Gå til innhold

Vektere er i vinden...

Ranger emnet


Juristen

Anbefalte innlegg

Ble selv slengt i bakken og holdt nede av en vekter for å ha kjørt Skateboard i parkeringshuset, jeg var riktignok litt frekk i kjeften og nektet han å beslaglegge skateboardet mitt (noe han gjorde allikevel, men fikk det fort igjen av senterledelsen:)). Men vil påstå att dette var ganske unødvendig bruk av makt i og med at jeg var 14 år, 150cm høy og veide rundt 50kg så var nok ikke veldig truende...

Er nok kun det stolte tyttebærpoliti som utøver vold mot snørrunger!

 

Hvis du skata, fortjente du å bli slengt i bakken :) Hæhæ...

 

Nei, spøk til side, dette føyer seg bare inn i rekka av uønskede hendelser...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 140
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jepp, virker jo som om hvilken som helst idiot kan bli vekter, er det noen som helst kontroll på hvilke folk som får lov til å bli vekter eller ikke? Virker jo stort sett som om det er gjeng forsmådde duster med alt for kort lunte...

_______________________________________________

x '86 Honda Accord 2.0EX

- '97 Opel Vectra 2.0DI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at når vektere skader en person er det gådd for langt.Så lenge det ikke er snakk om selvforsvar.

 

Hva av utstyr kan en vekter ha? En stun-gun må da være utmerket?:D Lammer personen, uten å skade?

Men i noens øyne blir vel dette tortur..

 

Sikkert utmerket helt til det er en 17-åring med hjertefeil som får seg en go en, det er ikke sikkert det er like sunt og ufarlig for han som for resten av oss friske sunne mennesker.

 

Hvor langt en vekter kan gå vil jeg si varier ut i fra hvordan situasjonen fortoner seg. Jeg mener så absolutt ikke at en vekter har noen som helst rett til å f.eks. "eskortere" noen fra "området" med bruk av makt med mindre missjonen er å få forvart personen på ett sted hvor han ikke er til sjenanse for andre til politi kan bli tilkalt.

 

Kan eksemplifisere denne situasjonen, la oss si at det kommer ei gruppe med slike metalheads/gothere/emos whatever dere ønsker å se på mennesker som kler seg svart og sminker seg til det ugjennkjennelige, gående inn på f.eks et kjøpesenter hvor det finnes vektere i den grad jeg regner for reine "vektere", hvis de da tilnærmer seg disse menneskene for å be de forlate bygget uten annen grunn enn klesveien deres, så kan jo fort en kar med mindre vett mellom ørene i vekterunifrom(har møtt på noen av de jah:drunk: )forsøke å stuve disse menneskene ut fra kjøpesenteret med bruk av makt fordi senterleder har fortalt ham at de ikke ønsker slike personer der.

In such case mener jeg det blir helt feil og at politi burde vært tilkalt evt vekter og senterleder anmeldt for diskiminering på ett eller annet plan.

 

Men jeg har også forståelse for at vektere ansatt i f.eks. Securitas, som driver mye med pengetransport burde innrette seg etter helt andre regler. Hvis en person virker truende på en vekter som trasker fastlenket i en koffert med x-antall hundretusner i, skjønner jeg det godt om vekteren oppfatter situasjonen som en fare for sin egen sikkerhet og får partner eller evt forsøker å uskadeliggjøre denne personen selv.

 

Hvorvidt vektere er personer som ikke kommer inn på politihøyskolen så kan jeg jo si at her i byen på sentrene er det to vektere som har valgt det til sitt endelige yrke, resten blir skjelden lenge og er ofte menn i starten-midten av 20-årene som bare trenger noe å jobbe med siden de ikke har annen utdannelse og tar ett vekterkurs i all hast.

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen tror at man må ha kurs, bæretillatelse osv for å ha håndjern, men det er heeeeeeeeeelt feil.

 

Jeg fikk høre fra en bekjent av en kompis(=P) at på vekterkurset han gikk så fikk de opplæring i hvordan de skulle bruke håndjern uten å skade personen de satte det. Også i tilfelle vedkommende var ruset eller svært vrang da det kunne bidra til at personen skadet seg selv.

Men det er vell mer noe ett vekterkurs burde inneholde og ikke noe krav til etthvert menneske som ønsker å leke seg litt med håndjern.

Tenk så mange overkåte gutter og jenter under 20 som hadde stilt på kurs om det plutselig skulle bli forbudt for "uopplærte" å benytte seg av håndjern.

Eller det er jo en overdrivelse da, jeg tviler på så mange private ville brydd seg men, for å sette det på spissen bare.

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, virker jo som om hvilken som helst idiot kan bli vekter, er det noen som helst kontroll på hvilke folk som får lov til å bli vekter eller ikke? Virker jo stort sett som om det er gjeng forsmådde duster med alt for kort lunte...

 

For å bli ansatt i et seriøst vekterfirma må man vel gjennomgå godkjent vekterkurs samt at man må ha plettfri vandel ("rent rulleblad"). Problemet, såvidt jeg har erfart, er at de tegneseriefigurene som holder disse vekterkursene som regel ikke har det minste peiling på jus, men bare gjenforteller noe de har hørt av noen som lata som om de hadde greie på det. Problemet som da oppstår, er at kursdeltakerne går ut i gata etter endt kurs med en forvridd oppfatning om hva de faktisk kan og ikke kan gjøre...og det kan vi vel alle være enige om at ikke er helt bra ;) Strengere kontroll med vekterselskapenes opplæring og tjenesteutførelse er nødvendigvis den eneste måten samfunnet kan forsikre seg om at dette blir ivaretatt på en optimal måte på.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre fra en bekjent av en kompis(=P) at på vekterkurset han gikk så fikk de opplæring i hvordan de skulle bruke håndjern uten å skade personen de satte det. Også i tilfelle vedkommende var ruset eller svært vrang da det kunne bidra til at personen skadet seg selv.

Men det er vell mer noe ett vekterkurs burde inneholde og ikke noe krav til etthvert menneske som ønsker å leke seg litt med håndjern.

Tenk så mange overkåte gutter og jenter under 20 som hadde stilt på kurs om det plutselig skulle bli forbudt for "uopplærte" å benytte seg av håndjern.

Eller det er jo en overdrivelse da, jeg tviler på så mange private ville brydd seg men, for å sette det på spissen bare.

 

Jeg skjønner ikke hva du prøver å si her, men uansett endrer det ikke det faktum at hvem som helst kan anskaffe, bære og, om nødvendig, benytte håndjern helt uten noen form for opplæring/autorisasjon/bæretillatelse.

 

Jeg er selv instruktør i arrestasjonsteknikk, og jeg kan fortelle at håndjern kan være svært effektive hjelpemidler dersom de brukes riktig, men de kan også være med på å skade den pågrepne dersom de brukes på gal måte. De kan også bli livsfarlige våpen dersom den pågrepne får revet seg løs når håndjernet er halvveis satt på, slik at han kan veive rundt med dem.

 

Jeg tror ikke det er så mange privatpersoner som springer rundt med håndjern at det har noen hensikt å legge restriksjoner på anskaffelse eller bruk, jeg tror man har mer å hente på å gi vektere bedre opplæring.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva du prøver å si her, men uansett endrer det ikke det faktum at hvem som helst kan anskaffe, bære og, om nødvendig, benytte håndjern helt uten noen form for opplæring/autorisasjon/bæretillatelse.

 

Jeg er selv instruktør i arrestasjonsteknikk, og jeg kan fortelle at håndjern kan være svært effektive hjelpemidler dersom de brukes riktig, men de kan også være med på å skade den pågrepne dersom de brukes på gal måte. De kan også bli livsfarlige våpen dersom den pågrepne får revet seg løs når håndjernet er halvveis satt på, slik at han kan veive rundt med dem.

 

Jeg tror ikke det er så mange privatpersoner som springer rundt med håndjern at det har noen hensikt å legge restriksjoner på anskaffelse eller bruk, jeg tror man har mer å hente på å gi vektere bedre opplæring.

 

Første avsnitt: Det jeg sier er at det jeg ville sett på det som en fordel om vekterkurs innehold bruk av håndjern, av åpenbare grunner som du nevner i ditt innlegg. Sikter da til ditt avsnitt nummer to. Men at det kanskje ville vært på sin plass om det var krav til at vekterkurs innehold ihvertfall en kjapp gjennomgang av hvordan det skal brukes for å være tryggest mulig.

 

Til slutt, jeg la inn en spøk som åpenbart ikke traff særlig godt på humoren din om bruk av håndjern i sammenheng med sex.

 

SummaSummarium- vi er veldig enige og du tenker ikke spess nasty:angelsmili:

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bør kunne legge folk i bakken dersom de er god grunn til å mistenke de for tyveri el. Personer som nekter å vente på politiet har som regel noe å skjule, de som har ren samvittighet bør kunne vente på politiet og oppklare missforståelse. Har sett folk slå seg vrange mot vektere som har opptrådt på en riktig måte, og skjønner godt at vekterne må ta litt hardt i de. Muligheten for å bruke en viss grad av vold må være til stede, ellers har jo ikke vekteryrket noe nytte.

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

-x 1991 Mazda 323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til håndjern bør de ha kurs... var ikke akkurat behagelig å få det litt stramt på seg.

 

og jeg mener at vekterne bør ha lov til å eskortere, evt legge personer i bakken hvis det personen utfører ordensforstyrrelser eller noe slikt. har egentlig bare gode erfaringer med vektere, til og med når jeg skatet. vi fikk beskjed stort sett om å ta med oss brettene og forlate parkeringshuset, vi fikk like grei beskjed stort sett hver gang...

 

dørvakter er det verre med. syns mange av de virker litt hissige til å ha håndjern. er nå min erfaring.

 

ang vektere så syns jeg det er helt rett at de ordner opp med trøblete folk, så lenge dem har erfaring/opplæring til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vektere på byn syns jeg skal få lov å trakke mer over streken enn hva sentervektere har- da det er mye viktigere at en har respekt/redsel ovenfor vektere på byn, da folk blir meeget merkelige i hode etter å ha drukket.

 

har kjenner/vet om flere som har mistet bokselisens osv for vold på gaten- men som er vektere på byn pr dags dato.

- bmw 335i 86mod

- vw passat 99mod 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er dette med magegrep greiene?

 

Magegrep var en snodig betegnelse, men jeg tror jeg skjønner hva du mener.

 

Problemet med å ligge i mageleie, er at man får nedsatt lungekapasitet. En normalt tung person vil miste omtrent 1/3 av lungekapasiteten bare av at han ligger på magen og har sin egen kropssvekt oppå seg. En tykk person vil miste opptil 1/2 av lungekapasiteten sin. Dersom man i tillegg får en eller to vektere oppå seg, kan lungekapasiteten bli svært lav, og man kan kveles av det.

 

Aftenposten blåste det opp som "livsfarlig mageleie", og det er selvsagt en mild overdrivelse, for å si det mildt ;) All forskning viser at det skal svært mye til før man kan dø av det, man kan nærmest si (man skal selvsagt ikke skjære alle over en kam, for unntak finnes alltid) at den som har sitti oppå må ha ønsket å drepe den som lå under, for at det skal skje.

 

Dette er enkelt å motvirke, ved at personen(e) som sitter oppå plasserer kneet sitt (og dermed vekta si) på vedkommendes hofte/rompe eller et annet fornuftig sted, istedenfor å klemme det ned i ryggen. For øvrig er nedfellingsteknikken utført på en gal/dårlig måte dersom vedkommende lander flatt på magen, man skal alltid ha en liten vinkel opp mot seg (var det dårlig forklart?), rett og slett fordi at det da er lettere å kontrollere armen med ulike grep og eventuelt få på håndjern.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til håndjern bør de ha kurs... var ikke akkurat behagelig å få det litt stramt på seg.

 

Jeg er enig i at brukerkurs for håndjern hører hjemme på ethvert vekterkurs. Det er fort gjort å sette dem på litt for stramt, og det er slett ikke bra. D er også viktig å lære seg gode teknikker for å sette dem på, så man unngår at vedkommende river seg løs i det man er i ferd med å feste håndjerna, for det kan altså bli en meget farlig situasjon.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vektere på byn syns jeg skal få lov å trakke mer over streken enn hva sentervektere har- da det er mye viktigere at en har respekt/redsel ovenfor vektere på byn, da folk blir meeget merkelige i hode etter å ha drukket.

 

har kjenner/vet om flere som har mistet bokselisens osv for vold på gaten- men som er vektere på byn pr dags dato.

 

A) Hvis du går rundt og føler redesel ovenfor vektere/dørvakter på byen, er det noe forferdelig galt i strøket du ferdes...hehe...

 

B) Dersom folk som har mistet bokselisens pga vold, men likevel jober som vektere, er det to muligheter - enten har de ikke blitt dømt for voldsbruken, eller så har ikke selskapet innhentet politiattest før de ansatte dem.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekter er vel greie og ha til en viss grad, og det er vel ikke alltid like lett for de og forstå hvor grensa går. Og som nevnt når man føler redsel, handler men ut fra natur. Og beskytter seg, det har vi jo sett at kan slå veldig galt tilabke.

 

Men jeg har av erfart at spesielt unge vektere tror de er sjefen i gata og politi. Det er veldig feil.

Seneste i går var jeg innom et industrifelt, på utkikk etter sladdeføre, føret var dårlig så så jeg kjørte mot utgangen igjen, men pluteslig spratt det en vekter ut i veien med lommelyk. Jeg skavatt litt, og stoppa. Da var han helt vill i blikket og informeter meg om at grøftlys var ulovlig å bruke. Og dette kunne han ringe politiet om, hvis jeg ikke slo de av. Jeg lo åpenlyst sveiva opp ruta og kjørte. Tro det eller ei, ble litt satt ut, men det er faktis sant. Går det ann? hehe

Volvo 850 T-5 94mod

Volvo 244 GL 76mod

Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt

Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår