Monzter Skrevet Mai 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2008 hey folkens siden lappen va i boks og alt det dr husket eg og skjekke forskjellen på 95-98 sånn ca med 95 på by kjøring på en hel tank har eg brukt 1.3,1.4 og med 98 har eg komt ned på 1.0,1,1 liter på mila så sats på 98 og fyll på uno x der har de samme prisen på 98 som på 95 ¨ Kjekt at du har kommet frem til at det var såppas stor forskjell i forbruket. =) Men 98 er jo fortsatt dyrere, også på uno x? Må ikke tennig justeres ved overgang til 98 fra 95 da? eller justerer den seg selv? Kjører 98 nå selv, uten problemer. Trur ikke man trenger å justere tenning nei. Det står min 91 oktan i tanklokket mitt, og jeg har lest i en gammel Audi 100 C4 brosjyre, at både 95 og 98 kan brukes. Men er fortsatt ikke 100 % sikker på hva som blir billigst til syvende & sist! =) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matros72 Skrevet Mai 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2008 ok..Dette må prøves :) Siter 96 Audi A6 2,6e Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smeden Skrevet Mai 21, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2008 Kjekt at du har kommet frem til at det var såppas stor forskjell i forbruket. =)Men 98 er jo fortsatt dyrere, også på uno x? Kjører 98 nå selv, uten problemer. Trur ikke man trenger å justere tenning nei. Det står min 91 oktan i tanklokket mitt, og jeg har lest i en gammel Audi 100 C4 brosjyre, at både 95 og 98 kan brukes. Men er fortsatt ikke 100 % sikker på hva som blir billigst til syvende & sist! =) av en eller anna grunn er det samme pris på uno x på 95-98 oktan men eg prøver og fyle minst muli i uke dagen og vente te etter halv ti på søndagen da e det uansett billigst på uno x er værtfall det i bergen men eg merke stor forskjell på ka eg tanke på 95 mangler eg bunn drag og på 98 e det skikklig guffe:) Siter vw passat.... godshit... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenM Skrevet Mai 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2008 jeg bruker ikke n0e annet en 98 på min testa 95 når jeg henta den men synes ikke den funker like bra med 95..... brukte mindre bens 0ver fjellet med 98 enn med 95... min k0nklusj0n: 98 funker best f0r min del Siter Suzuki xl7 ikke som Audi turbo nei ikke 😁💪 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Monzter Skrevet Mai 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2008 Har vel egentlig kommet frem til det samme jeg også :) Syns liksom den går litt bedre på 98, bruker mindre, og kanskje tilogmed høres litt bedre ut også! Innbiller meg også at 98 oktan er ett renere og bedre drivstoff for bilen, men skal ikke si det alt for sikkert. Uansett, jeg kommer til å fortsette med 98 jeg også! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smeden Skrevet Mai 21, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2008 Har vel egentlig kommet frem til det samme jeg også :)Syns liksom den går litt bedre på 98, bruker mindre, og kanskje tilogmed høres litt bedre ut også! Innbiller meg også at 98 oktan er ett renere og bedre drivstoff for bilen, men skal ikke si det alt for sikkert. Uansett, jeg kommer til å fortsette med 98 jeg også! der e eg enig med deg og føler at alt er mye bedre og viss eg kjører på 95 så e første og andre gire ganske dau må liksom tyne girer liksom:P Siter vw passat.... godshit... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pappnese Skrevet Mai 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2008 Noen av dere som egentlig har tenkt over, eller har en forklaring på, hvorfor bilene deres bruker mindre bensin når dere kjører på 98 oktan, kontra 95? Dersom motorstyringa kan dra nytte av høyere oktan (gjelder mest nye biler, eller biler med høy kompresjon, samt chippa biler, det er bl.a dette en sugemotor-chip faktisk gjør), så er det fordi den justerer tenningen til å komme tidligere, høyere oktantall tåler tidligere tenning. Tenningen skal ideelt ligge på grensen til tenningsbank, dette gir størst virkningsgrad = lavere forbruk, og også høyere toppeffekt, men ikke alltid det siste. Det er fordi at motoren "safer" på tenning og blanding ved fullgass pga at det blir for mye støy for bankesensoren(e) da. En eldre motor med fastprogrammert ECU eller forgasser/stifttenning, drar ingen nytte av høyere oktan uten justering. Høyere oktan er dessuten aldri skadelig for en motor, i motsetning til for lav oktan. Og så kan det faktisk være forskjell på bensina fra produsent til produsent, og også etter årstidene (forskjellige tilsetningsstoffer). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smeden Skrevet Mai 22, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2008 så du vill si at det e bare en innbiling det vi merker?? Siter vw passat.... godshit... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pappnese Skrevet Mai 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2008 Nei, det er overhodet ikke det jeg sier, jeg sier at det kan godt ha en virkning på forbruket, kanskje på effekten, jeg kjenner ikke Audien godt nok til å si noe sikkert. Men mest gav jeg egentlig bare en forklaring på hvorfor det er sånn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pappnese Skrevet Mai 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2008 En litt mer dyptgående diskusjon, på et forum med mange faktiske eksperter (ingeniører i bilindustrien, etc), og selvfølgelig noen forståsegpåere: http://eng-tips.com/viewthread.cfm?qid=217153&page=1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Monzter Skrevet Mai 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2008 Fint at du forklarer litt Pappnese, men det som også er interessant for de fleste (inkl meg selv) er vel hva som er mest økonomisk av 95 og 98 oktan? Så hvis noen har gjort seg noen erfaringer med dette på disse bilene, så er de hjertelig velkommen til å dele med oss! :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janmoen Skrevet Mai 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2008 Ser i audiboka at 2,8 liters toventileren øker fra 245 til 250 Nm når en bytter fra 95 til 98 oktan. Står ikke noe om mulige endringer på 2,3 literen eller noen av de andre motoralternativene. Det er gjerne slik at en opplever en endring hvis en håper eller forventer en endring. På ei såpass tung vogn som Audi 100 skal det virkelig endel effekt til for at det skal være merkbart. Samtidig er det klart at en som kjenner vogna si bedre enn dama og kanskje har hatt den lengre - ja da blir en vàr overfor selv små endringer !:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smeden Skrevet Mai 24, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2008 Ser i audiboka at 2,8 liters toventileren øker fra 245 til 250 Nm når en bytter fra 95 til 98 oktan. Står ikke noe om mulige endringer på 2,3 literen eller noen av de andre motoralternativene. Det er gjerne slik at en opplever en endring hvis en håper eller forventer en endring. På ei såpass tung vogn som Audi 100 skal det virkelig endel effekt til for at det skal være merkbart. Samtidig er det klart at en som kjenner vogna si bedre enn dama og kanskje har hatt den lengre - ja da blir en vàr overfor selv små endringer !:) ja godt muli det men lyden på bilen og aksen forandre seg værtfall og eg veit skjøl at den bruker mindre bensin bare les lengre oppe Siter vw passat.... godshit... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikkel Bruer Skrevet Mai 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2008 Kjørte langt, kort, fort, sakt etc md 200'n jeg. Merka aldri noe forskjell på om jeg kjørte 92 eller 98... Kosta bare mer.. :) Gikk på 1.2-1.5 på mila den ;) Siter - '02 BMW 525DAT M-Sport - '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro - '02 VW Golf 1.9TDI - '01 VW Caddy 1.9TDI [thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matros72 Skrevet Mai 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2008 har prøvd ut d der med å kjøre på 98 nå en stund,men merker ingen forskjell på verken kraft eller forbruk på min ivertfall. ligger på 0.7 på lang kjøring og 1.1-1.2 på småkjøring uansett oktan tall jeg.Mulig d er forskjell,men den må være yderst liten i såfall hehe... Siter 96 Audi A6 2,6e Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg