Gå til innhold

Vektere er i vinden...

Ranger emnet


Juristen

Anbefalte innlegg

Det er vel også en måte å si det på. Jeg ville ha tak i retningslinjene til Securitas for å sammenligne dem med lovverket.

 

Skjønner... Jeg går ikke rundt med sånnt i hodet jeg, men egentlig er det bare å bruke sunn fornuft.

Mtp hva som er tillatt i forhold til maktbruk så kommer jo det selvfølgelig ann på situasjonen (surprise;)) Jeg har aldri selv kommet i en kjip situasjon på jobben (skjer lite her i byen) men det som gjelder er jo stort sett å vise folk respekt og vanlig folkeskikk og ikke ty til fysisk makt før situasjonen blir truende/farlig.

94 BMW E36 316i compact

94 Opel Astra 1.6si sedan (Død)

8? Lånt Ford Fiesta 1.0 Idiotibil (Pyntet med teip og levert tilbake)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • Svar 140
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå har jeg ikke lest hele tråden her, men i mange tilfeller mener jeg vektere (evt. dørvakter) skulle fått like muligheter som politiet (ville riktignok krevd en grundigere bakgrunnssjekk av de som jobber i bransjen men det burde vel være praktisk mulig..?)

 

Selv leder jeg et vaktteam bestående av totalt 16 vakter. Vi tar oppdrag for firmaer som arrangerer biltreff (eks. Powerdrift, Gatebil, NAF Motorsport, Agder Gatebil etc.)

Har gjort dette nå i snart 3 år, det er ganske utrolig hvor dumme enkelte folk er. Selvom vi kun driver "for gøy", og ikke gjennom noe firma, er alltid ca halvparten av teamet mitt utstyrt med håndjern på de større oppdragene (på treff hvor det er ventet mer enn ca. 1.500 besøkende). Vi har valgt å holde denne typen utstyr utav synet for folk flest (har dette i lomma osv) samt har jeg hatt ca halvparten av teamet på kampsporttrening for å lære grunnleggende måter å legge folk i bakken og pågripe folk på, uten å skade de. Det er ikke bare enkelt å forholde seg rolig, men teamet vårt har rimelig greie rutiner og aldri hatt noe problemer. Samarbeider somregel veldig bra med det lokale politiet der vi skal. Neste oppdrag nå blir Rudskogen 9-11 juli for Gatebil ;)

'10 Citroën DS3 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger for sikkerhetsskyld til at du skal være brukbart påtrengende og irriterende før vi går til det steget og legge deg i bakken å pågripe deg. Som regel fordi vi til enhver tid må kunne forsvare hvorfor vi valgte og foreta den pågripelsen, fordi politiet som oftest må kontaktes når vi har pågrepet en person. Så selvom vi kan teorien, er dette noe vi gjør ytterst sjeldent. Regelen er at hvis en person vurderes som truende eller utgjør en risiko for oss, seg selv eller andre publikummere. Da kan vi sette ned foten.

'10 Citroën DS3 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva disse vekterne klager etter. HVEM SOM HELST kan erstatte de. Og si ikke at kurs man får på jobben er utdanning. Den er på lik linje med folk som står i disken på ElKjøp. Vektere får drittlønn når de har minimalt å tilby.

 

God lønn får de som kan tilby mer enn andre, og som ikke er så lette å erstatte.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest hele tråden her, men i mange tilfeller mener jeg vektere (evt. dørvakter) skulle fått like muligheter som politiet (ville riktignok krevd en grundigere bakgrunnssjekk av de som jobber i bransjen men det burde vel være praktisk mulig..?)

 

Selv leder jeg et vaktteam bestående av totalt 16 vakter. Vi tar oppdrag for firmaer som arrangerer biltreff (eks. Powerdrift, Gatebil, NAF Motorsport, Agder Gatebil etc.)

Har gjort dette nå i snart 3 år, det er ganske utrolig hvor dumme enkelte folk er. Selvom vi kun driver "for gøy", og ikke gjennom noe firma, er alltid ca halvparten av teamet mitt utstyrt med håndjern på de større oppdragene (på treff hvor det er ventet mer enn ca. 1.500 besøkende). Vi har valgt å holde denne typen utstyr utav synet for folk flest (har dette i lomma osv) samt har jeg hatt ca halvparten av teamet på kampsporttrening for å lære grunnleggende måter å legge folk i bakken og pågripe folk på, uten å skade de. Det er ikke bare enkelt å forholde seg rolig, men teamet vårt har rimelig greie rutiner og aldri hatt noe problemer. Samarbeider somregel veldig bra med det lokale politiet der vi skal. Neste oppdrag nå blir Rudskogen 9-11 juli for Gatebil ;)

 

 

Hei, siden dere tar oppdrag mot betaling, regner jeg med at dere følger Lov om vaktvirksomhet?

 

§ 2. Tillatelse

 

Den som utøver ervervsmessig vaktvirksomhet eller inngår avtale om å utøve slik vaktvirksomhet, må ha tillatelse til dette.

 

Foretaket må være registrert i Foretaksregisteret før tillatelse gis. Foretaket må ha fast forretningssted i riket.

 

Ervervsmessig vaktvirksomhet som er organisert som enpersonsforetak, må være registrert i Enhetsregisteret før innehaveren kan gis tillatelse. Organisasjonsnummeret må oppgis i søknaden. Innehaveren må dessuten:

a) være fylt 21 år,

b) ha tilfredsstillende vandel,

c) være statsborger i stat som er part i EØS-avtalen, og

d) for øvrig ikke anses uskikket til å utøve vaktvirksomhet på forsvarlig måte i samsvar med god skikk innenfor bransjen.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår