Batteriet er ikke annet enn ett reservoar for strøm.
Dynamoen står for ladejobben.
Det at elektronikken kobler ut ved lave spenninger er normalt.
ABS slutter å virke etc. Systemet er konstruert slik. vil virke igjen etter at feilen er fikset. Mulig du må innom ett verksted å slette en feilkode...
Sjekk om batteriet har rett nivå av syre/vann, hvis ikke etterfyll til rett nivå med destillert vann (batterivann). Koble batteriet fra bilens polkabler, sett batteriet på lading over natten.
Monter inn batteriet i bilen, sjekk batterets hvilespenning over polene med multimeter, ca. 12 volt dersom batteriet er i orden.
(Ett toppladet 12 volts batteri med rett syrevekt 1,28 i cellene ska ha en spenning på 12,84 volt).
Start opp motoren, sjekk spenningen på batteri med motor i gang. Dersom dynamoen lader normalt vil du ha en ladespenning på 13,6 - 14,4 volt avhenig av hvor gammel bil/type dynamo.
Dersom spenningen fortsatt er nede på ca. 12 volt lader ikke dynamoen. Nåt ladelampen lyser, er det fordi den registrerer en spenningsforskjell mellom B+ dynamo og batteri + pol.
Har du "normal" ladespenning bør du sjekke forbindelsene mellom polsko og kabler for spenningsfall. mål da mellom B+ batteri og D+ dynamo. Du vil måle en spenningsforskjell på maks 0,3 Volt dersom du har akseptabelt spenningsfall. Totalt i hele anlegget maks 0,5 Volt.
Med ett multimeter kan du ikke måle strømmen mellom batteri og dynamo. Da strømmåler må kobles i serie med forbruker i kretsen.
Vil du måle ladestrømmen, lån deg ett tangampermeter.
Om dynamoen ikke lader, er det sannsynlig feil i regulator, slitte børster/sleperinger. Børster/regulator er enkelt å skifte selv. sleperinger, dioder, rotor og anker er verre.
Kan være like greit å finne alternative byttedeler enn å skru selv om du ikke kan overhale dynamo.
Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår