Gå til innhold

Vektere er i vinden...

Ranger emnet


Juristen

Anbefalte innlegg

  • Svar 140
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, med hjemmel i Straffeprosessloven § 176. I utgangspunktet er det slik at bruk av tvangsmidler (pågripelse, ransaking, beslag) osv skal besluttes av retten eller av påtalemyndigheten, men § 176 gir altså unntak fra dette:

 

"Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.

 

Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet."

 

Det må altså være fare ved opphold (bevisforspillelsesfare osv) og i tillegg må vedkommende treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor. Det betyr at en vekter ikke kan dra hjem til en person og pågripe ham, det må skje "på stedet".

 

En annen svææært viktig ting man må ha frisk i minne når man utøver en slik myndighet er omtalt i Straffeprosessloven § 170a: "Et tvangsmiddel kan brukes bare når det er tilstrekkelig grunn til det. Tvangsmidlet kan ikke brukes når det etter sakens art og forholdene ellers ville være et uforholdsmessig inngrep."

 

Lovlig sent å trekke frem igjen dette, men...

 

Trodde ikke vektere hadde noen som helst rett til å holde igjen folk, men det ville jo bare bli for dumt å si imot et så velbegrunnet svar... MEN, vil det ikke veldig fort bli uforholsmessig når det er snakk om små verdier i feks et butikktyveri? Feks den saken om de vekterne som la en i bakken for en salat til 50 kroner... Kan jo skjønne at en vekter kan legge Kjell Alrich Schumann på vei ut av NOKAS med 50 millioner under armen i bakke, men sliter litt mer med å se hjemmelen for å gjøre det samme for en salat til 50 kroner (en anmeldelse som jeg ser for meg fort blir henlagt). Hvis det nå engang er sånn at vektere ikke har lov til å holde igjen folk der hvor grunnen er et bittelite lovbrudd av en liten verdi stemmer det jo forsåvidt at vekterne i 95 prosent av tilfellene ikke har lov til å ta i folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovlig sent å trekke frem igjen dette, men...

 

Trodde ikke vektere hadde noen som helst rett til å holde igjen folk, men det ville jo bare bli for dumt å si imot et så velbegrunnet svar... MEN, vil det ikke veldig fort bli uforholsmessig når det er snakk om små verdier i feks et butikktyveri? Feks den saken om de vekterne som la en i bakken for en salat til 50 kroner... Kan jo skjønne at en vekter kan legge Kjell Alrich Schumann på vei ut av NOKAS med 50 millioner under armen i bakke, men sliter litt mer med å se hjemmelen for å gjøre det samme for en salat til 50 kroner (en anmeldelse som jeg ser for meg fort blir henlagt). Hvis det nå engang er sånn at vektere ikke har lov til å holde igjen folk der hvor grunnen er et bittelite lovbrudd av en liten verdi stemmer det jo forsåvidt at vekterne i 95 prosent av tilfellene ikke har lov til å ta i folk...

 

Det er overhodet ikke for sent :)

 

Ingen dum tanke, men den er likevel litt for enkel. Det er rett og rimelig at man blir pågrepet for lovbrudd, og dersom det skjer på fersk gjerning/ferske spor, er det helt greit at en vekter eller en hvilken som helst annen person foretar pågripelsen.

 

Problemet, slik jeg ser det, er at en pågripelse ofte for mange er synonymt med en voldsom handling der folk blir slengt veggimellom i et skikkelig basketak, før det ender med at personen ligger under fem vektere. En pågripelse er rent objektivt sett ikke en handling som innebærer bruk av makt. Man kan utmerket godt gå bort til en person og informere ham om at han nå er pågrepet for et gitt forhold, og at han må forholde seg rolig inntil politiet kommer. Isolert sett er det altså ikke et problem at vektere foretar pågripelser når de tar personer på fersk gjerning/ferske spor. Problemet oppstår når de bruker for mye makt, noe de muligens i mange tilfeller gjør.

 

Den ideelle løsningen på problemet er å fjerne alle vektere og skaffe politifolk istedenfor. Dette skjer imidlertid ikke på en god stund. I mellomtiden bør man søke å optimalisere vekternes opptreden, og mye av det kunne vært løst ved å gi dem bedre opplæring. (Ikke vondt ment mot de mange vektere her inne, men jeg vet av erfaring og på bakgrunn av tilbakemeldinger fra ulike hold at de som holder vekterkurs som regel ikke har filla peiling på jus, og derfor er de ikke gode rådgivere i så henseende).

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B.T.i: Tror ikke vi kommer så langt i å diskutere med hyllish, så jeg har bedt ham om å holde tett ;)

 

 

Nei, ikke sant..

fordi dere 2 har jo rett uansett hva det er.

 

Det jeg mener er at vektere som jeg selv opplever på mitt arbeide, ikke gjør det de er satt til å gjøre..

 

 

jeg føler meg faktisk ikke mer trygg når jeg er på arbeid, vektere har ingen hensikt, det sier jeg fordi, dersom vi trykker på ransalarmen tar det veldig lang tid, og om dem i det hele tatt kommer så vet de ikke hva de skal gjøre.

 

 

 

Har vektere bedre lønn enn politi betjenter?

 

Inntekt

Gjennomsnittsinntekt 2006 er kr 304.000.- for Politibetjent 1, og kr 359.000.- for politibetjent 3. Politiførstebetjent har gjennomsnittslønn kr 423.000.- og politioverbetjent 429.000.-.

 

 

Inntekt

Mange vaktselskaper har inngått tariffavtale (Vekteroverenskomsten), og nesten alle andre selskaper følger denne tariffens lønns- og arbeidsvilkår. Tariffen gir satser (kronebeløp) for grunnlønn og ansiennitetstillegg, funksjonstillegg, tjenestetillegg, fagbrevtillegg, samt tillegg for helg, natt og helligdag. Satsene reguleres etter forhandlinger mellom NAF og SBL.

 

Dagarbeidere jobber 37.5 timers uke, men de fleste vektere går i en eller form for turnus med 35.5 timer pr uke.

 

En vekter i normalt arbeid vil ha en begynnerlønn på ca 250-260.000.- i året, økende til i overkant av ca 310.000.- pr år

 

 

 

 

Jeg kan videre vise til

 

Vekter

Beskrivelse

For 100 år siden var en vekter en slags "halvoffentlig" politimann som sørget for ro og orden, og dessuten sto til tjeneste for publikum, ropte ut hva klokka var m.v. I dag er vekteren ansatt i private vaktselskaper og ellers uten andre fullmakter enn enhver annen borger.

 

 

 

Som vekter vil dine oppgaver først og fremst å føre tilsyn og enklere vedlikehold med offentlig og privat eiendom, som bedrifter, kontorer, butikker, banker eller private hjem

:rules:

 

 

jeg tror egentlig det over her forteller ALT

dere tror dere kan bruke vold, og dere er i vekter arbeidet fordi dere har en form for aggresivitet, (jada, tungt og fortelle), kjenner selv en hel del dørvakter som også sier at det er et greit yrke å få ut endel aggresjon på, som er forståelig, det finnes jo mange mange mennesker som har det i seg at de ønsker å drive på med slikt, du selv fortalte jo at du drev med kampsport fra du var 13, og det er jo da forståelig at du ville bruke dette til noe?

 

 

uansett, juristen og han andre som kommenterer meg, er det jeg sier så forbannet dumt?

mulig det jeg sier ikke kommer frem på en ordentlig måte, men jeg driver faktisk ikke og kødder.

og ja, jeg sjekker fakta før jeg prater, og jeg veit at det forekommer vold blandt vektere, og det er IKKE lov.

 

off topic spørsmål til deg juristen,

Hvorfor beskytter du vekterene? du så jo selv i filmen som ble lagt ut at det dem gjorde var feil, men det må altså komme flere videoer før du forstår at det vekterene driver med er feil?

 

å be meg ryke å dra ifra denne diskusjonen er dårlig holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overhodet ikke for sent :)

 

Ingen dum tanke, men den er likevel litt for enkel. Det er rett og rimelig at man blir pågrepet for lovbrudd, og dersom det skjer på fersk gjerning/ferske spor, er det helt greit at en vekter eller en hvilken som helst annen person foretar pågripelsen.

 

Problemet, slik jeg ser det, er at en pågripelse ofte for mange er synonymt med en voldsom handling der folk blir slengt veggimellom i et skikkelig basketak, før det ender med at personen ligger under fem vektere. En pågripelse er rent objektivt sett ikke en handling som innebærer bruk av makt. Man kan utmerket godt gå bort til en person og informere ham om at han nå er pågrepet for et gitt forhold, og at han må forholde seg rolig inntil politiet kommer. Isolert sett er det altså ikke et problem at vektere foretar pågripelser når de tar personer på fersk gjerning/ferske spor. Problemet oppstår når de bruker for mye makt, noe de muligens i mange tilfeller gjør.

 

Den ideelle løsningen på problemet er å fjerne alle vektere og skaffe politifolk istedenfor. Dette skjer imidlertid ikke på en god stund. I mellomtiden bør man søke å optimalisere vekternes opptreden, og mye av det kunne vært løst ved å gi dem bedre opplæring. (Ikke vondt ment mot de mange vektere her inne, men jeg vet av erfaring og på bakgrunn av tilbakemeldinger fra ulike hold at de som holder vekterkurs som regel ikke har filla peiling på jus, og derfor er de ikke gode rådgivere i så henseende).

 

I veldig mange av tilfellene er det jo nettopp det som skjer og det skaper jo ingen problemer. Vekterne tar en tyv på fersken, spør pent og rolig om vedkommende kan bli med på bakrommet og vedkommende følger med uten å lage problemer. Problemet er jo når en som har stjålet en "bugg" og prøver å stikke av blir innhentet, slengt i bakken og påsatt håndjern. Ser jo at det er helt rimelig at selv han skal bli tatt, men vekterne taper jo veldig fort den moralske kampen da... det er jo da overskriftene fort kommer i form av "omstridt mageleie for en salat til 50 kroner" ol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke sant..

fordi dere 2 har jo rett uansett hva det er.

 

Det jeg mener er at vektere som jeg selv opplever på mitt arbeide, ikke gjør det de er satt til å gjøre..

 

 

jeg føler meg faktisk ikke mer trygg når jeg er på arbeid, vektere har ingen hensikt, det sier jeg fordi, dersom vi trykker på ransalarmen tar det veldig lang tid, og om dem i det hele tatt kommer så vet de ikke hva de skal gjøre.

 

 

 

Har vektere bedre lønn enn politi betjenter?

 

Inntekt

Gjennomsnittsinntekt 2006 er kr 304.000.- for Politibetjent 1, og kr 359.000.- for politibetjent 3. Politiførstebetjent har gjennomsnittslønn kr 423.000.- og politioverbetjent 429.000.-.

 

 

Inntekt

Mange vaktselskaper har inngått tariffavtale (Vekteroverenskomsten), og nesten alle andre selskaper følger denne tariffens lønns- og arbeidsvilkår. Tariffen gir satser (kronebeløp) for grunnlønn og ansiennitetstillegg, funksjonstillegg, tjenestetillegg, fagbrevtillegg, samt tillegg for helg, natt og helligdag. Satsene reguleres etter forhandlinger mellom NAF og SBL.

 

Dagarbeidere jobber 37.5 timers uke, men de fleste vektere går i en eller form for turnus med 35.5 timer pr uke.

 

En vekter i normalt arbeid vil ha en begynnerlønn på ca 250-260.000.- i året, økende til i overkant av ca 310.000.- pr år

 

 

 

 

Jeg kan videre vise til

 

Vekter

Beskrivelse

For 100 år siden var en vekter en slags "halvoffentlig" politimann som sørget for ro og orden, og dessuten sto til tjeneste for publikum, ropte ut hva klokka var m.v. I dag er vekteren ansatt i private vaktselskaper og ellers uten andre fullmakter enn enhver annen borger.

 

 

 

Som vekter vil dine oppgaver først og fremst å føre tilsyn og enklere vedlikehold med offentlig og privat eiendom, som bedrifter, kontorer, butikker, banker eller private hjem

:rules:

 

 

jeg tror egentlig det over her forteller ALT

dere tror dere kan bruke vold, og dere er i vekter arbeidet fordi dere har en form for aggresivitet, (jada, tungt og fortelle), kjenner selv en hel del dørvakter som også sier at det er et greit yrke å få ut endel aggresjon på, som er forståelig, det finnes jo mange mange mennesker som har det i seg at de ønsker å drive på med slikt, du selv fortalte jo at du drev med kampsport fra du var 13, og det er jo da forståelig at du ville bruke dette til noe?

 

 

uansett, juristen og han andre som kommenterer meg, er det jeg sier så forbannet dumt?

mulig det jeg sier ikke kommer frem på en ordentlig måte, men jeg driver faktisk ikke og kødder.

og ja, jeg sjekker fakta før jeg prater, og jeg veit at det forekommer vold blandt vektere, og det er IKKE lov.

 

off topic spørsmål til deg juristen,

Hvorfor beskytter du vekterene? du så jo selv i filmen som ble lagt ut at det dem gjorde var feil, men det må altså komme flere videoer før du forstår at det vekterene driver med er feil?

 

å be meg ryke å dra ifra denne diskusjonen er dårlig holdning.

 

å trekke sammenligning med dørvakter er jo i og for seg å bomme en god del spør du meg. Greit nok at du kan komme opp i mange av de samme situasjonene, men en dørvakt har jo mye mindre ansvar, mindre opplæring osv...

 

mye av det du sier tror jeg mange har som "fordommer". Vektere har jo til tider en skikkelig møkkajobb som på mange måter er lik politiet sin "møkkajobb". Det er jo forsåvidt mange som ikke liker politet heller (hvertfall ikke her inne), men også de gjør en viktig jobb på lik linje med vektere. Om ikke akkurat du føler deg tryggere av vektere er det jo ikke dermed sagt at ingen andre gjør det, og jeg vil jo tro at en kvinnelig (ikke for å diskriminere) butikkansatt er veldig glad for at det er vektere som løper etter tyver enn at hun selv må gjøre det.

 

vekteryrket har jo i det siste fårr gjennomgå i media, det har blant annet vært tidligere dømte som har jobbet som vektere til tross for at det skal fremlegges vandelsattest ved ansettelse. sånne useriøse selskaper bidrar jo bare til å gjøre fordommene voksende.

 

du skyter deg jo selv greit i foten ved å si at du hater vektere som noe av det første du sier... også fortsetter du med de har ikke lov til å holde igjen folk uten noen som helst begrunnelse når "juristen" har sagt det stikk motsatte med henvisninger osv... dessuten er jo "juristen" en av de mer skolerte inne her på akkurat det området (uten at det er smisk i det hele tatt).

 

Dessuten så generaliserer du over en lav sko (uten at hvertfall jeg ser ironien i det, noe som kunne redda deg inn litt). ved å si at alle er bla bla bla... Det er jo som om jeg skulle sagt at alle invandrer er kriminelle (ja veit noen tror det, men det er altså IKKE tilfelle)...

 

jeg tipper det her går mot en stengt tråd snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å quote en fra et annet forum.

En vekter har ikke, og skal i de fleste tilfeller ikke ha politimyndighte. Men ALLE har rett til å stoppe en person som prøver å begå lovbrudd eller rømme etter et lovbrudd. Dette kunne like gjerne vært gjort av en sivil person. Når det gjelder samtaler (det avisene så salgsmessige kaller avhør), så skal de ikke gjennomføres med tvang, men friville samtale er lovlig. Nektes dette skal politiet tilkalles.

 

Skjer det at vektere, kanskje spesielt i fobindele med narkomane, og i storbyene, går ut over lovens rammer? Ja, desverre, men det er et resultat av et politi som ikke har ressurser til å gjøre jobben sin i dagens samfunn. Politiet i norge er på randen av kolaps. De kan kun utføre de viktigste elementer i sin jobb, og som oftes er det etterforskningsbiten, ikke forbyggingsbiten, som bli prioritert. Når vi, gang på gang, opplever å få SKRIFTLIGE tilståelser fra butikktyver henlagt pga bevisets tilstand, sier det seg selv at de ikke makter å opprettholde det miste nivået av sikkerhet for butikker og næringsdrivende. At da butikkene "oppfordrer" vekterne til å "ta seg av saken" selv er en naturlig konsekvens. Lovlig juridisk, nei. Moralsk og etisk, vel, du spør butikkeieren som hele tiden får varer stjålet fra seg av narkomane som gir faen og opplever gang på gang ingen respons fra politet.

 

Er dette slik samfunn vi vil ha? Nei, selvsagt ikke, helt skulle politmester Bastian ledet politiet og alle skulle vært snille og greie, vekterne skulle ropt klokka om natta osv.. Er det et sliks amfunn vi noen gang komme til å få igjen? Min spådom, aldri. Vektere kommer til å øke betraktelig, de kommer til å overstride antall politfolk med mange ganger om noen år.

 

Løsningen? Mer resurser til politiet. Hvordan oppnå det? Mer skatt.. Og det vil jo ingen. Det er også enklere for butikkeiere å betale et vaktselskap direkte, og se direkte resultater, en å betale mer skatt til noe difust som du ikke ser resultater av med en gang.

 

jeg tipper gårdagens nyhetsoppslag vil tjene Securitas godt. De vil få flere kunder i Oslo, som ser at Securitas vektere faktisk gjør en jobb. De stoppet en kriminell, butikkeieren slapp svinn, alle er fornøyd. Inkludert salgskåte journalister

Jeg er ny, men alle må vel begynne et sted. Litt sent ute men det har jeg alltid vært. Annet en på skolebenken men der sov jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

off topic spørsmål til deg juristen,

Hvorfor beskytter du vekterene? du så jo selv i filmen som ble lagt ut at det dem gjorde var feil, men det må altså komme flere videoer før du forstår at det vekterene driver med er feil?

 

å be meg ryke å dra ifra denne diskusjonen er dårlig holdning.

 

Først og fremst: Nå som du begrunner påstandene dine, er det plutselig mye mer interessant å snakke med deg, så du må gjerne bli for min del ;) Bare legg noen tanker og begrunnelse ved det du skriver, istedet for å bare slenge masse ubegrunnede påstander ut i lufta.

 

For øvrig beskytter jeg overhodet ikke vekterne som oppførte seg slik som de på filmen, og heller ikke vektere/dørvakter som utøver vold eller misbruker stillingen sin. Jeg snakker ikke om den filmen spesielt, men om vektere generelt. Som du vil se, dersom du leser noen flere av innlegga mine, har jeg pekt på flere grunner til hvorfor vektere gjør som de gjør og hva man kan gjøre for å forbedre deres tjenesteutførelse.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I veldig mange av tilfellene er det jo nettopp det som skjer og det skaper jo ingen problemer. Vekterne tar en tyv på fersken, spør pent og rolig om vedkommende kan bli med på bakrommet og vedkommende følger med uten å lage problemer. Problemet er jo når en som har stjålet en "bugg" og prøver å stikke av blir innhentet, slengt i bakken og påsatt håndjern. Ser jo at det er helt rimelig at selv han skal bli tatt, men vekterne taper jo veldig fort den moralske kampen da... det er jo da overskriftene fort kommer i form av "omstridt mageleie for en salat til 50 kroner" ol...

 

Selvsagt. Det er vi vel skjønt enige om, tror jeg. Men nå har media en stor rolle i hvordan saker og ting blir fremstilt, da. Den samme saken kunne også vært vinklet som "Vektermiljøet i sjokk etter at flere vektere ble angrepet av gal butikktyv" eller på en lignengde måte. Jeg unnskylder ingen, men vi må ikke se oss helt blinde på måten saken fremstilles i media ;) For hva vi vet, kan han jo være en notorisk tyv/kriminell, som tidligere har slåss med og spyttet på de samme vekterne, og da er det eventuelt ikke unaturlig at det til slutt koker litt over for dem.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skyter deg jo selv greit i foten ved å si at du hater vektere som noe av det første du sier... også fortsetter du med de har ikke lov til å holde igjen folk uten noen som helst begrunnelse når "juristen" har sagt det stikk motsatte med henvisninger osv... dessuten er jo "juristen" en av de mer skolerte inne her på akkurat det området (uten at det er smisk i det hele tatt).

:)

 

 

jeg tipper det her går mot en stengt tråd snart...

Nei, hvorfor det? Selv om hyllish kanskje kommer litt galt ut her, er det jo underholdende for oss andre, og så lenge han begrunner innlegga sine, er det jo bare fint å få varierte innslag her...hehe...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vektere bedre lønn enn politi betjenter?

 

Inntekt

Gjennomsnittsinntekt 2006 er kr 304.000.- for Politibetjent 1, og kr 359.000.- for politibetjent 3. Politiførstebetjent har gjennomsnittslønn kr 423.000.- og politioverbetjent 429.000.-.

 

 

Inntekt

Mange vaktselskaper har inngått tariffavtale (Vekteroverenskomsten), og nesten alle andre selskaper følger denne tariffens lønns- og arbeidsvilkår. Tariffen gir satser (kronebeløp) for grunnlønn og ansiennitetstillegg, funksjonstillegg, tjenestetillegg, fagbrevtillegg, samt tillegg for helg, natt og helligdag. Satsene reguleres etter forhandlinger mellom NAF og SBL.

 

Dagarbeidere jobber 37.5 timers uke, men de fleste vektere går i en eller form for turnus med 35.5 timer pr uke.

 

En vekter i normalt arbeid vil ha en begynnerlønn på ca 250-260.000.- i året, økende til i overkant av ca 310.000.- pr år

 

Startlønn for pb1 rett fra PHS er ca 290000. Det er skifttillegg, overtid osv som gjør at snittet kommer noe høyere. Når man sammenligner lønn, må man regne grunnlønn. Pb3 og førstebetjent blir man ikke før man er 32-40 år, og da har også de fleste i vekteryrket også kommet seg vesentlig langt over den grunlønna de hadde da begynte i yrket som 20-åringer.

 

For øvrig: hva har dette med saken å gjøre? Alle de som jobber her som vektere sier at de gjør det fordi de trives med det, og ikke fordi de er forsmådde wannabe-politifolk. Hvis man vil ha god lønn i lengda, jobber man jo hverken som politi eller vekter. Det som har noe å si, er hva man trives med. Selv jobba jeg flere år i Forsvaret før jeg skiftet beite, og i Forsvaret har alle med lavere grad enn oberst ganske dårlig grunnlønn. Hvorfor gadd jeg det? Jo, fordi jeg trivdes med det jeg jobba med.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var innom megastore i dag( tidl. spaceworld i krsand)

var vitnet til at en "tyv" ( jeg så ikke hendelsesforløpet, bare så når politiet kom inn) blei lagt i mageleie. sånn som jeg følte det, var ikke denne personen noe veldig hissig, bare litt fortvilet. eneste han sa var at han nekta for at han hadde stjelt noe. han skulle ta av seg jakka og vise at han ikek hadde stjelt noe, så blei han lagt i bakken, på magen... virka ikke særlig behagelig, og det så rimlig voldsomt ut. han skreik og brølte om ikke politimannen kunne være litt snill og mer forsiktig.

 

dette så absolutt ikke behagelig ut, han blei lagt flat ut, med et kne i mellomregionen. deretter håndjern, og eskortert inn i politibilen.

 

for oss som var inne i butikken, så dette ut som en ganske rolig hendelse, helt til begeret rant over for politimannen. så ut som unødvendig maktbruk.

 

for all del, jeg kan skjønne hvis politiet skriver i rapporten "motsatte seg arrestasjon" siden han var litt på styr men.

 

syns forrestn dette var ganske interresangt å se på, etter å ha lest denne tråden i dag først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår