Jump to content

Ingeniøren

Bruker
  • Posts

    16
  • Joined

  • Last visited

About Ingeniøren

  • Birthday February 10

Contact Methods

  • Bosted
    Finnmark

Profile Information

  • Gender
    Not Telling

Ingeniøren's Achievements

  1. http://bebrs.pie-dabas.net/Webs/Terrano/R20/
  2. Hei, disse fjærene anbefales å skiftes hver gang grunnet varmepåkjenningene de utsettes for. Hensikten med disse er å begrense vibrasjoner mellom caliper/bremsekloss. Vibrasjoner lager ulyd (hylelyd under bremsing). Ingeniøren.
  3. Hei, sjekk denne jeg har skrevet om kontroll av ladeanlegg på kjøretøy. http://www.bilforumet.no/teknisk/206309-batteriet-slutta-lade-lampe-lyser.html#post2287452 Ingeniøren
  4. Bi = Latinsk for to. ALTSÅ: Bi-turbo og Twin turbo er det samme. Ingeniøren.
  5. Ikke glemm å få med deg en Samsvarserklæring fra ombygger/reparatør. Dersom du skulle være uheldig i ettertid. Sjekk denne: http://www.bilforumet.no/teknisk/206231-dreie-felgsenter-endre-innpress.html#post2286114 Ingeniøren.
  6. Det aller viktigste er driftsvarm motor før den belastes. Stempel, ringer og Sylinderforing utvider seg forskjellig under varmkjøring. Belaster du motor under varmkjøringen oppstår forskjellige slitasjeformer i mellom motordeler. ABRASIV SLITASJE er slitasje der hardere materialer sliper på mykere materialer. Det rives løs partikler av det myke materialet. Disse partiklene endrer hardhet når de påvirkes termisk og mekanisk i motoren. Da får du rene slipepastaen som forårsaker feilslittasje og dårlig tetting mellom ring og sylindervegg. Er det manglende smøring mellom stempel og sylinder oppstår det noe som kalles ADHESIV SLITTASJE. Det er kaldsveising av ruhetstopper på materialene. Disse toppene gnis mot hverandre, sammensveises og rives løs. Disse får også en termisk og mekanisk behandling som gjør partiklene hardere (herdeprosess.) Det er ikke noe galt å belaste motoren på ett kjøretøy. Selv på store lastebilmotorer lastes kjøretøyet med totalvekter og brukes (50-52 tonn normalt). viktig å ikke belaste på maks over lengere tid. En personbil som ikke lastes noe særlig (trekker Campingvogn etc.) er det bare å bruke. Første tiden uten totalvekter og maks pedal. Ellers er det greit å få normale kompresjonstrykk. 3/4 gass er ingen problem. Kjør gjerne variert. Maskineringen av motordeler i dag er av så god kvalitet. Honingen av sylindervegger er faktisk for at en skal sikre at smøreoljefilmen holder seg på sylinderveggen. Det at utslitte motorer har sylindere som er mest utslitt oppe mot vendepunktet til øvre stempelring er at oljefilmen ødelegges grunnet det høye trykket og varmen fra forbrenningen. Det at motorer har gjennomblåsing forbi stempelringer er som regel at urenheter setter seg bak i ringsporet i stemplene, og ringene setter seg fast.v Stempelringene mister spennet og forblir i sporet da stempelringene avleder varme gjennom oljefilmen over til sylinderveggen. Noen anbefaler innkjøring på mineralsk motorolje (ikke helsyntetisk) Større motorer (lastebil 600 Hk/3000 Nm) skifte olje etter ett kortere intervall. Skift da til del- /helsyntetisk. Viktigst er at det benyttes minimum spesifikasjon på motoroljen viskositet, etc. Husk at oljen har flere funksjoner i motoren. smører, tetter, leder varme, rengjør og holder på urenhetene. Da gjenstår bare å stole på at overhalingsjobben er nøye gjennomført. Ingeniøren.
  7. Jepp, er er poenget at det som er viktig er om selve turboen er over eller under oljenivået i bunnpannen, ikke innførsel på returslangen. Enklest om turbo er i nivå over oljenivå i bunnpannen. Dersom Selve returslange kommer inn under bunnpannen kan det samles endel urenheter fra motoroljen der, da får du trøbbel med retur. Ingeniøren.
  8. Husk at turboen har trykksmøring til lagrene. Det du trenger å passe på er at returslangen er tilstrekkelig tykk (tykkere enn tilførselslangen). Da er nok problemet løst. Se eksempel hydraulisk anlegg, returslangen mye større enn tilførselslangen. Sjekk også om du har tilstrekkelig oljetrykk fram til turboen. Koble på ett manometer på ett t-stykke og måle faktiske verdier. Husk lavt trykk inn, gir svak retur. Sjekk også turboen for indre lekkasje/slakk i lager... Ingeniøren. tidl. bilmekaniker/-elektriker
  9. Hei, litt om ladeanlegget i bil. Batteriet er ikke annet enn ett reservoar for strøm. Dynamoen står for ladejobben. Det at elektronikken kobler ut ved lave spenninger er normalt. ABS slutter å virke etc. Systemet er konstruert slik. vil virke igjen etter at feilen er fikset. Mulig du må innom ett verksted å slette en feilkode... Sjekk om batteriet har rett nivå av syre/vann, hvis ikke etterfyll til rett nivå med destillert vann (batterivann). Koble batteriet fra bilens polkabler, sett batteriet på lading over natten. Monter inn batteriet i bilen, sjekk batterets hvilespenning over polene med multimeter, ca. 12 volt dersom batteriet er i orden. (Ett toppladet 12 volts batteri med rett syrevekt 1,28 i cellene ska ha en spenning på 12,84 volt). Start opp motoren, sjekk spenningen på batteri med motor i gang. Dersom dynamoen lader normalt vil du ha en ladespenning på 13,6 - 14,4 volt avhenig av hvor gammel bil/type dynamo. Dersom spenningen fortsatt er nede på ca. 12 volt lader ikke dynamoen. Nåt ladelampen lyser, er det fordi den registrerer en spenningsforskjell mellom B+ dynamo og batteri + pol. Har du "normal" ladespenning bør du sjekke forbindelsene mellom polsko og kabler for spenningsfall. mål da mellom B+ batteri og D+ dynamo. Du vil måle en spenningsforskjell på maks 0,3 Volt dersom du har akseptabelt spenningsfall. Totalt i hele anlegget maks 0,5 Volt. Med ett multimeter kan du ikke måle strømmen mellom batteri og dynamo. Da strømmåler må kobles i serie med forbruker i kretsen. Vil du måle ladestrømmen, lån deg ett tangampermeter. Om dynamoen ikke lader, er det sannsynlig feil i regulator, slitte børster/sleperinger. Børster/regulator er enkelt å skifte selv. sleperinger, dioder, rotor og anker er verre. Kan være like greit å finne alternative byttedeler enn å skru selv om du ikke kan overhale dynamo. Ingeniøren. tidl. bilmekaniker/-elektriker.
  10. Diesel eller blande parafin sammen med avfettningsveske. Ingeniøren.
  11. slik nøkking på biler ved lavt pådrag skriver seg vanligvis til feil på plugg,pluggkabel,fordelerlokk,rotor eller rett log slett for lav CO verdi på bilen. Om motoren er justert til for mager blanding kan slike nykker oppstå. Ingeniøren. Tidligere bilmekaniker/ -elektriker.
  12. Kaskoforsikringen dekker skader som oppstår under en plutselig hendelse med yttre påvirkning. Steinsprangene har lite sannsynlig kommet samtidlig, alle sammen. Da du håndterte jekken er detikke oppstått under en yttre påvirkning. SORRY.. Ingeniøren. En tidligere forsikringsmann
  13. JvhCossie har rett: # Ansvar dekker skade på andres eiendom, dvs: biler hus skilt osv som blir involvert i en smell. # Personskade dekker skader på folk som er involvert # Kasko dekker skader på ditt eget kjøretøy. # Delkasko dekker brann tyveri og glassskader. Ingeniøren. tidligere forsikringsmann.
  14. Du hadde flaks, verkstedet gjorde noe ulovelig. Ved å sveise differensialen sammen har man endret bilens kjøreegenskaper utover typegodkjeningen. Bilen skal ikke godkjennes på Periodisk KjøretøyKontroll PKK. Ingeniøren
  15. Hei, da tror jeg du kommer på tynn is. Det er vel ikke noe verksted som vil foreta denne modifiseringen. Dersom verkstedet gjør dette må de lage en samsvarserklæring på at de utførte endringene er i samsvar med bilprodusentens og felgprodusentens spesifikasjoner. De påtar seg dermed all ansvar for produktet dersom det skulle skje en ulykke, der produktet bryter sammen. Tenk om en felg bryter sammen under høy hastighet. Om bilen f. eks. treffer ett hull i veibanen... Det er store påkjeninger på en felg i svingkjøring ved store hastigheter. Sveising av felg forandrer strukturen i metallet rundt sveisen. De som gjør dette må vite hvordan en normaliserer strukturen på stålet. Dersom sveis ikke er bra nok vil det være mulig at det oppstår mikroskopiske sprikker som utvider seg under påkjenninger med årene. -farlig... Endre innpress, endrer bilens kjøreegenskper. felger med annet inpress endrer geometrien i forstillingen. KPI og skrubbradien endres. Bilens styrende egenskaper endres.... Ikke tenk tanken, skaff deg felger som er tilpasset din bilmodell. Tenk tanken: Du har utført de beskrevne endringene. Bilen oppfører se "normalt" under kjøring i lang tid. Du låner bilen til din kjære. Hun er ute å kjører i høy hastighet. Det ene forhjulet eksploderer. Hun klarer ikke å holde kontroll på bilen under nedbremsing. Hva om bilen kjører ut av veien eller treffer møtende trafikk..... IKKE FORETA ENDRINGER EN IKKE HAR GREIE PÅ.... Ingeniøren.
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy