Gå til innhold

Vektere er i vinden...

Ranger emnet


Juristen

Anbefalte innlegg

Som det ble sagt over her, hvis en person som ikke godtar å vente på politiet når en vekter har påkrevd dem å gjøre det, ber de om bråk (Om det ikke er slik det er her på landsbygda, der politiet er ca 1 1/2t unna).

 

Det finnes mye snørrunger der ute i alle aldre. I mine øyne er de alle like håpløse. Klarer man ikke oppføre seg med normal folkeskikk kan man holde seg hjemme.

 

Hva jeg så på nyhetsinnslaget omkring det "mageleie" så så det ut som ganske overkill situasjon, der det var tydelig at begge vekterne slet med å holde vedkommende under kontroll. Men jeg har en følelse av at det er mer til denne historen..

 

Å bli påsatt håndjern og slengt i bakken for no reason, ja det er skikkelig farlig, både for vekterne og for fornærmede. Jeg har vært vitne til fire sånne sitasjoner som jeg kan huske der FEIL person har blitt tatt for vold/slag/spark som han aldri har vært borti. I to av disse tilfellene ble jo (selvsagt) fornærmede som ikke forsto bæret av hva som foregikk (sto på feil sted til feil tid og så ut som en slåsskjempe/store biceps etc) slengt rett i bakken og påsatt håndjern uten et ords samtale først. Forestill deg det selv, å bli angrepet ut av ingenting.

 

Som "Juristen" nevner så er håndjern som ikke er bra nok påsatt farlige, og den ene gangen rev vedkommende seg løs og hoppet opp og gikk helt "berserk" der begge vektere måtte fraktes til legevakt. Jeg gikk bort å forklarte hva jeg hadde sett, til både politiet og vektere. Disse vekterne ble umiddelbart tatt ut av tjeneste.

 

I et annet tilfelle ble en stakkar som var litt for full og begikk den samme "feil sted til feil tid og se farlig ut" slengt i bakken etter ca 5 minutters rolig samtale, der hvor jeg stod et par meter unna og overhørte hele samtalen. Ikke et eneste agressivt ord ble sagt av fornærmede, det eneste jeg kan tenke meg var kroppspråket han (var skikkelig full).

 

Sorte får finnes det altfor mye av .. :angry:

 

 

Jeg ble påsatt håndjern under en øvelse på et kurs en gang tilbake som gikk på psykiske og fysiske reaksjoner ved angrep/vold. Kan meldele at så fort noen prøvde å få meg i bakken ble alt av reflekser og "urettferdighetsprinsipper" satt i sving, og det endte med at seks mann måtte over meg for å få på meg håndjernene (vi var instruert til å gi reel motstand). Nå skal det sies at jeg ikke er den minste pluggen i flokken. Så fort håndjernene kom på får man bare lyst til å kaldkvele vedkommende som tok de på, fordi jeg følte det som helt urettferdig. Ble faktisk såpass anstrengt at albuen min gikk i skade for å påføre en av instruktørene neseblod.. (han var ikke helt imponert.. )

 

Nyttig erfaring var det iallefall, noe jeg har viderefortalt til alle bekjentskaper som skal inn i slike jobber.

 

Håndjern burde være absolutt siste utvei, siden man trigger en reaksjon.

 

De som har vært på ekstreme overlevelseskurs (noe jeg ikke har, kun lest og blitt fortalt om teknikkene) vet at så fort man begynner å bruke farlige redskap får man umiddelbart innsikt i hvem man egentlig er (f.eks trekke våpen mot en person). Kjenner til personer som har fått psykisk sammenbrudd av å rette pistol mot en annen person, å ikke klart å avfyrt, enda det bare har vært knallskudd. Rett å slett mentale sperrer.

 

Men nå ble dette vel OT..

 

Vekteropplæring burde absolutt optimaliseres mer. Men vekter eller ikke, overdreven voldbruk burde aldri brukes av offentlige maktpersoner/tjenester.

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 140
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ble påsatt håndjern under en øvelse på et kurs en gang tilbake som gikk på psykiske og fysiske reaksjoner ved angrep/vold. Kan meldele at så fort noen prøvde å få meg i bakken ble alt av reflekser og "urettferdighetsprinsipper" satt i sving, og det endte med at seks mann måtte over meg for å få på meg håndjernene (vi var instruert til å gi reel motstand). Nå skal det sies at jeg ikke er den minste pluggen i flokken. Så fort håndjernene kom på får man bare lyst til å kaldkvele vedkommende som tok de på, fordi jeg følte det som helt urettferdig. Ble faktisk såpass anstrengt at albuen min gikk i skade for å påføre en av instruktørene neseblod.. (han var ikke helt imponert.. )

 

Mye bra i innlegget ditt.

 

Må bare få kommentere det du skriver over her. Disse seks personene må nødvendigvis ha vært ekstremt lite samkjørte. Dersom man bruker korrekt teknikk, og får festet et godt grep om armen, skal det være fullstendig uproblematisk å legge personen i bakken og få på håndjern. Akkurat det å få på håndjerna er i og for seg det aller enkleste, for det gjør man ikke før man har full kontroll på vedkommende. Med mindre vedkommende går på amfetamin eller et annet kraftig sentralstimulernede middel, vil det være enkelt for en (eller to samkjørte) person(er) å legge en annen person i bakken og sette på håndjern...

 

Litt OT, men jeg ville nevne det, slik at folk ikke skulle få et unyansert bilde av hva det vil si å legge noen i bakken og sette på dem håndjern. Jeg ANTAR (og håper inderlig) at seriøse vekterselskaper gir sine vektere opplæring og oppfriskningskurs i teknikker for human, effektiv pågripelse og selvforsvar, herunder nedfellingsteknikker, kontrollteknikker og håndjernspåsett.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, jeg HATER vektere, det faktum at de har kun et 2 ukers kurs på samvittigheten forteller alt.

Kort og greit, vektere er mennesker som vil bli politi, det eneste grunnen til at de ikke ble det er pga ting på rullebladet fra dem var små, (ja, jeg veit det er sikkert surt, men bit i det sure eplet og kom dere videre), å stå som vekter og oppføre dere som politi har ingen hensikt, og til dere som sier at dere ikke vil bli politi, men vektere.. så hvorfor oppfører dere som om dere er politi?

 

For meg er det helt OK at det er vektere, men de MÅ kunne vite reglene, de har IKKE lov å holde fast noen, de skal kun følge etter vedkommende, for så å ringe politet. vekterene har jo driti seg ut som bare faen i det sisste, jeg har selv sett 2 vektere bli nikka ned her i byen. ved å bruke vold mot andre må dere nå regne med å få dritt tilbake, dere har tross alt like mye rettigheter som bestemoren min!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det helt OK at det er vektere, men de MÅ kunne vite reglene, de har IKKE lov å holde fast noen, de skal kun følge etter vedkommende, for så å ringe politet.

 

F-E-I-L!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det er visst DU som må lære deg reglene, tøffen :) Gå noen sider tilbake her og les litt om Straffeprosessloven § 176, du.

 

Men for all del, hvis du sier at de ikke har lov, så bør vi vel legge Norges lover til side og heller høre på deg? :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, jeg HATER vektere, det faktum at de har kun et 2 ukers kurs på samvittigheten forteller alt.

Kort og greit, vektere er mennesker som vil bli politi, det eneste grunnen til at de ikke ble det er pga ting på rullebladet fra dem var små, (ja, jeg veit det er sikkert surt, men bit i det sure eplet og kom dere videre), å stå som vekter og oppføre dere som politi har ingen hensikt, og til dere som sier at dere ikke vil bli politi, men vektere.. så hvorfor oppfører dere som om dere er politi?

 

For meg er det helt OK at det er vektere, men de MÅ kunne vite reglene, de har IKKE lov å holde fast noen, de skal kun følge etter vedkommende, for så å ringe politet. vekterene har jo driti seg ut som bare faen i det sisste, jeg har selv sett 2 vektere bli nikka ned her i byen. ved å bruke vold mot andre må dere nå regne med å få dritt tilbake, dere har tross alt like mye rettigheter som bestemoren min!!

 

Wow, generalisering på gang her..?

 

Har ALDRI søkt på Politiskolen, ikke har jeg planer om det heller.

Jeg har renere rulleblad enn Mor Theresa hadde;)

Politiyrket er for dårlig betalt til at jeg idet hele tatt kunne vurdert en søknad..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forestill deg det selv, å bli angrepet ut av ingenting.
Det har jeg prøvd...riktignok ikke av vektere. Sto i kinokø og fikk et balltre rett over øynene av en kar som mente jeg var han som hadde rota med dama hans eller noe...hvilket jeg ikke hadde,jeg ligna visst og han slo først,spurte aldri. <- fikk jeg høre av kompisene mine som demonterte fyren,jeg var "out cold"... bare på film man reiser seg rett opp og banker dritten ut av han med 'treet. :) Men gutta sa det at de reagerte mer eller mindre på en instinkts-reaksjon de også,det er et sjokk selv om det ikke skjer akkurat med en selv. Og det å snakke med kompisen sin (meg) og et sekund etterpå se ham ligge flatt,bevisstløs og blø som en gris gjør noe med deg...noe man ikke er mentalt klar for,så instinktene slår inn. Helt sikker det som Oddis også opplevde når han ble "trigga"..

 

De som har vært på ekstreme overlevelseskurs (noe jeg ikke har, kun lest og blitt fortalt om teknikkene) vet at så fort man begynner å bruke farlige redskap får man umiddelbart innsikt i hvem man egentlig er (f.eks trekke våpen mot en person). Kjenner til personer som har fått psykisk sammenbrudd av å rette pistol mot en annen person, å ikke klart å avfyrt, enda det bare har vært knallskudd. Rett å slett mentale sperrer.
Spør noen tilfeldige karer om hva de ville gjort hvis de skulle i krigen og de ble skutt på,og svaret er helt sikkert "blåst idioten til helvete vel"...men det er ikke så lett når det kommer til stykket...vet jeg... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, generalisering på gang her..?

 

Har ALDRI søkt på Politiskolen, ikke har jeg planer om det heller.

Jeg har renere rulleblad enn Mor Theresa hadde;)

Politiyrket er for dårlig betalt til at jeg idet hele tatt kunne vurdert en søknad..

 

Nei, nå må du altså høre her. hyllish sier at alle vektere er folk som ikke klarte å bli politi, og da er det sånn! hyllish har alltid rett, visste du ikke det? ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den personen som sa det at det så ut som fyren som "stjal salaten" ikke så så veldig uskyldig ut fordi vekteren sleit med og holde han nede; jeg vet ikke med alle andre, men hvis jeg fikk to voksne mennesker oppå meg med mine hender bak ryggen, på mageleie og hadde ikke sjangs til og puste, så hadde jeg turnet fullstendig... Må være tidenes jævligste følelse.

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, jeg HATER vektere, det faktum at de har kun et 2 ukers kurs på samvittigheten forteller alt.

Kort og greit, vektere er mennesker som vil bli politi, det eneste grunnen til at de ikke ble det er pga ting på rullebladet fra dem var små, (ja, jeg veit det er sikkert surt, men bit i det sure eplet og kom dere videre), å stå som vekter og oppføre dere som politi har ingen hensikt, og til dere som sier at dere ikke vil bli politi, men vektere.. så hvorfor oppfører dere som om dere er politi?

 

For meg er det helt OK at det er vektere, men de MÅ kunne vite reglene, de har IKKE lov å holde fast noen, de skal kun følge etter vedkommende, for så å ringe politet. vekterene har jo driti seg ut som bare faen i det sisste, jeg har selv sett 2 vektere bli nikka ned her i byen. ved å bruke vold mot andre må dere nå regne med å få dritt tilbake, dere har tross alt like mye rettigheter som bestemoren min!!

 

 

Jævla klovn!

Jobber selv som vekter, ikke av den grunn at jeg vil bli politi. Men ene og alene for å ha en inntekt mens jeg studerer. Har trent styrke og diverse kampsporter siden jeg var tretten, men har aldri utøvd vold i jobb sammenheng. Har ved et par anledninger blitt nødt til å legge noen i bakken, men da har det vært absolutt siste utvei! Det pussige er at det kun blir fokusert på det negative, men aldri det positive!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå må du altså høre her. hyllish sier at alle vektere er folk som ikke klarte å bli politi, og da er det sånn! hyllish har alltid rett, visste du ikke det? ;)

 

 

 

 

er ikke politi bedre betalt enn vektere?

 

 

Og vi kan jo spørre folka i denne diskusjonen om de mener vektere er wannabee politi eller ikke.

 

eller hva?

 

Det er jo åpenbart at de er det.

Hvem sier nei til å pule den fineste dama i verden fremfor ei random bondejente ifra Norge?

 

sorry altså, men det er bare slik det er.

 

sisst jeg sjekka var slengordet for vektere tyttebærpoliti

 

am i wrong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sier nei til å pule den fineste dama i verden fremfor ei random bondejente ifra Norge?
Tja.. nå har jeg faktisk dumpa en Play-Mate fra Minnesota for en snuppe fra Flateby... så det burde da være meg du snakker om. :op: :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke politi bedre betalt enn vektere?

 

 

Og vi kan jo spørre folka i denne diskusjonen om de mener vektere er wannabee politi eller ikke.

 

eller hva?

 

Det er jo åpenbart at de er det.

Hvem sier nei til å pule den fineste dama i verden fremfor ei random bondejente ifra Norge?

 

sorry altså, men det er bare slik det er.

 

sisst jeg sjekka var slengordet for vektere tyttebærpoliti

 

am i wrong?

 

Hva i all verden er det du snakker om?

 

Jeg klarer ikke å kommunisere med folk som snakker i gåter og ike er i stand til å formulere fullstendige setninger. Når avsnittene ikke henger sammen heller, blir det rett og slett uforståelig.

 

I og med at det var jeg som startet denne tråden, tar det seg kanskje dårlig ut at jeg ber folk om IKKE å skrive i den, men; hyllish, vennligst spar de ubegrunnende påstandene (a la "vektere har ikke lov til å holde noen igjen") og usaklige kommentarene (a la "alle vektere er wannabe-politi") dine til en annen tråd :)

 

EDIT: Og, for the record, dette skyldes ikke at jeg ser meg slått av innlegga dine, men jeg gidder ikke å bruke energi på voksenopplæring av kunnskapsløse typer som er svære i kjeften ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke politi bedre betalt enn vektere?

 

Er dette et reelt spørsmål, eller et retorisk spørsmål?

Jeg vil anta at det er en hånlig variant av et retorisk spørsmål..

 

Vet du grunnlønnen som betjent i Politiet?

Vet du grunnlønnen som f,eks Sentervakt i Securitas?

Nei, du vet ingen av delene dessverre, du bare antar.

Å anta er ingen sikker vitenskap, ivertfall ikke når du skal diskutere fakta..

 

 

Og vi kan jo spørre folka i denne diskusjonen om de mener vektere er wannabee politi eller ikke.

eller hva?

 

Hvis vi spør 100personer på BF.No om jorden er flat, og 75stk mener den er det, blir det så sant?

 

Du innbiller deg kanskje at absolutt alle som tar en jobb her i landet tar den med hensikt om å ha den resten av livet?

 

 

Det er jo åpenbart at de er det.

Hvem sier nei til å pule den fineste dama i verden fremfor ei random bondejente ifra Norge?

 

sorry altså, men det er bare slik det er.

 

sisst jeg sjekka var slengordet for vektere tyttebærpoliti

 

am i wrong?

 

 

Den fineste jenta i verden?

Ifølge hvem?

Du vet at definisjonen at skjønnhet er subjektiv, og basert på sanseerfaringer ervervet gjennom en lengre rekke kognitive sanseinntrykk, og i all hovedsak unik fra individ til individ.

 

Er det forøvrig umulig at den fineste jenta i verden kan komme fra f,eks Hammerfest, eller Sibir?

 

Slengord? Mener ganske bestemt det heter slangord..

 

Mulig vektere kalles tyttebærpoliti, det bryr meg faktisk ikke idet hele tatt.

Spent på om du kaller Vektere for Tyttebærpoliti den dagen du får innbrudd i ditt fremtidige hjem, innbrudd på jobben.

 

Eller hvis du mot formodning skulle klare å starte som selvstendig næringsdrivende og en vekter avslører utro tjenere i din bedrift.

 

Og bare så det er sagt, så jobber jeg ikke som Vekter lenger, jeg jobber som Møbelselger.

Ikke har jeg søkt på Politiskolen heller, jeg går mitt fjerde år på lærerskolen, så til neste år er det vel mulig du får meg som lærer. Skal nemlig ut i avsluttende praksis i barneskolen..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår