Gå til innhold

Hvordan kjøre inn ny motor?

Ranger emnet


OndSofa

Anbefalte innlegg

Tror egentlig ikke det er så veldig farlig på vanlige motorer laget for vanlig bruk, disse er laget så de kan kjøres vanlig med en gang de ruller ut av butikken. Nettopp fordi fabrikantene veit at folk ikke kan dy seg :P.

 

Det viktigste er nok at du kjører variert og ikke belaster motoren mye før den har nådd driftstemperaturen. Når du har nådd driftstemperaturen så ville jeg kjørt vanlig, med variert pådrag fra tid til annen.

 

Noen sier også at en ny motor skal kjøres inn hardt etter den er kjørt rolig varm: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så mange meninger om dette att man ikke vet hva man skal stole på... Selv vil jeg si meg enig med vedkommende over att man bør ta det rolig de første 100 eller 1000 km (som sagt, har hørt så mange versjoner). Med så mange bevegelige deler ville jeg tro det var sunn fornuft å la motoren "komme seg" før man gir på...

 

http://www.enginesonly.com/break-in.html

alternativt

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er ikke fjærspennet som presser ringene mot veggen i sylinderen,det er gasstrykket over ringene som gjør den jobben. Lunker man rundt,så får man ikke nok gasstrykk over ringene og de setter seg ikke før honesporene er slitt ned..med evigvarende oljeforbruk og dårlig effekt som følge. Så,ingen belastning før varm motor,så belaster man den hardt et antall ganger,dog ikke på femte gir og 1200 rpm i motbakke...kjør så den jobber "lett og ledig".

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at man skal slippe opp ved jevne mellomrom er at olja på grunn av undertrykket skal få mulighet til å krype oppover sylinderveggene igjen. Har man flat pedal kontinuerlig er motoren utslitt og innkjørt omtrent samtidig.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste er driftsvarm motor før den belastes. Stempel, ringer og Sylinderforing utvider seg forskjellig under varmkjøring. Belaster du motor under varmkjøringen oppstår forskjellige slitasjeformer i mellom motordeler.

 

ABRASIV SLITASJE er slitasje der hardere materialer sliper på mykere materialer. Det rives løs partikler av det myke materialet. Disse partiklene endrer hardhet når de påvirkes termisk og mekanisk i motoren. Da får du rene slipepastaen som forårsaker feilslittasje og dårlig tetting mellom ring og sylindervegg.

Er det manglende smøring mellom stempel og sylinder oppstår det noe som kalles ADHESIV SLITTASJE. Det er kaldsveising av ruhetstopper på materialene. Disse toppene gnis mot hverandre, sammensveises og rives løs. Disse får også en termisk og mekanisk behandling som gjør partiklene hardere (herdeprosess.)

 

Det er ikke noe galt å belaste motoren på ett kjøretøy. Selv på store lastebilmotorer lastes kjøretøyet med totalvekter og brukes (50-52 tonn normalt).

viktig å ikke belaste på maks over lengere tid.

En personbil som ikke lastes noe særlig (trekker Campingvogn etc.) er det bare å bruke. Første tiden uten totalvekter og maks pedal. Ellers er det greit å få normale kompresjonstrykk. 3/4 gass er ingen problem. Kjør gjerne variert.

 

Maskineringen av motordeler i dag er av så god kvalitet.

Honingen av sylindervegger er faktisk for at en skal sikre at smøreoljefilmen holder seg på sylinderveggen. Det at utslitte motorer har sylindere som er mest utslitt oppe mot vendepunktet til øvre stempelring er at oljefilmen ødelegges grunnet det høye trykket og varmen fra forbrenningen.

Det at motorer har gjennomblåsing forbi stempelringer er som regel at urenheter setter seg bak i ringsporet i stemplene, og ringene setter seg fast.v Stempelringene mister spennet og forblir i sporet da stempelringene avleder varme gjennom oljefilmen over til sylinderveggen.

 

Noen anbefaler innkjøring på mineralsk motorolje (ikke helsyntetisk) Større motorer (lastebil 600 Hk/3000 Nm) skifte olje etter ett kortere intervall. Skift da til del- /helsyntetisk. Viktigst er at det benyttes minimum spesifikasjon på motoroljen viskositet, etc.

Husk at oljen har flere funksjoner i motoren.

smører, tetter, leder varme, rengjør og holder på urenhetene.

 

Da gjenstår bare å stole på at overhalingsjobben er nøye gjennomført.

 

Ingeniøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår