Gå til innhold

Min Opel Manta B1 GT/E 1978 - REGGA! :D

Ranger emnet


kesol

Anbefalte innlegg

For da kan man kanskje justere motoren selv. Enkelt og greit.

 

Har gjort en idiot-feil! Er jo noe galt med varsellampene, de lyser hele tiden. Har bare plugga av batteriet når jeg ikke var i bilen, men så glemte jeg det. Flatt batteri, helt nytt var det. Er det bare å lade, så fungerer det igjen?

 

Hvor ligger feilen når varsellampene lyser hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 342
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå trenger jeg bil på veien, følgende plankearbeid gjenstår;

 

- Få på plass parklyspærer.

- Mangler jording og pære til ett av blinklysene.

- Bytte eksosmanifoldpakning - ikke planke, men vi får til.

- Relé til kjørelys slik at nærlys er på samtidig som fjernlys - ikke helt planke, men broderen fikser.

- Bensinpumpeoppheng, venter på deler.

- Beltespenne passasjerside - noen som har, gamle stygge typen?

- Nytt blinklysrelé (ikke EU-krav, men det bråker) - noen som har, eller vet om man kan bruke fra Kadett, Ascona og slikt?

 

Litt verre;

 

- Justere motoren. Skal ta en telefon til en som kanskje kan, men liker ikke å plage folk jeg ikke kjenner.

- Hvorfor lyser varsellampene hele tiden?

- Shimse diffen - er dette mye arbeid? Kan et verksted gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva som må justeres, bare at den må det. Går for lavt på tomgang, får for mye bensin. Sikkert mer, John kan kanskje forklare.

 

Er det mange timers arbeid å shimse diffen for noen som kan det? Planen var å finne noen som kan, som kanskje vil hjelpe, evt. gjøre det mot betaling. Og da må vi syte til oss en bedre plass å skru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomgang og bensinmengden er neppe noe problem å justere..

 

Shimsing er som sagt ikke vanskelig. Det klarer du ca fint selv. Bruk noe ala tannkrem med f.eks blå farge å smør på tannhjulene så ser du hvor mye som trengs å shimses.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim: Trur d e best å la han Børge gjøre det, omatt-arbeid e det VERSTE arbeidet som finns. Har prata me litt folk rundtom her i byen, mekanikera me 20 års erfaring vil ikkje ta i den diffen, men sende oss rett tel han Børge. =p Så no offence, men når folk med SÅ mykje erfaring rygge å ber oss ringe han Børge, da trur æ vi gjør d. =p

 

Når det gjeld den justeringa, så går motorn vel fett. Man merke d når man gjer full spiker, kjenne at motorn drukne.. samme vess man ruse den på tomgang, så slokne den å det stinke bensin i garasjen.. så må man vente i en times tid før man får start på den igjen. =p

 

Planen e å justere inn tomgangen, å sjekke at den e rett på tenninga. Så overlate man det der me blandingsforholdet tel et verksted som har avgassmåler.

 

Vi fikk nu bytta den manifoil-pakninga i dag, det gikk overraskanes lett. Å så e mesteparten av småplukket unnagjort, bilen e faktisk klar tel etterkontroll sånn som den står nu. Men ska få ordna den diffen først, dumt om den ryk. Bynne å bli sjelden vare, den der sperra-akslingen tel gammel Opel.

John

'00 Opel Omega 2,5TDI stasjonsvogn. (Hverdagsbil)

'90 Lancia Thema i.e. Turbo 90-modell (Skjært motor, avskilta)

+ en mengde Opel på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen! Den bilen viste sæ å være et verdensmesterskap i små-plukk, å sånt tar tid. =p

 

For å nevne noe;

 

- En demper ikke skrudd fast

- En kalipter ikke skrudd fast

- Diff ikke shimset

- Motor ikke justert

- Interiør... Vel, ingenting satt fast

- Skvettlapper ikke skrudd fast

- Frieksos overalt

- Elektrisk og lys? Gud, gi meg styrke...

 

OSV. :D Men det meste er taken care of.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår