_:OVeRHeAD:_ Skrevet Februar 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2008 kan man få en olje trykk sensor som liksom kobler inn over et viss trykk, som en bryter liksom, at den er av under et visst trykk og på over det trykket. er dette noe som finnes? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dieselpurke Skrevet Februar 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2008 Du har vel en oljelampe i bilen.... Den begynner og lyse om trykket er for lavt :idea: Og lyser ikke om trykket er ok, eller over et vist trykk om du vil. Da er vi vel inne på noe :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_:OVeRHeAD:_ Skrevet Februar 23, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2008 men jeg tenkte liksom på at visst jeg hadde en sånn bryter kunne jeg ha kobla tenninga gjennom den slik at bilen bare daua visst det ikke var trykk, det er jo ikke så dumt eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Februar 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2008 Kan jo koble deg inn på den orginale vel? Slik at om den lyser, så kutter den tenninga til motoren ellernoe slik at motoren dør ut..? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_:OVeRHeAD:_ Skrevet Februar 23, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2008 jo går vel kansje det... hmm (tenke) er vel mulig, får se hva det blir til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Februar 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2008 Japp.. I mitt hode skal det funke.. Vet ikke hva det gjør i praksis.. Når oljelampa lyser, gjør vel trykkgiveren slik at det blir jord. Altså må du gjøre noe som "slår seg av" når det får jord.. Funker dårlig å f.eks jorde bensinpumpe etc.. Men får vel rele som kutter strømmen til en enhet om rele'et får jording.. Noe som hadde vært ideelt for din del. :) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dieselpurke Skrevet Februar 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2008 Kan jo koble deg inn på den orginale vel? Slik at om den lyser, så kutter den tenninga til motoren ellernoe slik at motoren dør ut..? Var nettopp dette som var poenget mitt. Ga bare litt hint hint Men ser hverken poenget eller vitsen med dette så lenge man har en oljelampe som sier ifra. Ønsker du på død og live gjøre dette, er nok et rele tingen og bruke her som det allerede er nevnt her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Februar 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2008 Dieselpurke, skjønner godt at trådstarer vurderer en slik "oppfinnelse". La oss si at han bruker 50k på å bygge motor, å det er såpass små verdier for at motoren overlever uten oljetrykk, så da er det jo bedre at han finner opp noe som stopper motoren på det millisekundet motoren merker at den får for lite oljetrykk. Bedre det enn å kaste 50k i dass om du skjønner.. :P Uansett, så dem hadde et slikt rele som jeg prata om i forrige post på en elektroforhandler her om dagen. Kosta da litt over 200kr for rele'et, men om du har bygget motor du ikke vil havarere, er det vel absolutt verdt det.. :) Du får komme med både tegninger, oppbygging osv hvis du får dette gjennomført, trådstarter. :) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mbkomfort Skrevet Februar 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2008 Stopp bilen når oljelampa lyser da vel. Monter en oljetrykksmåler på/i dash'en, da vil en se når trykket minker. Montere oljenivåføler i bunnpanna, mange biler har dette orginalt. Skifte olje&filter etter boka og å peile olja er vel det enkleste.. Siter 230TE/-84 & 280SE/-80 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mbkomfort Skrevet Februar 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2008 Noen Ford modeller har oljenivå føler i peilepinnen, dette må da være lett å montere på andre motorer.. Siter 230TE/-84 & 280SE/-80 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegvill Skrevet Mars 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2008 men jeg tenkte liksom på at visst jeg hadde en sånn bryter kunne jeg ha kobla tenninga gjennom den slik at bilen bare daua visst det ikke var trykk,det er jo ikke så dumt eller? Ein slik? Summit SUM-G1438 - Summit Oil Pressure Safety Switch - summitracing.com Siter http://photobucket.com/albums/v73/vegvill/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e321 Skrevet Mars 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2008 Bruk ett NC rele med oljelampa som styrestrøm og f.eks + til coilen gjennom rele'et :) Altså; Om lampa lyser/får spenning så slår rele'et inn(eller ut om du vil) og spenninga til coilen brytes. Burde gå fint det :) Siter signatur. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thema Skrevet Mars 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2008 Ein slik? Summit SUM-G1438 - Summit Oil Pressure Safety Switch - summitracing.com Kjekt å se at slikt allerede er laget, men folkens... En "trykk-bryter" som det kalles er da en ganske så universal del, og er enkel å få tak i. Man kan enten kjøpe en justerbar, slik at den slår inn ved det trykket man ønsker, eller kjøpe en som er ferdig innstillt på f.eks. 0,7 bar. For de som ikke orker å lete: Gik Turbo AS Så er det bare å sette seg ned å tenke ut et lurt koblings-skjema for hvordan man best vil bruke den. Har ikke mindre enn to liggende å flyte i garasjen, den ene er tiltenkt å brukes til vanninnspruten på bilen min.. aktiveres ved trykk over 1 bar, tenkte jeg. Siter John '00 Opel Omega 2,5TDI stasjonsvogn. (Hverdagsbil) '90 Lancia Thema i.e. Turbo 90-modell (Skjært motor, avskilta) + en mengde Opel på samvittigheten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg