Gå til innhold

Ingeniøren

Bruker
  • Innholdsteller

    16
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Community Answers

  1. Ingeniøren's innlegg in Batteriet slutta å lade - lampe lyser was marked as the answer   
    Hei, litt om ladeanlegget i bil.
     
    Batteriet er ikke annet enn ett reservoar for strøm.
    Dynamoen står for ladejobben.
     
    Det at elektronikken kobler ut ved lave spenninger er normalt.
    ABS slutter å virke etc. Systemet er konstruert slik. vil virke igjen etter at feilen er fikset. Mulig du må innom ett verksted å slette en feilkode...
     
    Sjekk om batteriet har rett nivå av syre/vann, hvis ikke etterfyll til rett nivå med destillert vann (batterivann). Koble batteriet fra bilens polkabler, sett batteriet på lading over natten.
    Monter inn batteriet i bilen, sjekk batterets hvilespenning over polene med multimeter, ca. 12 volt dersom batteriet er i orden.
    (Ett toppladet 12 volts batteri med rett syrevekt 1,28 i cellene ska ha en spenning på 12,84 volt).
    Start opp motoren, sjekk spenningen på batteri med motor i gang. Dersom dynamoen lader normalt vil du ha en ladespenning på 13,6 - 14,4 volt avhenig av hvor gammel bil/type dynamo.
    Dersom spenningen fortsatt er nede på ca. 12 volt lader ikke dynamoen. Nåt ladelampen lyser, er det fordi den registrerer en spenningsforskjell mellom B+ dynamo og batteri + pol.
    Har du "normal" ladespenning bør du sjekke forbindelsene mellom polsko og kabler for spenningsfall. mål da mellom B+ batteri og D+ dynamo. Du vil måle en spenningsforskjell på maks 0,3 Volt dersom du har akseptabelt spenningsfall. Totalt i hele anlegget maks 0,5 Volt.
    Med ett multimeter kan du ikke måle strømmen mellom batteri og dynamo. Da strømmåler må kobles i serie med forbruker i kretsen.
    Vil du måle ladestrømmen, lån deg ett tangampermeter.
    Om dynamoen ikke lader, er det sannsynlig feil i regulator, slitte børster/sleperinger. Børster/regulator er enkelt å skifte selv. sleperinger, dioder, rotor og anker er verre.
    Kan være like greit å finne alternative byttedeler enn å skru selv om du ikke kan overhale dynamo.
     
    Ingeniøren.
    tidl. bilmekaniker/-elektriker.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår