.000kr mer :)

 

Og så faller jo bensin og dieselbiler akkurat like mye i pris òg, da..

Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v

Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I wtcc så er det maksvolum på 2 liter, seat var ikke så bra før dem begynte med turbodiesel så er det dobbelt i sammenlagt-teten.

5 liters turbodiesel blei testa mot 11 liters bensinmotor, dreiemomentet gjør at dem går likt, ganske heftig med tanke på veldig stor forskjell i volum.

Er vel heller ikke traktorlyd jenta mi, det er lastebillyd;)

 

En kråbøl fra brummundal du sikkert har hørt om, har en 240hk 240 diesel med liten lastebil-turbo. Den dro ifra cosworth,amerikanere og m3'r på stripa, det er nok ikke det verste bensinbilene, men det går da ikke dårlig da? tviler på at alle bilene var helt originale når dem stiller på street legal?!

 

 

skulle leit likt og se en tvåførrdiesel flise en trimma cossie da, og trimma m3, hoho:)

My mom always told me life was like a box of chocolates.... you never know what you get

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så faller jo bensin og dieselbiler akkurat like mye i pris òg, da..

 

diesel ligger vel litt høyere i bruktbilpris enn bensin.

Folk vandrer jo rundt på gata og tror dem sparer sinnsyke summer med å kjøpe og kjøre diesel, men ekke så mye i virkeligheten:)

My mom always told me life was like a box of chocolates.... you never know what you get

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår