Gå til innhold

V70 og motoralternativer

Ranger emnet


SilweR

Anbefalte innlegg

hei! Sitter og vurderer å kjøpe meg en v70 fra 2000mod og ned, men blir ikke klok på hvilke motorer som finnes... ser utifra at annonser at 2,4t har samme hk antall som 2,5t, altså 193hk. mens 2,0t5 har 240? og 2,4 og2,5 bensin har begge 144?

mens R har samme antall som 2,0t5 orginalt.

 

jeg er ikke så stor tillhenger av 200hk+ med forhjulstrekk, så da lurer jeg på hvordan haldex`en fungerer kontra f.eks Quattro?

 

og hvordan alternativ mener dere som har disse bilene jeg bør gå for? bensinforbruk er ikke så vesentlig. tenker mere på kjente feil osv. og ikke minst hva bør jeg være obs på når jeg drar å ser på en sånn bil?

 

takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok folk blander litt med motorvolumene som finnes. Det er i prisipp tre forskjellige volum som finnes på bensinmotorene, men motorbetegnelsen endret seg for å matche volumet på motoren bedre.

Så det finnes. 2.0 liter, 2,3 liter, og 2,4 liter som også har blitt kalt 2,5 liter (2433cm2). Finnes flere alternativ i V70 fra 2003 og opp.

Effektmessig finnes det mange forskjellige typer.

 

2.0 10V sugemotor på 126Hk

2.0 20V turbo på 163/180/225Hk (Sistnevnte står bl.a i den Italienske T5 utgaven)

2.3 20V turbo på 240/250/265Hk Står i T5, og R utgavene

2.5 10V sugemotor på 144Hk

2.5 20V sugemotor på 170Hk

2.5 20V turbo på 193Hk

 

Finnes sikkert flere utgaver, men disse er de mest vanlige i Norden.

Personlig så syns jeg det går meget bra å kjøre 200+Hk på forhjulsdrift.

Awd systemet kan vel ikke sammenlignes med Quattro systemet til Audi nei, Tror nok Volvo ligger noen 10år bak i utviklingen der.

Haldex er det kun på de nyere V70 fra 2001 og opp. De eldre har visco kobling. Svenskene foretrekker FWD biler når de skal trimme ser jeg. Dette er sikkert på grunn av dårlig holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der ble jeg litt klokere!

 

har hatt en 2000mod 2,4T AWD på prøve idag. det var helt greit drag i den, men hadde 200000km på baken som den bar litt preg av så jeg må nok leite litt videre.

 

hvordan er mulighetene på chiping og evt priser?

jeg er heelt blank på volvo, det er bare et innfall som kom for noen dager siden at NÅ skal jeg ha v70 da det er den eneste stasjonsvogna fra rundt 2000 som har plass til både unger og hundebur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange som leverer chip til disse bilene. BSR, Autotech mm. Koster vel rundt 5000,- eller noe i den dur.

Hadde jeg kjøpt V70 i dag så hadde det blitt R, eller i nøden en T5. Synes lavtrykksmotorene er litt i slappeste laget. 200000km er ikke noe problem for disse bilene! Min har gått 283000km og går like fint som ny, ikke bruker den olje heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der ble jeg litt klokere!

 

har hatt en 2000mod 2,4T AWD på prøve idag. det var helt greit drag i den, men hadde 200000km på baken som den bar litt preg av så jeg må nok leite litt videre.

 

hvordan er mulighetene på chiping og evt priser?

jeg er heelt blank på volvo, det er bare et innfall som kom for noen dager siden at NÅ skal jeg ha v70 da det er den eneste stasjonsvogna fra rundt 2000 som har plass til både unger og hundebur:)

 

Fra 1999 modeller er det PPC tuning som gjelder.Jeg tror ikke 2.0 litern med 225 hk lar seg Chippe/ppc tune til 300 hk da mener jeg du må opp på 2,3 liter T5 motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å få ut 300hk på en 2.0 T5 med kun chip.

For å få ut den effekten kreves det ny turbo, eksos, og filter pluss en spesialchip som de selger hos Autotech i sverige.

Enklest er det vel å kjøpe en 2,3 T5, finnes liksom litt mer utvalg i chip til de. T5 og R bilene bruker som oftest å være de med mest utstyr på også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår