Gå til innhold

KRISE! Ladefeil, Dynamo/Regulator

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi har store lade problemer og styrken på volt er helt patetisk.

 

Vi har akkurat byttet børster på dynamoen vår og kjøpt ny regulator.

 

Før vi gjorde dette ladet dynamoen 24-30volt da vi tok målemeteret(husker faen ikke hva det heter så kaller det målemeter jeg, haha) og fra batteriet var det 4-8volt som ladet.

 

Så vi gikk ut ifra at det var regulatoren det var noe galt med og kjøpte ny, satte den inn og målte igjen. Samme resultat. Så da gikk vi ut ifra vårt andre tips og kjøpte nye børster(fordi de vi hadde var nedslitte selvsagt). Satte inn nye og satt inn dynamoen på nytt. Satt på målemeteret igjen, men ikke no forandring. Etter regulator og dynamobørster ladet selve dynamoen 20-30volt og batteriet viste 6-8volt.

 

Hva kan da være galt? Kan kobberet inne i dynamoen ha brent opp? Kan det være noe annet?

 

Trenger Krise hjelp. Russetiden starter om ca 10dager(da vi "sleppes fri")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha ok, trudde volten skulle ligge på rundt 16.2 eller 16.4 i dynamoen også jeg:P hehe^^ men hvis du mener det at å bytte til en tykkere kabel fra dynamoen til batteriet så skal det jevne seg ut? hvordan kabel er det? Er den er spesiell type eller noe, noe jeg bør huske på / tenke på når jeg kjøper en?=)

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok som nevnt over her.. mye motstand i kablinga mellom dynamo og batteri.

 

Kommer sikkert av en dårlig kobling mellom de to punktene. (forutsatt at dynamoen tar referansespenning fra batteriet).

 

enten bytt kabel, eller sjekk den som er der i dag for alle former for korrosjon og skader.. det er minst like viktig å sjekke tilkoblingspunktene som selve kabelen. Skru av alle kabelsko, puss skikkelig reint, og skru på plass igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går to kaber fra batteriet til dynamoen.

 

nummer 1 er der for å lade batteriet.

 

nummer 2 er der for å fortelle laderegulatoren hvilken spenning det faktisk er over batteriet.

 

Det som antageligvis skjer er at en dårlig kobling i kabel nummer 1, gjør at spenningen (volt) detter mye på veien til batteriet. Da blir spenningen som laderegulatoren måler lav, og den vil skru opp spenningen for å kompensere. Men hvis det er skikkelig dårlig kontakt så vil ikke dynamoen klare å skru spenningen opp mere.

 

hvis noen har tjuvkobla om, og tatt ledning nummer 2 direkte fra ladetilkoblinga på dynamoen (har sett dette på endel biler), så ville ikke ting skje på samme måte.

 

hvis man finner den dårlige koblinga, og fixer problemet, vil situasjonen løse seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som vet hvor vi/man kan få tak i et bilde eller noe over ledningsnettet til bilen? evt et bilde eller forklaring over kabler som går fra dynamo til batteri osv osv. Er litt fred for at han ene som klippet av kabler og satt inn nye kabler samt ryddet i kabel rotet har glemt å sette på noe eller klipt bort noe.

 

Takk så mye<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

antar at den bilen du har bruker en "standard" dynamo.. disse dynamoene er jo stort sett likt kobla på så å si alle US biler.

 

detaljert beskrivelse av dynamoens funksjoner kan du finne i Denne arikkelen, som også det følgende bildet er rappa fra.

 

4.jpg

 

Dette er baksiden av dynamoen.

 

Den feite tilkoblinga merket "BATTERY terminal" skal rett til batteriet. Dette er antageligvis kabelen som skaper problemet.

 

Den som er merket R, skal komme fra tenningslåsen, via ladelampa. (denne terminalen skal få spenning når tenningen skrus på)

 

Den som er merket F skal ha spenning fra batteriet (dette er den som forteller dynamoen hvilken spenning batteriet har.

 

det er mange som kobler bare F terminalen rett til BATT terminalen. dette fungerer fint, så sant det ikke er noe dårlig kontakt noe sted.

 

et eksempel på denne koblinga kan du se her:

DelcoSI2wiring.jpg

..håper det hjalp litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår