Gå til innhold

Vektere er i vinden...

Ranger emnet


Juristen

Anbefalte innlegg

Jaja, folkens, i disse dager er vekterne kraftig i vinden. Tenkte at jeg skulle dra i gang en artig diskusjon her i den anledning. Vet at det er flere vektere her inne, som sikkert er ekstra "kvalifiserte" til å uttale seg, men jeg håper at det også er flere som har noen meninger rundt dette.

 

Hva synes dere om at vektere bruker makt? Hvor mye makt bør de kunne bruke? I hvilke tilfeller bør vektere kunne bruke makt?

 

Hvis noen her jobber i Securitas eller andre vekterselskaper, er jeg MEEEEEEEEEGET interessert i å motta retningslinjene de gir sine vektere. Gjerne på PM.

 

Vel, ordet er fritt. Jeg kommenterer og sjikanerer underveis...:)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 140
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har fire års erfaring som Vekter, de to siste årene har jeg vært "Vaktsjef", og jeg har fortalt dem jeg har jobbet sammen med at dem aldri under noen omstendighet skal slå, sparke e.l.

 

Helt greit å f,eks holde noen fast hvis dem er trollete.

Men, det krever stortsett at du enten har erfaring eller er kjempesterk, og eller at du har en kollega sammen med deg.

 

Jeg har aldri lagt andres hender bak på ryggen etc..

Jeg er nesten 2m høy og veier +/- 115kg, så stortsett holder det lenge å bare holde i en arm, og forklare at dem slipper ikke unna før Politiet kommer.

 

En skjelden gang har jeg vært nødt til å legge folk ned i bakken, og da med ansiktet mot meg slik at jeg ser dem, stortsett funker det bra å bare holde dem nede med et kne mot brystet.

 

Jeg er en slags "no-nonsense" type, så når jeg har drevet områdevakthold så har det stortsett vært nødvendig å vise at man er der, samt appelere til folks fornuft, f,eks; "Bruker du å gjøre slik hjemme?" "Ser du mange andre her som oppfører seg slik? osv:)

 

Jeg kan til en viss grad forstå vekterne her, for det første så tror jeg ikke at han med salaten er heeeelt uskyldig for å si det sånn, men det rettferdiggjør absolutt ikke unødvendig brukt av makt.

 

Prøv å forestill deg at noen spytter på deg, kaster en sigarett i hodet ditt, tømmer en øl på deg, kommer med trusler om å drepe deg osv.. Prøv så å forhold deg rolig hvis samme person f,eks slår etter deg.. Klarer du det kan du begynne i Vekterbransjen;)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fire års erfaring som Vekter, de to siste årene har jeg vært "Vaktsjef", og jeg har fortalt dem jeg har jobbet sammen med at dem aldri under noen omstendighet skal slå, sparke e.l.

 

Helt greit å f,eks holde noen fast hvis dem er trollete.

Men, det krever stortsett at du enten har erfaring eller er kjempesterk, og eller at du har en kollega sammen med deg.

 

Jeg har aldri lagt andres hender bak på ryggen etc..

Jeg er nesten 2m høy og veier +/- 115kg, så stortsett holder det lenge å bare holde i en arm, og forklare at dem slipper ikke unna før Politiet kommer.

 

En skjelden gang har jeg vært nødt til å legge folk ned i bakken, og da med ansiktet mot meg slik at jeg ser dem, stortsett funker det bra å bare holde dem nede med et kne mot brystet.

 

Jeg er en slags "no-nonsense" type, så når jeg har drevet områdevakthold så har det stortsett vært nødvendig å vise at man er der, samt appelere til folks fornuft, f,eks; "Bruker du å gjøre slik hjemme?" "Ser du mange andre her som oppfører seg slik? osv:)

 

Jeg kan til en viss grad forstå vekterne her, for det første så tror jeg ikke at han med salaten er heeeelt uskyldig for å si det sånn, men det rettferdiggjør absolutt ikke unødvendig brukt av makt.

 

Prøv å forestill deg at noen spytter på deg, kaster en sigarett i hodet ditt, tømmer en øl på deg, kommer med trusler om å drepe deg osv.. Prøv så å forhold deg rolig hvis samme person f,eks slår etter deg.. Klarer du det kan du begynne i Vekterbransjen;)

 

Synes innlegget ditt har mange gode ting ved seg. Må bare kommentere det siste avsnittet: dersom noen får lov til i vekterbransjen UTEN å ha reflektert over de tankene du skisserer der, er det noe veldig galt med systemet, opplæringa de får og "seleksjonen"/kvalitetessikringa de gjennomgår. For øvrig jobbet jeg som dørvakt i mine unge år, så jeg vet godt hva du snakker om :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektere er folk som ikke kom inn på politihøyskolen;) hehe, neida.

 

Hehe... Nåvel, det kan vel diskuteres. Dette er til en viss grad riktig, men det er veldig langt fra dekkende for alle. Det finnes sorte får i alle bedrifter, og blant vektere kan man nok finne både "himmel og helvete" hva angår personlig skikkethet.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, genial tråd. Regner med at dette er ikke det du er ute etter, men kan fortelle om en fin fin opplevelse jeg hadde.

 

Kort og fort, så var jeg ca 15 meter unna klubben, og det er en gate i mellom meg og klubben. Så kom en av vekterne bort til meg og sa at jeg skulle tømme drikka mi. Jeg nekta selvsagt, så begynte han å dytte på meg for å få en aggressiv reaksjon fra min side, slik at han skulle få en unnskyldning til å slå meg. Jeg var rimelig drita, men jeg klarer fint å tenke logisk når jegd rita. Så eneste jeg gjorde var å le, og si at du får ikke meg til å slå. Og i tillegg så plaga jeg han litt ved å kalle ham en 5 åring på bol og ved å kalla en feig jævel, samtidig som jeg minte ham på at det var vitner rundt som vil bekrefte at han slå først. Og fortsetter han så skulle jeg få tak i snuten.

 

Jeg personlig hater folk som utøver unødig vold, og det er noe vektere pleier å gjøre sammen med snuten.

 

edit: drikka var en cola flaske, at det var cola og jack kunne han ikke vite.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig vektere burde oppføre seg ganske likt som dørvakter på barer osv.

Skjer det noe, så kaster man ut de som bråker og man ringer politiet om det skulle være noe spesielt.

(vektere på f.eks kjøpesenter burde vel kanskje kontakte politiet ganske fort, ettersom det "skal ikke" skje noe her hvor det er flusst av familier osv:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Nåvel, det kan vel diskuteres. Dette er til en viss grad riktig, men det er veldig langt fra dekkende for alle. Det finnes sorte får i alle bedrifter, og blant vektere kan man nok finne både "himmel og helvete" hva angår personlig skikkethet.

 

Jeg vet jo det;)

 

Jeg sier akuratt det samme til Statens (satans) vegvesen ;)

 

Men ikke ta meg feil her, jeg er veldig glad for at vi har politi, vektere osv. Kunne selv faktisk tenkt meg å være Politi, men det passer ikke helt min livsstil.

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er enkel. Vektere er en instans som stiller opp når politiet ikke har tid/anledning til å komme på kort varsel. De stiller seg selv i farlige situasjoner, ovenfor personer som kan være bevæpnet og kapabel til å gjøre irasjonelle handlinger, for at Ola Nordmansen skal slippe. Hvis en vekter har vurdert situasjonen som så kritisk at personen d gjelder må tas ut kjapt, så støtter jeg den vurderingen. Betalinga er langt fra god nok til å sette livet på spill unødvendig...

Dont worry, I'm an expert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at når vektere skader en person er det gådd for langt.Så lenge det ikke er snakk om selvforsvar.

 

Hva av utstyr kan en vekter ha? En stun-gun må da være utmerket?:D Lammer personen, uten å skade?

Men i noens øyne blir vel dette tortur..

 

Stun-gun er ikke tillatt. Pepperspray er ikke tillat. Batong er tillatt for selskaper som har politiets tillatelse, men per dags dato er det ingen som har det. Altså er det kun Forsvaret og politiet som har lov til å bruke (teleskop)batong. Vektere har lov til å bruke håndjern, som alle andre i hele verden - noen tror at man må ha kurs, bæretillatelse osv for å ha håndjern, men det er heeeeeeeeeelt feil.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble selv slengt i bakken og holdt nede av en vekter for å ha kjørt Skateboard i parkeringshuset, jeg var riktignok litt frekk i kjeften og nektet han å beslaglegge skateboardet mitt (noe han gjorde allikevel, men fikk det fort igjen av senterledelsen:)). Men vil påstå att dette var ganske unødvendig bruk av makt i og med at jeg var 14 år, 150cm høy og veide rundt 50kg så var nok ikke veldig truende...

Er nok kun det stolte tyttebærpoliti som utøver vold mot snørrunger!

_______________________________________________

x '86 Honda Accord 2.0EX

- '97 Opel Vectra 2.0DI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har egentlig vektere lov til å holde igjen folk?

 

Ja, med hjemmel i Straffeprosessloven § 176. I utgangspunktet er det slik at bruk av tvangsmidler (pågripelse, ransaking, beslag) osv skal besluttes av retten eller av påtalemyndigheten, men § 176 gir altså unntak fra dette:

 

"Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.

 

Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet."

 

Det må altså være fare ved opphold (bevisforspillelsesfare osv) og i tillegg må vedkommende treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor. Det betyr at en vekter ikke kan dra hjem til en person og pågripe ham, det må skje "på stedet".

 

En annen svææært viktig ting man må ha frisk i minne når man utøver en slik myndighet er omtalt i Straffeprosessloven § 170a: "Et tvangsmiddel kan brukes bare når det er tilstrekkelig grunn til det. Tvangsmidlet kan ikke brukes når det etter sakens art og forholdene ellers ville være et uforholdsmessig inngrep."

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår