Gå til innhold

Spørsmål ang hekkmontert turbo(er)...

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. Har som vane med å komme på endel prosjekt jeg helst vil gjennomføre, og i den sammenheng leste jeg tilfeldigvis en tråd her på bilforumet som innebar hekkmontert turbo, eller som Reodor F kalte det, rumpelunge...

 

Nå har det seg slik at denne tanken var rimelig genial igrunn.. Har sett vidoer etc av dette gjennomført, og det så ut som det funket like bra om ikke bedre enn "vanlig" montert turbo, da hekkmontert sparer plass etc.

 

Det jeg da igjen tenkte på, var det med oljekjøling... Blir jo voldsomt mange rør/slanger om alt skal ligge under bilen fra motor til hekk, men om man derimot skal bygge banebil, funker det ikke da å lage seg en "oljetank" i bagasjerommet via ei oljepumpe som går på strøm, for så ned til turboen? Oljekjøler er jo da et MUST, så dette tenkte jeg å montere under bilen.. Er jo snakk om en banebil, så fartsdumper etc som kan ta borti kjøleren er jo ikke noe aktuelt diskusjonstema.

 

Men det jeg da lurte på, er dette mulig å få til? Se bort fra at pumpa plutselig kan ryke, og oljetrykket blir helt borte osv..

 

Er det noe mer jeg burde ta hensyn til, dersom jeg fullfører et slikt prosjekt? Trykkrør etc har jeg også tenkt på. Er kun det med oljen jeg er usikker på.. Da for å spare vekt både når det gjelder vekten på oljerør/slanger fra turbo til motor, samt den ekstra mengden med olje som trengs.

 

I følge mitt hode og mine tenkeganger, skal dette være både mulig og utføre, samt rimelig holdbart... Eller..?

 

 

Og når jeg skriver Turbo(er) i topic, tenker jeg selvsagt på twinturbo.. Dette må da også gå an å få til baki der? Har ikke sett noen videoer/bilder av folk med dobbel hekkmontert turbo.. Hvorfor ikke? Skal jo være like mange muligheter der vel?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig har ikke troen på dette. For det første så blir det utrolig mye rør og slanger, og jo mere det finnest av noe, jo mere er det som kan gå galt! Ser ingen grunn til å faktisk plassere turboene bake, da det blir like mye trøbbel, om ikke mer, enn det er å plassere de fremme. Noen ekstra effekt av betydelig mengde er vel helder ikke å vente..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker jo greit om man har en rimelig liten turbo eller to.. Da den som du sikkert vet, trenger mindre turtall for å produsere mer luft.. :)

 

Hadde ikke planer om å hekkmontere turboer fra volvo FH16 660 ellerno.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare tenk for en trå respons det vill gi a...... først ska all eksosen bakover og dra i gang snella....så ska fan meg lufta framover igjenn.....aiai

 

Les den tråden som det er linka til litt lenger oppe her så tror jeg du får svar på det. (så å si ikke noe forskjell fra vanlig turbo oppsett når det kommer til lagg)

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig har ikke troen på dette. For det første så blir det utrolig mye rør og slanger, og jo mere det finnest av noe, jo mere er det som kan gå galt! Ser ingen grunn til å faktisk plassere turboene bake, da det blir like mye trøbbel, om ikke mer, enn det er å plassere de fremme. Noen ekstra effekt av betydelig mengde er vel helder ikke å vente..

 

 

Høres jo veldig bra ut at du har bestemt deg.;)

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo veldig bra ut at du har bestemt deg.;)

 

Hehe, synest noe av sjarmen med turbobiler er at man faktisk har turboen å vise frem i motorrommet:roll:

Men det er jo selvsagt noen fordeler med plasseringen, men slik jeg ser på det så veier det ikke opp for ulempene..

Men om det er absolutt plassmangel det er snakk om, så skal jeg være enig i at det er bedre med turbo bake, enn ingen turbo:cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Separat oljetank til turboen er bare en fordel... :) Bak der blir den ikke spes varm,så med litt volum på tanken så tviler jeg på at du trenger store kjøleren...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår