Gå til innhold

Ventilløftere

Ranger emnet


AudiC

Anbefalte innlegg

Det er en del jobb. Bør med det samme bytte registerrem så lenge du må ut med kammen. Da må du også av med frontfanger osv. Om du ikke bytter reima og vannpumpe klarer du å få ut kammen uten å demontere alt for mye på registersiden og frontfanger.Men må være nøye med merking av kam. Jeg brukte 5 timer på dette på jobben første gang med bytte av løftere,rem,vannpumpe og simringer. Bruker en del lenger tid hjemme hvor det ikke er så bra tilgang på verktøy osv.

Om du setter av en dag så har du litt å gå på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kun skal skifte løfterene så trenger du kun ta av det øvre dekselet på registerreima og slakke ut strammemekanismen. Skru av øvre del av innsuget, toppdekselet og opplagringene på kammen. Men som Tormod sier, om reima er noen år så skift den samtidig, samt vannpumpa!

 

Og ja, kjøp originale løftere!

 

 

Er litt bilder og info i tråden "Bytte av kam (kam og justerbart kamdrev) 2.3E 10V", dog fra AAR-motoren.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kun skal skifte løfterene så trenger du kun ta av det øvre dekselet på registerreima og slakke ut strammemekanismen. Skru av øvre del av innsuget, toppdekselet og opplagringene på kammen. Men som Tormod sier, om reima er noen år så skift den samtidig, samt vannpumpa!

 

Og ja, kjøp originale løftere!

 

 

Er litt bilder og info i tråden "Bytte av kam (kam og justerbart kamdrev) 2.3E 10V", dog fra AAR-motoren.

 

har ikkje du trua på cac sine løftere ?

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikkje du trua på cac sine løftere ?

 

cac?

 

Nei, jeg har nok ikke det. Kjenner til flere som har fått ventiltikking igjen kort tid etter bytte til KM-løftere. Her var det faktisk løfterene som ikke holdt mål, ikke olje e.l. I et annet tilfelle monterte jeg inn KM-løftere i en topp med trimkam, resultatet ble at ventilene aldri lukket skikkelig. Denne typen uoriginale løftere har mindre arbeidsområde enn de originale, altså minimum tykkelse er mer enn de originale. Satte inn originale løftere og problemet var løst. Kjenner til ett annet tilfelle der det også var et problem med at ventilene ikke lukket helt med trimkam.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med disse da?

Å sette de på en 2,3E 10V NG?

Sammen med trimkam?

 

Velox Motor Tuning

 

Jeg har kun brukt de fra Velox Motor. Det er originale løftere, samme som de Møller selger, eller produsert av Bilstein. Jeg har disse i min 2.3E 10v AAR med trimkam (effektøkning målt til 25 hk), fungerer utmerket og har aldri ett tikk selv om motoren har stått urørt i måneder :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så du brukte de lettvekts ventilløfterene?

 

Hvordan blir de i holdbarhet i forhold til de orginale?

 

Er det noe fordeler/ulemper med å velge de lette?

 

Nei, jeg brukte de vanlige løfterene, ikke lettvekts. Holdbarheten på lettvektsløfterene kjenner jeg ikke til, men går ut i fra at den er som på de andre.

Fordelen med lettvektsløftere er at man kan dra motoren høyere opp i turtall uten ventilflyt. Resultatet av dette blir effektøkning ;) Om man girer før 5000 rpm så har det ikke så mye for seg å investere i lettvektløftere.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg brukte de vanlige løfterene, ikke lettvekts. Holdbarheten på lettvektsløfterene kjenner jeg ikke til, men går ut i fra at den er som på de andre.

Fordelen med lettvektsløftere er at man kan dra motoren høyere opp i turtall uten ventilflyt. Resultatet av dette blir effektøkning ;) Om man girer før 5000 rpm så har det ikke så mye for seg å investere i lettvektløftere.

 

Ah, så kanskje det hadde vært greit å kjøpe det siden differansen er på:

 

Orginale: 162x10 = 1620kroner

 

Lettvekt: 211x10 = 2110kroner

 

Differanse: 490kroner

 

Men blir også litt usikker, ettersom hvis man må fjerne vekt fra en ting, må som regel fjerne noe fra gjennstanden.

Ser for meg at lettvektsløfterne kanskje ikke tåler såpass mye som de tunge, siden de sistnevnte er "grovere"?

Men hvis vi snakker om moderat effektøkning som rundt 160 hester, så vil det kanskje ikke ha noe å si?

-99 Audi A4 1,8 TS Quattro

-92 Audi 80 2,3E quattro

-94 Audi 80 ABT Sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis vi snakker om moderat effektøkning som rundt 160 hester, så vil det kanskje ikke ha noe å si?

 

Så lenge de 160 hk ikke må hentes på sykt turtall, har det ikke så mye for seg å bruke lettvektsløftere ;)

Å lette de bevegelige delene i toppen bidrar i seg selv til effektøkning. Er et must om man bygger motor som skal dras på turtall, bruker da lettede løftere, hardere ventilfjører og titanretainere.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår