Gå til innhold

Litt spørsmål om bygging

Ranger emnet


Fukaniso

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge anlegg i Corollaen min, og har ett par spørsmål om opsettet mitt..

 

Jeg tenkte å bygge det som i nye biler, med høyttalere i dører og bak forsetene og droppe å ha noe i hattehylla. De fleste nye biler har jo komponentsett i hver av dørene (separat diskant og mellomtone) og jeg funderer også litt på dette..

 

Er det noe spes jeg må tenke på når jeg skal bygge det sånn? Eller er det evt noen som har noen store grunner til at jeg bør la være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsåvidt ikke bakdører :) hehe..

 

Det med å spare kronene er egentlig noe jeg vil gå bort ifra, siden jeg har lyst til å ha så god pyd som mulig, men allikevel ikke ha noe som helst i hattehylla siden jeg vil ha det så rent og pent som mulig :)

 

Men forsterker til alle høyttalere kommer ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på klovnster:D Hvis penger overhode ikke er en issue, så kan du gjøre akkurat som du vil for da burde du kunne justere lyden slik at du likærn uansett høytalerkonfigurasjon.:afro

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaa... Fremdeles ikke blitt noe særlig klokere egentlig... Jeg spurte etter "store grunner", og vil ikke akkurat si at jeg har fått noen så langt :P

 

Hvis man tenker på de fleste nye biler nå til dags, så har dem komponentsett både foran og bak, og det høres definitivt helt OK ut, og en stor forbedring i forhold til tiden da det var 6x9 i hattehylla som var "the shit" :)

 

Men for all del Klovnster, hvis du har et godt argument så skal jeg vurdere innspillet ditt som et seriøst et :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har høytalere bak.... bruker dem lite....

 

Kunne derfor spart de pengene og kjøpt enda feitere høytalere eller gjort en bedre jobb med de jeg har foran, men bakhøytalerne mine er noe av det første jeg gjorde med bilen....

bygde hattehylle i MDF(og den er alt annet enn flat:cocain:)

Så jeg er lite lysten på å fjerne noe jeg har brukt såpass med tid på.

Pluss at jeg liker måten dem reproduserer gitarer på (8" treveis pioneer)Og jeg har en CDspiller som gjør at jeg kan justere dem til det nivået jeg liker. Både på tidsforsinkelse, frekvensomfang og fasejusteringer.

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor har man da bakhøyttalere i hjemmekino system?

 

Jeg liker faktisk lyden bakfra, men man må skru ned, slik at 75% av lyden kom fra frontsettet og bare 25% eller mindre kommer fra bak høyttalerne, syns det skaper litt mer fylde i lydbildet med bak høyttalere.

 

Men hvis penger ikke er noe issue, så er det bare å kjøpe bak høyttalere så kan du vurdere selv om det er fint eller ikke å bruke dem. ;)

 

edit: med å ikke bruke dem, mener jeg selvsagt at man skrur faden på cd spilleren slik at lyden kommer bare fra fronthøyttalerne. ;)

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på surround/hjemmekino system har man gjengivelser i flere kanter, dvs. hvis noe skjer bak en person i en film, skal altså bakhøytallerne slå inn på surround systemet, dette er jo får og leve seg mere inn i filmen. ett stereo system produserer 2 signaler og normalt er disse laget får og bli hørt forfra.

Do-It-Yourself - DIYstash

Lenke til kommentar
Del på andre sider

go for hjemmekino i bilen og full hd på taket..

 

Anyhow.. Hans valg om han vill ha høytalere bak, selv er jeg likegyldig til om de er i døra eller hattehylla, jeg som sitter fremme vill ikke høre en dritt forskjell pga de feite høytalerne som sitter i døra fremme, Subben sørger for at den høres godt og en eller annen plass baki der forsvinner lyden, merker ikke at jeg hører den.

Men på en annen side, dem som sitter bak har det mye mer behagelig om du har høytalere bak og framme, for da kan du ha lavt volum og fremdeles høre noe i hele bilen, har du bare 6x9 baki hattahylla er det et helvette å sitte bak når drivern skal guffe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på surround/hjemmekino system har man gjengivelser i flere kanter, dvs. hvis noe skjer bak en person i en film, skal altså bakhøytallerne slå inn på surround systemet, dette er jo får og leve seg mere inn i filmen. ett stereo system produserer 2 signaler og normalt er disse laget får og bli hørt forfra.

 

Hvis penger ikke er et tema så for man spillere som skaper en form for surround (kvadrofoni) ved hjelp av kun 4 høytalere. Finnes også spillere som "lager" 5.1 lyd ut av stereo spor også, men ikke spør meg hvordan, for såååå mye kan jeg ikke om innmaten i sånne spillere, men tror det er snakk om litt faseforsyvning og triksing og miksing.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår