Gå til innhold

Type olje ved hard kjøring.?

Ranger emnet


Nalletiger

Anbefalte innlegg

Hva slags type olje anbefaler folk her til en 97 modell 2.3 940 turbo motor for banekjøring.?

 

Hvor mye og hvor langvarig banekjøring er det snakk om? Du bør ha ei olje som tåler de høyere temperaturene som oppstår ved lengre fullgasskjøring. En ekte syntetisk olje har høyere motstandskraft mot degenrering grunnet temp. Det er skrevet mye om olje tidligere her på forumet, så det er lurt å ta et søk.

 

Sjekkpunkter for valg av olje kan være:

-Temperatur

-Motorens konstruksjon, lagerklaringer og slitasjegrad

-Kjørelengde mellom hvert oljeskift (behov for additiver)

-Banekjøringens varighet (hvor mye blir olja fortynnet av uforbrent drivstoff)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjørte castrol magnatech på mazdaen første gang jeg bytta olje. Etter det tikka den som f etter litt tomgangskjøring og ved varmstart(mazda syndromet). bytta til mobil1 5-50 rally og det er utrolig mye bedre nå.. Koster litt mer, men har inntrykk av at det er en utolig god olje. Biltema sin syntetiske olje skal også være lisensprodusert mobil1

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjørte castrol magnatech på mazdaen første gang jeg bytta olje. Etter det tikka den som f etter litt tomgangskjøring og ved varmstart(mazda syndromet). bytta til mobil1 5-50 rally og det er utrolig mye bedre nå.. Koster litt mer, men har inntrykk av at det er en utolig god olje. Biltema sin syntetiske olje skal også være lisensprodusert mobil1

 

Olja trenger ikke å være av lav kvalitet selv om motoren tikker. Det er jo forskjell i viskositet mellom oljene du nevner.

 

Om Biltemas syntetiske oljer sies det mye rart, selv har jeg hørt at det er Statoil som står bak. Dette varierer vel litt med hvor de til enhver tid gjør sine avtaler vil jeg tro. Men drittolje er det neppe.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sintef har forsket på de fleste oljer og testene viser at på smøring er faktisk de fleste på samme linje. Hovedforskjellen ligger i hvor lenge oljen tar opp dritt og hvor lenge det varer. Men når man snakker om veldig ekstrem bruk på høy trimmet motorer så kommer det en del andre faktorer inn. Men som sagt, det er bedre å kjøpe billig olje å bytte ofte en dyr olje å bytte mindre...

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... jeg kunne ikke bruke biltema 5-40 på min FT en gang i tiden.

jeg sleit litt med å bygge oljetrykk med den olja såfort olja har gått lenger enn 4000km...men med castrol magnatec 5-40 gikk den fint til rundt 10 000km, men da begynte denne også å slite litt med trykket.

 

Ikke veit jeg forskjellen på de oljene, men begge er fullsyntetiske, men dobbel pris ga dobbelt så lang varighet i mitt tilfelle.

Kjørte forøvrig 8000 skift på ft'en... men dro den litt langt en gang (10 000) for å prøve ut hvor lenge den gikk :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som sagt, det er bedre å kjøpe billig olje å bytte ofte en dyr olje å bytte mindre...

 

Mvh

 

Selv sverger jeg til alternativet dyr olje og bytte ofte :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg Agip som jeg er nokså fornøyd med på min lettere trimmet 940 Turbo. Kan kjøres med 15k uten problem. Selv bytter jeg på hver 7k. Penzoil er heller ikke å shimse. Bytt ofte er iallefall et godt tips på lande og bane-veien ;)

V O L V O - Vi orker litt vi også:)

1993- Volvo 940 2,3 TurboIC (Bruksbilen)

1992- BMW E34 525IA 24v SOLGT

1992- Nissan 200SX S13 SOLGT

1991- Volvo 940 2.0 TIC SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet til Mobil 1 sin 5W-50 helsyntetiske olje og er nok fornøyd så langt (motoren B230FK har rulla 229 000 km). Kjører også Omega sin oljetilsetning. Fyllte denne for å renske opp litt i motoren da den sikkert har gått med halvsynt eller mineral olje av tykkere slag i sitt liv før.

 

Den tikker noe høyere på en ventil enn med 10W-40 olja jeg har kjørt med før, men denne tikkingen er pga for store ventilklaringer eller noe manglende gummidempinger ved ventilløfterne så skal ikke skylde på oljen for dette.

 

Olja virker bra den, og den har ikke begynt å svette olje noen steder enda så motoren holder nok tett tross den tynnere olja.

 

Kjørte med Fina 10W-40 før halvsynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår