Gå til innhold

"sub-sonic" (forsterker-innstilling)

Ranger emnet


peugeot1001

Anbefalte innlegg

Subsonic filter er et delefilter som fjerner de lave frekvensene som ditt subwoofersystem ikke egner seg til eller ikke klarer å gjengi.

Du kan kalle det et høypassfilter.

Dette filteret gjør at din forsterker ikke behøver å levere de aller laveste frekvensene og dette gjør at forsterkeren jobber lettere.

 

Enkelt forklart.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subsonic filter er et delefilter som fjerner de lave frekvensene som ditt subwoofersystem ikke egner seg til eller ikke klarer å gjengi.

Du kan kalle det et høypassfilter.

Dette filteret gjør at din forsterker ikke behøver å levere de aller laveste frekvensene og dette gjør at forsterkeren jobber lettere.

 

Enkelt forklart.

 

Mvh

Pål

takker for flott svar. ;)

 

da blir det liksom fra x Hz til 80 Hz forsterkern "spiller", istedet for 0 Hz til 80 Hz da eller?

regner med at denne sub-sonic grensa er under 20-30Hz et sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står veldig ofte forklart i brukermanualen til forsterkeren (eller du kan Google merkenavn og modellbetegnelse for å finne brukermanualen.

Det stemmer at subwooferen bare vil få tildelt det frekvensområdet fra "subsonic-frekvensen" og opp til f.eks. 80 Hz.

 

Mvh

Pål

ok.

 

jeg leste i manualen nemlig, men det stod verken noen forklaring på hva det var, eller hvilken frekvens det var. :(

 

vil det lønne seg å sette denne på "on"?

har en gzta 2.500TX og en 12" xplod 1000w.

subben spiller ikke lavere enn 18hz ifølge dreamtm.no

 

edit: jo nå fant jeg det, på GZ sine sider. 25Hz var sub-sonicen på. :) da dropper jeg sub-sonicen tenker jeg. merker ikke særlig forskjell med den på heller.

 

igjen takk for gode svar. nå vet jeg litt mer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som regel satt subsonicfilteret til ca. samme frekvens som subwooferkassen er tunet til.

Hvis porten i subwooferkassen din er tunet til 35 Hz så setter du subsonicfilteret til ca. 30 Hz.

Subwooferen din vil ikke spille noe nevneverdigt bra under tuningsfrekvensen på kassen!

Finn derfor ut hvilken tuningsfrekvens du har på kassen og sett subsonicfilteret etter mine anbefalinger så skal du se (les: høre) at det blir bra.

Du vil "spare" mye strøm på å sette subsonicfilteret rett under tuningsfrekvensen på subwooferkassen din.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som regel satt subsonicfilteret til ca. samme frekvens som subwooferkassen er tunet til.

Hvis porten i subwooferkassen din er tunet til 35 Hz så setter du subsonicfilteret til ca. 30 Hz.

Subwooferen din vil ikke spille noe nevneverdigt bra under tuningsfrekvensen på kassen!

Finn derfor ut hvilken tuningsfrekvens du har på kassen og sett subsonicfilteret etter mine anbefalinger så skal du se (les: høre) at det blir bra.

Du vil "spare" mye strøm på å sette subsonicfilteret rett under tuningsfrekvensen på subwooferkassen din.

 

Mvh

Pål

 

hmm, men det er ingen mulighet til å stille på frekvensen.

den er på 25Hz, og jeg kan bare velge on/off.

 

Aner ikke hvilken frekvens kassa er tunet til, men elementet spiller ned til 18Hz.

Er refleks-kasse til sony xplod element. sånn standard 12".

Har ikke bygd den selv.

Er vel ganske sikkert at den ikke er tunet til under 25Hz? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man spørre hvor nøyaktige disse justeringsmulighetene er på den typiske, la oss si 4990kroners, monoblokk?

 

Og hvor nøyaktige er delefliterene på forsterkere generelt? Kontra feks de som er i CDspillere. Gjør dem akkurat det det står eller bare hjelper det litt lissom?

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjør som Pål sier... fordi en bassrefleks kasse med en Sony element er neppe justert til å spille noe særlig under 30Hertz uansett... ikke at du vil høre noe forkjell men du vil beskyte elementen -først og fremst- da elementen tåler mye mindre effekt under tunnings frekvens (ville nok tro at tunningsfrekv. er over 35Hz) og i tilleg vil forsterkeren ha mer strøm reserver til å spille med alle frekv. over subsonisk frekvens. Ellers er frekvens responsen fra din cd spilleren "bare" 20Hertz-20Khz og ikke ifra NULL hertz og oppover ;)

 

Generelt er sub filter mest nyttig i bassrefleks løsninger.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjør som Pål sier... fordi en bassrefleks kasse med en Sony element er neppe justert til å spille noe særlig under 30Hertz uansett... ikke at du vil høre noe forkjell men du vil beskyte elementen -først og fremst- da elementen tåler mye mindre effekt under tunnings frekvens (ville nok tro at tunningsfrekv. er over 35Hz) og i tilleg vil forsterkeren ha mer strøm reserver til å spille med alle frekv. over subsonisk frekvens. Ellers er frekvens responsen fra din cd spilleren "bare" 20Hertz-20Khz og ikke ifra NULL hertz og oppover ;)

 

Generelt er sub filter mest nyttig i bassrefleks løsninger.

 

ok, jepp det tror jeg og, at kassa ikke er bygd for så lave frekvenser. Nå står den på "on". ;)

 

takk for alle svar så langt :D hjelpsomt forum dette

 

Hva mener dere om å sette på bass-boost?

Den er på 50Hz, kan velge mellom +6db eller +12db. Den står på +0db foreløpig.

Jeg kan ikke si at jeg hører eller merker noen forskjell med den på +12db :S

 

Hvis jeg setter på den, vil den samtidig begynne å spille kun opp til 50Hz da?

eller er det fortsatt 80Hz som er maks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bassbost øker styrken på den frekvensen den er beregna for.

i dette tilfellet er det på 50hz.

Du endrer ikkje frekvensområdet til subben.

Eg liker ikkje favorisering av visse frekvensområder, so hjå meg vil ikkje bassboost´n bli skrudd på.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår