Gå til innhold

Vektere er i vinden...

Ranger emnet


Juristen

Anbefalte innlegg

Jeg sier ikke at måten de gikk på han, "hoppet" på han, tok han i mageleie, var den riktige måten å takle den situasjonen på!

Jeg mener det, at hvis en kar kommer mot deg, med hevet arm og tydelig kommer for å gå til angrep mot deg, så har man lite valg annet enn å evt komme seg unna, for å så tilkalle politiet, evt observere hvor den personen da gjør av seg, slik at man kan hjelpe politiet så de kan få fatt i han.

 

Eller da, hvis man ikke har andre muligheter, forsvare seg, tenke egen sikkerhet , prøve å avverge skader på seg selv og få kontroll over situasjonen.

Ja, en av politiets jobber, men politiet er ikke på stedet før han hadde fått fullført angrepet!

 

Finnes mange andre måter enn de gjorde, man har flere teknikker på det, som hverken er livsfarlig, som hverken trenger å ha personen i bakken , eller ser så brutalt ut som det der.

 

Man kan også prøve å snakke mer til personen for å prøve å roe han ned og kanskje avverge at han går til angrep!

 

Vi har ikke lov til noe mer enn alminnelige borgere, men noe av dette ville de fleste ha gjort, vektere som sivile!

 

Å begynne å si at jeg burde skaffe meg en annen jobb, for dette er helt bak mål!

-- 99`200sx S14A Racing Edition
-- 93 200sx S13 - Solgt
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 140
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg sier ikke at måten de gikk på han, "hoppet" på han, tok han i mageleie, var den riktige måten å takle den situasjonen på!

Jeg mener det, at hvis en kar kommer mot deg, med hevet arm og tydelig kommer for å gå til angrep mot deg, så har man lite valg annet enn å evt komme seg unna, for å så tilkalle politiet, evt observere hvor den personen da gjør av seg, slik at man kan hjelpe politiet så de kan få fatt i han.

 

Eller da, hvis man ikke har andre muligheter, forsvare seg, tenke egen sikkerhet , prøve å avverge skader på seg selv og få kontroll over situasjonen.

Ja, en av politiets jobber, men politiet er ikke på stedet før han hadde fått fullført angrepet!

 

Finnes mange andre måter enn de gjorde, man har flere teknikker på det, som hverken er livsfarlig, som hverken trenger å ha personen i bakken , eller ser så brutalt ut som det der.

 

Man kan også prøve å snakke mer til personen for å prøve å roe han ned og kanskje avverge at han går til angrep!

 

Vi har ikke lov til noe mer enn alminnelige borgere, men noe av dette ville de fleste ha gjort, vektere som sivile!

 

Å begynne å si at jeg burde skaffe meg en annen jobb, for dette er helt bak mål!

 

Takk for at du utdypet deg litt! Trodde først du mente at tilfellet på Karl Johan var selvforsvar.

 

Det heter seg vel at selvforsvar skal kun benyttes når det ikke er noen annen utvei.

 

Det som er litt "chingsy" med denne saken, er jo at det er eiersrett å anholde tyven til politiet kommer. På ferske spor og gjerninger kan man anholde en person til politiet er på stedet.

 

Men hvorfor er det så mange som tolker ordet "anholde" som en arrestasjon? I nødstilfelle kan man benytte håndjern, men jeg tror at episoden på Karl Johan hadde gått mye enklere for seg om vekteren hadde hatt litt mer i hodet enn det han viste hele Norge at han hadde.

 

Når det gjelder både vektere, politi og ellers sivile, vil jeg tro man kan komme langt ved å bruke sunn fornuft og tale!

Hendviser derfor til denne saken: Han stanset møljeslagsmålet - Dagbladet.no - innenriks

 

Hvordan hadde det gått om to yppete vektere hadde prøvd å meglet denne saken? (om de hadde turd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentar 1: Det heter ikke arrestasjon når det gjelder vektere. Det heter anholdelse! Vektere har ikke lov å arrestere. (med unntak av danskebåten og englandbåten, der særskilte regler gjelder)

Kommentar 2: Selvfølgelig er ikke et 3-timers kurs med en gammel politiveteran nok for å lære seg å ta på håndjern.

Kommentar 3: Med tilfeller der Politiet selv legger personer i det farlige mageleie, hvorfor skal vektere kunne det noe bedre?

 

1: Pissprat. Iht Strpl § 176 kan enhver borger foreta en pågripelse ("arrestasjon" med dine ord) dersom mistenkte treffes på fersk gjerning eller forfølges på ferske spor, og det er fare ved opphold. Å aholde betyr bare å holde noen tilbake/stoppe. Både pågripelse og anholdelse kan foregå med eller uten bruk av makt. Men det er ikke poenget! Arrestasjonsteknikk (AT) er en samlebetegnelse for alle teknikker/grep som anvendes for å få kontroll på en person.

2: My point excactly.

3: Mageleie er i seg selv ikke farlig. Orker ikke å forklare, men det er bare farlig under gitte omstendigheter. Du kan for eksempel lese Riksadvokatens henleggelse av Obiora-saken, der er det henvist til uttalelser fra medisinsk sakkyndige som forklarer når og hvorfor mageleie kan være farlig. For øvrig er argumentet ditt uansett helt poengløst: bare fordi at noen andre gjør noe dumt, så kan du også gjøre noe dumt? Pappa slo mamma, så da kan jeg slå dama mi? Han andre bruker heroin, så da kan jeg bruke heroin? En politimann kjørte for fort, da kan jeg også kjøre for fort? Du skjønner hvor jeg vil hen :) Selv om én ting er dårlig, betyr det ikke at alt annet må være like dårlig.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Pissprat. Iht Strpl § 176 kan enhver borger foreta en pågripelse ("arrestasjon" med dine ord) dersom mistenkte treffes på fersk gjerning eller forfølges på ferske spor, og det er fare ved opphold. Å aholde betyr bare å holde noen tilbake/stoppe. Både pågripelse og anholdelse kan foregå med eller uten bruk av makt. Men det er ikke poenget! Arrestasjonsteknikk (AT) er en samlebetegnelse for alle teknikker/grep som anvendes for å få kontroll på en person.

 

PISSPREIK: (ah, digger å diskutere med Juristen)

 

Anholdelse evnt.anholdelse med makt kaller folk i vekterbransjen det. Det heter vel "borgerarrestasjon" det du sikter til. Ordet "arrestasjon" er det politiet gjør når de kommer til stedet.

 

 

edit: fant noe her Borgerarrest - Wikipedia

 

anyways, bagateller. vet at du helt garantert gnir deg i hendene nå, for du endelig kan få diskutere litt i ditt ellers kjedelige liv, men det har jeg ikke tid til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3: Mageleie er i seg selv ikke farlig. Orker ikke å forklare, men det er bare farlig under gitte omstendigheter. Du kan for eksempel lese Riksadvokatens henleggelse av Obiora-saken, der er det henvist til uttalelser fra medisinsk sakkyndige som forklarer når og hvorfor mageleie kan være farlig. For øvrig er argumentet ditt uansett helt poengløst: bare fordi at noen andre gjør noe dumt, så kan du også gjøre noe dumt? Pappa slo mamma, så da kan jeg slå dama mi? Han andre bruker heroin, så da kan jeg bruke heroin? En politimann kjørte for fort, da kan jeg også kjøre for fort? Du skjønner hvor jeg vil hen :) Selv om én ting er dårlig, betyr det ikke at alt annet må være like dårlig.

 

Og grunne til at vektere ikke kan det bedre enn politiet, er fordi det er dem som, som oftest, lærer vekterene bruk av håndjern ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle, jobber jeg som vekter, fordi jeg ikke vil inn i politiet, men jeg liker å jobbe med sikkerhet, og at vekteryrket er utrolig spennende!

Det virker som du har et meget sunt syn på ditt arbeide og virke, og det er positivt. Ellers må vekteryrket tross alt være meget spennende, man må komme i kontakt med et uttall forskjellige mennesker i løpet av en dag, og det er jo i seg selv interessant.

 

har ikke giddi å lese noe her men jeg syns vekterne klarte seg utmerket...har ingen ting å utsette på det! kriminelle SKAL IKKE bli offeret!!!!

Ville du sagt det samme om eier hadde skutt salattyven? Jeg sammenligner ikke, men trekker bare frem en tankerekke.

 

Det er en ganske stor forskjell på å stilles til ansvar for egne handlinger, og det å bli angrepet uprovosert. Så vidt jeg kan se fra de videoene som foreligger av angrepet, og jeg går ut fra at vi må ta utgangspunkt i disse, utførte den aktuelle vekteren et uprovosert (og voldsomt) angrep på denne salattyven, og da er det ikke snakk om å gjøre "den skyldige til offer". I denne saken er det slik jeg ser det to kriminelle handlinger.

 

Det ene er tyveriet av en salat, det er alvorlig nok i seg selv.

 

Det andre er et uprovosert voldsomt angrep på ett annet menneske, et overfall, for å bruke et klarere ord.

 

Sakene bør sees i sammenheng siden det var salattyveriet som førte til overfallet, men å bruke salattyveriet som formildende omstendighet blir i alle fall tullete. Å bruke det som en måte å forklare hendelsene er en annen sak.

 

Disclaimer:

 

Alle mine utsagn er basert på de videobevis som foreligger fra hendelsen, vitneutsagn tillegges ofte alt for mye vekt, da de alt for ofte viser seg å være veldig unøyaktige, derfor legger jeg mer vekt på videobevis enn på vitnebeskrivelser. MMS-videoen, dog i dårlig kvalitet, viser i mine øyne at tyven ikke var en trussel for vekteren i det øyeblikket, og at vekteren derfor ikke hadde noe grunnlag for å påberope seg selvforsvar, med andre ord ser jeg på det som et overfall.

 

Simon.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

adlød mannen vekteren? NEI...tror du han der bare har stjålet salat hele livet er du faen meg naiv.... og nei..skutt ham hadde kanskje ikke vært på sin plass men på sikt hadde det sikkert vært det beste for samfunnet..

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PISSPREIK: (ah, digger å diskutere med Juristen)

 

Anholdelse evnt.anholdelse med makt kaller folk i vekterbransjen det. Det heter vel "borgerarrestasjon" det du sikter til. Ordet "arrestasjon" er det politiet gjør når de kommer til stedet.

 

 

edit: fant noe her Borgerarrest - Wikipedia

 

anyways, bagateller. vet at du helt garantert gnir deg i hendene nå, for du endelig kan få diskutere litt i ditt ellers kjedelige liv, men det har jeg ikke tid til ;)

 

Driter i hva folk i vekterbransjen kaller det ;) Du kan kalle det "kenguru" for min del, men i henhold til Straffeprosessloven er det en pågripelse.

 

Jeg gnir meg i hendene når jeg kan delta i en fornuftig diskusjon, ikke når jeg må rettlede misforståtte bergensere...hehe...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

adlød mannen vekteren? NEI...tror du han der bare har stjålet salat hele livet er du faen meg naiv.... og nei..skutt ham hadde kanskje ikke vært på sin plass men på sikt hadde det sikkert vært det beste for samfunnet..

Det er fullstendig irrelevant hva han har gjort her. Han ble pågrepet/arrestert/anholdt/kenguru for å stjele en salat, og da er det saken vi snakker om.

 

Det blir som om politiet skulle argumentere i retten med "selv om tiltalte ble tatt i 97 km/t i en 80-sone kan vi nok trygt gå ut fra at tiltalte ved tidligere anledninger har brutt fartsgrensen på langt mer graverende måter, min gjetning vil være at tiltalte har kjørt i 120 på denne strekningen ved flere anledninger" og så videre. Det er ikke relevant.

 

Ellers adlød han rett nok ikke vekteren, det ser jeg ikke på som noen form for rettferdiggjørelse av den voldsbruken som klart vises på de tilgjengelige videoene. Dersom han ikke hadde adlydd politiet hadde det vært et lovbrudd, det er ikke et lovbrudd i seg selv å ikke adlyde en vekter.

 

Ellers vil jeg gjøre en ting klart, jeg er en sterk tilhenger av retten til nødverge. Dersom du føler deg truet må du ha retten til å verge din og andres sikkerhet, om nødvendig med vold. Men det vi ser på denne videoen er ikke nødverge, det er et overfall.

 

Er du uenig i det?

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med dere begge.

En ting er at en ikke skal tolere tyveri, og det får være det samme om du stjeler en salat eller raner Nokas.

Men, de som skal "håndheve" lovene skal gå foran som gode eksempler.

Norge er ikke en Politistat eller et samfunn der restriksjoner på befolkningens rettigheter bestemmes av det firma som leverer det beste anbudet.

 

 

 

 

Ellers vil jeg gjøre en ting klart, jeg er en sterk tilhenger av retten til nødverge. Dersom du føler deg truet må du ha retten til å verge din og andres sikkerhet, om nødvendig med vold.

 

 

 

Det der har jeg testet, og det virker bortimot ikke..

Jeg i mitt tilfelle ble sammen med min samboer angrepet av to tullinger, han ene slo meg gjentatte ganger før jeg kastet ham i en vegg og ga ham en rett høyre og god natt..

 

Anmeldte saken og havnet i rettsalen til slutt.

Hva skjer?

 

Jo, siden jeg er "utdannet" vekter og er mye større enn han fyren så mente retten at det var unødvendig bruk av makt å slå:rolleyes:

Han ble selvsagt ikke frikjent da, staten håvet inn noen kroner på hans bekostning såklart..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driter i hva folk i vekterbransjen kaller det ;) Du kan kalle det "kenguru" for min del, men i henhold til Straffeprosessloven er det en pågripelse.

 

Jeg gnir meg i hendene når jeg kan delta i en fornuftig diskusjon, ikke når jeg må rettlede misforståtte bergensere...hehe...

 

pågripelse kan du gjerne velge å kalle det! men ikke en arrestasjon! fra nå av skal jeg velge å kalle det kenguru!

 

Politimann: -Du er desverre nødt å være med oss en tur ned på stasjonen.

Bråkmaker: - Ikke faen din jævla fleskebit.

Politimann: - Ikke tving meg til å foreta en kenguru!

 

 

Ellers er jeg ganske positivt overrasket over den sunne og gode holdningen folk her på forumet har mht når og hvordan nødrett skal benyttes. Kanskje det ikke er så mange brødskaller i denne verden som jeg først antok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg testet, og det virker bortimot ikke..

Jeg i mitt tilfelle ble sammen med min samboer angrepet av to tullinger, han ene slo meg gjentatte ganger før jeg kastet ham i en vegg og ga ham en rett høyre og god natt..

 

Anmeldte saken og havnet i rettsalen til slutt.

Hva skjer?

 

Jo, siden jeg er "utdannet" vekter og er mye større enn han fyren så mente retten at det var unødvendig bruk av makt å slå:rolleyes:

Han ble selvsagt ikke frikjent da, staten håvet inn noen kroner på hans bekostning såklart..

Helt enig i at det for ofte ender slik. Nødvergeretten er litt farelidende i dag, føler jeg. Det må være lov å forsvare seg, men vi kan selvfølgelig ikke la hendelser som denne vektersaken ende opp som "nødverge". Da er vi på vei ned en skummel vei.

 

pågripelse kan du gjerne velge å kalle det! men ikke en arrestasjon! fra nå av skal jeg velge å kalle det kenguru!

 

Politimann: -Du er desverre nødt å være med oss en tur ned på stasjonen.

Bråkmaker: - Ikke faen din jævla fleskebit.

Politimann: - Ikke tving meg til å foreta en kenguru!

 

 

Ellers er jeg ganske positivt overrasket over den sunne og gode holdningen folk her på forumet har mht når og hvordan nødrett skal benyttes. Kanskje det ikke er så mange brødskaller i denne verden som jeg først antok.

Helt enig. Jeg har allerede gått foran med et godt eksempel, og i fremtiden ser jeg frem til å omtale arrestasjoner som kenguru. Siden jeg utdanner meg som journalist kan vi jo også se for oss en del morsomme overskrifter i årene som kommer.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pågripelse kan du gjerne velge å kalle det! men ikke en arrestasjon!

 

Du, mister... Jeg skjønner at du gjerne vil vise at du har peiling, men da er det kanskje en fordel å faktisk ha peiling :) "Arrestasjon" er et uttrykk som ikke brukes så mye lenger, først og fremst fordi den ikke har noen formell juridisk forankring, men det er altså en samlebetegnelse for pågripelse, innbringelse og til dels anholdelse, litt avhengig av omstendighetene. Du må gjerne fortsette å diskutere det, men da driter du deg ut :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår