Gå til innhold

Min Opel Manta B1 GT/E 1978 - REGGA! :D

Ranger emnet


kesol

Anbefalte innlegg

  • Svar 342
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tja... å vess nu planan går i boks me den Thema-motorn i løpet av sommern, så har vi jo plutseli en jævli arti bilpark å byttelåne på.. Breisladdbil, ræserbil, stasjonsvogn og bruksbil. =D

Fikk førresten tilbud på chip tel 'megaen i dag, 4200,-.

Det kan vente, nu blir pengan brukt på themaen..

 

 

Må bære få slipt opp nok nøkla, skjønne æ. =D

 

Angåanes den Mantaen... trur vi må jage naboen tel å ta det elektriske, han bruke antakeli brøkdelen av den tia æ bruke på det.. Bremsen der finn vi nok fort ut av åsså, og frieksosen e jo en detalj å fikse, samme e stramminga av handbrekket... så får vi sjekke oljenivå på diff. og girkasse når vi har den til værs.. Du har jo den kassa vi fikk hos Esbandos ligganes, så i verste fall så får vi peise på den. Sjøl om æ trur at feilen ligg en anna plass, rart at ulyden kommer når man SLEPP gassen, ikkje når man gjer på før fullt.

 

Personli så syns æ d høres rart ut om topp-pakninga e gåen, me tanke på at d ikkje e så mange km sia motorn blei overhalt.. Du får ta en titt på kjølevæska, å se om den har blitt grå og sjetten nu som du har fått brukt bilen litt.. og viktig å holde et øye me oljenivået..

Ikkje usannsynli at han der kar'n som så på bilen prøvde å komme me ukvalifisert synsing før å presse prisen. Bilen e vel uansett ikkje verdt så jævli mykje før vi har luka ut de siste småfeilan å fått skilt på den, da sprett plutseli prisen i været. Sjøl om den fan ikkje skal selges. =p

 

I tilfelle den e gåen, så går d jo an å snike rundt etter en 2,2i å putte nerri der.. Veit nemli om en komplett Rekord her i byen som man kan få før et par tusenlappa.... femtrinnskasse, de store bremsen man treng før å få godkjent opptil 150 gamp, og 2,2-liters motor.. å vess man får den før to tusen, å får vrakpant før den i tillegg, så kan det være ei førnufti investering.. sjøl om det e litt arbeid, da.. Å at modern kommer tel å tilte om det kommer ennu en bil på gårdsplassen. =P

 

men e ikkje så helvetes mykje arbeid å bytte topp-pakning, det verste arbeidet e antakeli å skru av å på grenrøret. =P Det positive e jo at det ikkje må heilt ut av motor-rommet, bære løsnes fra toppen.

 

PS, skru skiltan av corsaen å ta dem me tel byen før det kommer ny regning på forsikringa. Å så får du bære ringe å sei i fra vess du kommer å hente 'megaen.

John

'00 Opel Omega 2,5TDI stasjonsvogn. (Hverdagsbil)

'90 Lancia Thema i.e. Turbo 90-modell (Skjært motor, avskilta)

+ en mengde Opel på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit guffe tyder på kondens i olja, som igjen kan tyde på gåen topp-pakning. Men man kan også få dette dersom man nettopp har byttet olje.

 

Bilen har stått lagra i mange år før vi starta den opp her før en måneds tid sia, høres jo sannsynli ut om det har blitt danna kondens mens den har stått lagra? Synspunkt?

John

'00 Opel Omega 2,5TDI stasjonsvogn. (Hverdagsbil)

'90 Lancia Thema i.e. Turbo 90-modell (Skjært motor, avskilta)

+ en mengde Opel på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk bilen nye fjærer på plass. Den ble veldig høg, og det ble egentlig ganske tøft! :D

 

Trur reèll senk på den bilen må ha vært 100-120mm.. Senkefjære som va kappa en runde av...

John

'00 Opel Omega 2,5TDI stasjonsvogn. (Hverdagsbil)

'90 Lancia Thema i.e. Turbo 90-modell (Skjært motor, avskilta)

+ en mengde Opel på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at ulyden kommer når man slipper gassen, kan være alt mulig fra gåene lagre i girkassen som blir "slarkete" når man tar av belastning/slipper gassen, til kast i diff/slarkete lager..

 

Kassen dere fikk av meg, skal ha gått lite.. Rundt 120k mener jeg.. Så den er nok i orden. Tror igrunn ikke at kondensen dannes i olja mens bilen står... Er jo forsåvidt et tett system det der, så kondensen har ingen plass å komme inn.. Bortsett fra evt veivhusvent.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig bil du har der!! Jeg har selv Manta B, men det er sportskupè'n med 2 liter.. Men har noe problemer med kamakselen og den får litt for mye bensin, har du noe peiling på det? :/..

 

Har liksom veldig lite peil på motor, jeg er bedre på å sveise! :P hehe..

1979 Manta B CC 2.0 GSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"noe problemer"? Er den utslitt, rett og slett?

 

Bensinmengden justerer du vel greit ved å stikke innom et verksted og få en CO-justering? Evt. ta det på feelingen selv. Husker ikke i farta hvor justeringsskruen er.

John

'00 Opel Omega 2,5TDI stasjonsvogn. (Hverdagsbil)

'90 Lancia Thema i.e. Turbo 90-modell (Skjært motor, avskilta)

+ en mengde Opel på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, da har man sånn smått bynnt å plukke vekk feilan på biln...

Tok løs tromlene bake, ser meget bra ut. Splitter nye band, tromler og sylindre. Skal bli en smal sak å få det til å fungere som det er ment.

 

Videre fikk jeg stramma handbrekket. Så blir nok en kosejobb med resten..

 

Fikk forresten bygd om til Koni fremme på Omegaen i dag. Utrolig at en 1,6 tonn tung bil kan oppføre seg som en go-cart. :D

John

'00 Opel Omega 2,5TDI stasjonsvogn. (Hverdagsbil)

'90 Lancia Thema i.e. Turbo 90-modell (Skjært motor, avskilta)

+ en mengde Opel på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nei, bilen er ikke kommet noe lengre. Mest fordi jeg har ondt i orken og ikke har giddet å løfte en finger for noe som helst.

 

Broderen fikk liv i tuta, om ikke annet. Og i morgen skal jeg kjøpe eksosbandasje, en eksospute for å feste bensinpumpa med, og bestille ny eksosmanifoldpakning. Så gjenstår det bare å fikse dette, pluss blinklys, parklys og få nærlysene til å lyse samtidig med langlysene.

 

Så bør bilen gå på henger og kjøres til noen som kan justere motoren, og se på diffsperra (vi har konstatert at ulyden kommer derifra - og så vidt jeg har forstått det er det ikke farlig).

 

Så må vi visstnok bytte på radiatoren. Mulig at den lekker, for vi fant noe som ligner på tettegugge i den.

 

Og bensinpumpereléet fra helvette må loddes. På nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"noe problemer"? Er den utslitt, rett og slett?

 

Bensinmengden justerer du vel greit ved å stikke innom et verksted og få en CO-justering? Evt. ta det på feelingen selv. Husker ikke i farta hvor justeringsskruen er.

 

Da har jeg vært innom et verksted med vidunderet.. 5000,- for å skifte kamakselen. Dyrt, skifter heller selv da! :P :P hehe.

1979 Manta B CC 2.0 GSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og der var annonsen slettet.

 

Grunnen til at jeg ville selge, var at jeg har en Opel Commodore A Coupe 1969 med 2.5 automat på hånda.

 

Nå har jeg derimot snakket med selger, og han har det på ingen måte travelt. Jeg får god tid til å skaffe penger, han vet uansett at jeg skal ha den - om jeg så må selge nyra mi.

 

Bilen leveres 100 % rustfri og utvendig nylakkert i rødt, av en tidligere profesjonell lakkerer (er vel gjerne det fortsatt, men har annen jobb). Følger med ny rattstamme og fine felger og dekk (trenger spacere for at det skal gå).

 

Bilen trenger likevel en grundig gjennomgang, mekanisk, elektrisk og interiørmessig. Innvendig mangler det gulvmatte, det ene setet må sys eller trekkes opp, og nakkestøttene må sveises.

 

Regnet med at det er litt arbeid for å få den godkjent, men en bil blir jo ikke satt bort fordi ALT er ødelagt på den. Trenger vel for det meste litt gjenoppliving. Uansett får jeg god råd utover sommeren og høsten, og deler kan hentes fra andre Opel-modeller.

 

Så da er det vel bare å få fingeren ut og arbeide på Mantaen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår