Gå til innhold

Min Opel Manta B1 GT/E 1978 - REGGA! :D

Ranger emnet


kesol

Anbefalte innlegg

Hentes forhåpentligvis til helgen, men starter like godt tråd nå.

manta.jpg

 

Ting som er gjort av tidligere eiere:

 

- Rustsveiset (den er praktisk talt rustfri)

- Virker som den er lakkert (bortimot feilfri lakk)

- GSI-seter (også bakseter)

- Montert runde 400-lykter

 

Ting som må gjøres for å få den strøken:

 

- Bremser må overhales

- Clutch må overhales

- Trenger nye vinterdekk (og felg

- Trenger to nye sommerdekk

- Nye fjærer (senkesettet som står på må av)

- Noe frieksos, så noe må lappes eller byttes

- Pusse bort rust og sette inn matte i bagasjerommet

- Ny lås til bagasjerommet

- Fjerne et lite rusthull i bagasjerommet

- Nytt armlen på døren på passasjersiden

- Få på plass stereo

- Skrive inn setene og lyktene i vognkort

 

Det dukker sikkert opp andre ting på EU-kontrollen.

 

Ting som kanskje skal gjøres av meg (les: jeg skal se på at min bror gjør):

 

- Senke 35 mm

- Innstallere halvt veltebur

- Nye bremser

- Kanskje nye motor med tid og stunder

- Nye felger og lavprofildekk

- Stabstag

 

Alt skal godkjennes.

 

Det jeg lurer på i denne sammnheng er:

 

- Vil stabilisatorstag ha noen effekt på denne bilen?

- Er det noen som har tips til kraftige bremser som passer?

- Hvor får jeg egentlig tak i deler til en Manta?

 

:)

 

(Om en moderator vil flytte dette til et prosjekt-underforum eller lignende, må de gjerne gjøre det...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Svar 342
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da har vi hatt oss en runde med bilen i kveld, og ting ser ikke så galt ut. Til tross for at bilen har stått lagret i noen år, så ser ting ut til å være i god stand. Noen foringer er litt morkne, og må kanskje byttes ut. Ellers ser d veldig bra ut, bilen har fått myyyye nye deler rett før den ble satt til lagring.

-Gule koni

-Eibach (???) senk

-Black Diamond skiver og klosser fremme.

-Overhalt motor, gått 15-20 tusen siden overhaling.

-Grenrør

-Effektanlegg

-Overhalt kardang

-Nye bremserør

 

Det ser ikke ut til at rusten har fått tak i bilen, heldigvis. Noe overflaterust er det, men såvidt vi har funnet ut ble bilen helt rustsveisa for ca 6 år siden.

Det tekniske ser ut til å være gjort en god jobb med, ingen halvgjorte løsninger.

 

Desverre er grunnarbeidet før lakkinga litt dårlig, men bilen ser absolutt ikke verst ut til å være 30 år gammel. Den ble forøvrig hel-lakkert for 6 år siden. Bilen var orginal gul før den tid.

 

Revers-sperra på girkassa funker ikke sånn som den skal, dette burde jo helst vært fiksa. Dumt å treffe reversen når man skal ta løs. Aner ikke hva som er galt, men vi får se på det når vi bytter clutch.

 

Vi begynnte sånn smått med å løsne girkassa i dag, clutchen ventes å komme i morgen.. det er egentlig kun clutchen som mangler før EU-kontroll. Ser ikke ut til å være noen alvorlige mangler utover det..

 

Bilde-oppdateringer kommer etterhvert så vi holder på.

 

 

Om noen har liggende TUV-papirer på Eibach senkesett til Manta, så send dem gjerne over. =)

John

'00 Opel Omega 2,5TDI stasjonsvogn. (Hverdagsbil)

'90 Lancia Thema i.e. Turbo 90-modell (Skjært motor, avskilta)

+ en mengde Opel på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå venta jeg og se en orginal gt/e,

så ble litt skuffet...

 

er nok lakkert ja, ser ikke ut som noen orginalfarge det der.

bytta til nyere manta framfanger er det og.

 

Det kommer du ikke til å se her heller... :)

 

Fangeren er så vidt jeg vet en 400-front, uten at jeg er sikker. Den er i alle fall ganske lik den originale fangeren, men jeg skulle aller helst hatt en kromfanger.

 

Skulle gjerne hatt originale felger, men det blir det nok ikke noe av. I første omgang blir det nok billige 15" (og de som er på bildene til vinterdekk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg festet armlenet og pynteramma rundt låsen på passasjersiden, festet en dørlist, festet skvettlappene (må lage nye hull og skru fast, feil lapper), festet midtkonsollen, festet noen gummitropper. I fravær av noe bedre å ta meg til.

 

Vindusveiva på førersiden må limes (sporene er slitt), må lage nytt feste til sol-rullegardinen i bakruta, og kablene til høytalerene i dørene må legges i slanger (de klemmes fast). Førersetet må festes.

 

Noen som har en lur idé til kroker over bakruta, til å hekte gardinen på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen.

 

I dag skulle vi plages, skikkelig. Vi fikk skrudd løs girkassa rimelig fort, men vi fikk den ikke ned fordi grenrørene lå i veien. Og vi får de ikke ut, og alt er abre helvette, og det ble kaldt og sent. Hadde vi bare tatt av grenrørene før vi løsnet girkassa fra motoren, hadde det ikke vært noe problem.

 

Så nå går det noen dager før vi får byttet clutch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår