Gå til innhold

Alle 4 takts motorer ha jo kompressor!!! Innebygd !

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

Noe å bryne dere på en fredags kveld.

 

 

Jeg har funnet opp en patent!

 

 

Alle vet hvordan en 2 takts motor funker:

 

Takt 1: Når stempelet går opp på kompresjonstakten, blir det vakum i veivhuset. Dermed åpner en Reed-ventil(enveisventil) i innsuget, å veivhuset fylles med luft.

Takt 2: Når stempelet går ned på arbeidstakten, komprimeres lufta i veivhuset, til innsugsportene i sylinder avdekkes, å dermed fylles sylinderen.

 

Hva med følgende: for enkelhets skyld, la oss ta en 1 sylindret 4 takts motor. Først tetter vi veivhuset for "omverdenen", å deretter setter vi på to Reed ventiler, en mellom gasser å veivhus(Reed-inn) å en mellom veivhus å innsugsportene(Reed-ut).

 

Med dette kan vi ladde mellom 1,5 til 2 bar ! Hvordan?, Følg med nå:

De to første taktene er lik som 2 takteren:

 

Takt 1: Når stempelet går opp på kompresjonstakten blir det vakum, å veivhuset fylles med luft.

Takt 2: Når stempelet går ned på arbeidstakten, komprimeres lufta i veivhuset, Reed-ut åpner å slipper lufta til innsuget.

 

MEN VENT: det er TO takter til:

 

Takt 3: Nå går stempelet opp igjen på eksostakta, å veivhuset fylles med luft.

Takt 4: Stempelet går ned på innsugstakta, Reed-ut åpner å slipper lufta til innsuget, som nå altså slipper den komprimerte lufta inn i sylinderen.

 

For hver innsugstakt sylinderen har, er det altså to pumpetakter i veivhuset, eller 2 x sylindervolumet= 2 bar, i teorien. Med pumpetap osv, er vel 1,5 bar mer rett.

 

Noen kommentarer?

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe. Artig ide i hvert fall. Ender i allefall opp med en 4 takts motor som må ha olje blandet i drivstoffet med mindre du samtidig konstruerer en ny type stempler som er lenger enn slaglengden og har stempelringer både oppe og nede slik at olje kan pumpes inn mellom stempelringer.

Det jeg stusser på er hvordan luftflyten blir i det "innsuget" der når luften skal entre et rom, stoppe, entre et nytt, stoppe...osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøff ide. Men må ikke veivhuset deles av? oppstår vel noe trykk, men når ett stempel går opp så går ett annet ned.

Blir vel som en totakter uten spyleport og eksos port, men istede en 4takter topp?

Lagde ikke Martin Schanche en 2takts-4takter en gang i tiden? men vet ikke hvordan den fungerte.

Rå bil du har foresten d:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ekstrem for for tørrsumpsmøring er jo en mulighet ja. ikke bare veivhusventilasjon som er et problem men husene må jo være separate fra hverandre på en flersylindrig da når ene stemplet går opp går det andre ned og et overtrykk vil ikke oppnås. kan tenkes at dette system må kjøres må kjøres på totaktsolje for å bli holdbart.

 

litt vel ambisiøst og muligens ikke noe særli mere effektivt enn en wankelmotor som jo er en litt spesiell form for "to takter"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Artig ide i hvert fall. Ender i allefall opp med en 4 takts motor som må ha olje blandet i drivstoffet med mindre du samtidig konstruerer en ny type stempler som er lenger enn slaglengden og har stempelringer både oppe og nede slik at olje kan pumpes inn mellom stempelringer.

Det jeg stusser på er hvordan luftflyten blir i det "innsuget" der når luften skal entre et rom, stoppe, entre et nytt, stoppe...osv.

 

Hehe, fiffig ide med stempelet. Ja det kan høres ut som det blir litt rykk å napp, men strengt tatt er det jo det på en vanlig motor åsså. Når innsugsventilen plutselig stenger, må jo lufta stoppe opp der åsså. Fo så å sette igang igjen når ventilen åpner.

 

Tøff ide. Men må ikke veivhuset deles av? oppstår vel noe trykk, men når ett stempel går opp så går ett annet ned.

Blir vel som en totakter uten spyleport og eksos port, men istede en 4takter topp?

Lagde ikke Martin Schanche en 2takts-4takter en gang i tiden? men vet ikke hvordan den fungerte.

Rå bil du har foresten d:-)

 

Ja du har helt rett. Derfor jeg skreiv 1 sylindra, hehe.

Du kan vel nesten si det sånn, at det blir en 2 takts bunndel, med en 4 takts topp.

 

litt vel ambisiøst og muligens ikke noe særli mere effektivt enn en wankelmotor som jo er en litt spesiell form for "to takter"

 

Ja ikke gjort på 5 minutter denne.

 

Men Wankel er vel noe heeeelt annet.

Altså dette blir jo en helt vanlig 4 takter inni sylinderen, bare med en litt rar overladding.

 

Ajajaj, sammenlikne 2 takter med wankel? Det er stempelets konstruksjon som spessielt med wankel, ikke ventiler og "takter per tenning".

 

Det et slikt system eventuelt kunne erstatte er annen form for kompressor.

 

Vel, jeg syntes bare det er for ille at all den "pumpinga" skal gå til spille.

 

 

Når jeg tenker meg om, er det mulig jeg har undervurdert min egen patent, altså:

 

Hvis vi hopper inn på slutten av andre pumpetakt, når alt slippes inn i sylinderen. Når stempelet er helt nede da, altså på innsugstakta, stenger jo innsugsventilen, men da er det jo enda overtrykk i innsuget. Altså litt over 1 bar.

 

Når da begge pumpetaktene hver tilfører 1 bar, vil det si at det faktisk er opptil 3 !!! bar som fylles inn i sylinderen!!!

 

Helsike for et monster jeg har funnet opp!!!!!

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fun fact:

Ford Duratec-ST (volvo femmer) har reed ventiler i innsugsmanifold pakningen. En ventil til hver port.

De er der for å oppnå bedre kontroll på veivhusgassene, og for å hindre at gassene strømmer tilbake i oljeutskilleren for veivhusventilasjonen.

 

Men den har selvsagt ingen skille mellom syl i blokka så overtrykk oppstår jo ikke.

 

Har du foresten tenkt over hvor stor belastning det blir av at veivhuset er fyllt med luft og stemplet må presse denne luften gjennom reedventilen? Vil miste noe effekt/moment her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe jeg blir helt satt ut. jeg blir så missunlig på folk som har slik teknisk forståelse. jeg kan fikse en bil som ikke går 0 problem, men å tenke ut slike løsninger som dere hadde jeg aldrig klart. lykke til med dette prosjekte (drit kult)

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår