Gå til innhold

Skifte kam i 305

Ranger emnet


C0bra

Anbefalte innlegg

Tenkte å skifte kamen i 305 LG4 maskinen som står i camaroen(85modell, 108000km) bare så den går litt bedre til jeg får bygga sammen en 383 eller 396 når jeg kommer ut av førstegangstjeneste i millitæret og tjener normalt igjen.. Så trenger ikke det normale preiket om at jeg heller må bruke pengene på en 350;) for det kommer noe bedre senere

 

Spørsmålet jeg da vil stille er.. Har sett på Comp cams sin XE262 og XE256.. Hvilken ville dere tatt? Heller mest mot 262. Har forsåvidt headers og innsug som passer opp til 5500rpm..

 

Holder det med kam, eller bør jeg kjøpe kit som inneholder løftere og kjede eller kittet som har løftere, kjede, fjører, tetninger og hele pakka?

 

Motoren er forsåvit helt frisk og ikke kjørt så veldig mye så tenkte kansje det holdt med kam, kjede og løftere?

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

 

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedregel er vel at kam og løftere bør byttes samtidig. Vet man hva man ser etter og hvilken type løfter man har kan det med hell brukes om igjen på ny kam. Registerkjede er så billig at det bytter du uansett. Ventilfjører må tilpasses kam/turtallsregister.

 

Jeg vet ikke mye om dette men jeg vet at det er mye som henger sammen og her er litt lesestoff:

 

Installasjon av kam (Isky)

Grading av kam (Isky)

 

Cam and Valve Questions

Lifters FAQ

Lobe Separation Angel properties

Pushrods FAQ

Rockers Arms FAQ

Truth About Valve Springs

Valve Springs FAQ

Valvetrain Geometry

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være forsiktig med å "tulle" for mye med cammen hvis det er en injectionmotor du har altså, særlig viss det er MAPsensor istedet for luftmengdemåler.

Du får feil verdier i innsuget og hjernen skjønner ikke helt hva som skjer og pøser på med bensin og er du uheldig så ender du opp med en motor som ikke er særlig kjørbar. Klart dette kan fikses med å bytte eller reprogramere ett chip men det er greit å vite at det kan skje så man er forbredt.. Har du forgassermotor så slipper du jo disse problemene men jeg tror neppe du får noe særlig sprekere motor av å kun bytte cam, innsug og headers heller dessverre. Skal det skje noe må nok topplokk også byttes og comp'n økes..

 

Så hvis motoren funker greit nå ville ihvertfall jeg kjørt som den er og heller lagt disse pengene i den motoren som kommer senere... Så får man heller bruke høyrefila så lenge.. hehe

 

Ellers er jo dette, http://www.sarpsborgmotor.no/site/maler/x/, ett bra sted å få tips og hint ifra.. Utrolig god service der og fin pris på deler har dem også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forgasser motor.

 

Kan ellers si at sånne normale problemer er jeg kjent med, er bilmekaniker. Er bare nyskjerrig på om det er noen som har vært borti disse motorene en del før som vet om det pleier være ok å skifte kun kam, eller om alt må tas. Er stor forskjell på motorer på hva som er nødvendig å skifte..

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

 

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke motoren har den puffen med oljerøyk som disse ofte har ved oppstart, er det ikke nødvendig å skifte tetninger og hele pakken. Da nærmer det seg jo en heloverhaling.

Kam, løftere og en nytt register i samme slengen burde holde.

Det pleier å stå i anbefalingene til kammen om du bør bytte fjærer eller om det er nok å sjekke dem. Med mindre løftet er mye større enn orginalt pleier det å gå fint. (Selv om alle seriøse motorbyggere anbefaler å skifte fjærer ved kam bytte. Om ikke annet fordi de mister endel av spennet og blir slappere med årene.)

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, der kom svaret jeg ville ha;)

 

Nettopp, er derfor jeg lurer, for orker ikke all jobben med å skifte fjæerer og slik. Ett lite kambytte tar ikke lange tiden, og koster så lite at det er verdt det for de hestene ekstra som kommer, så får vel bli det etter nyttår, at det ikke blir optimalt er jeg klar over og driter i da det blir nybygd litt mer serriøs senere en gang(når pengene kommer eller denne ryker)

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

 

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, der kom svaret jeg ville ha;)

 

Nettopp, er derfor jeg lurer, for orker ikke all jobben med å skifte fjæerer og slik. Ett lite kambytte tar ikke lange tiden, og koster så lite at det er verdt det for de hestene ekstra som kommer, så får vel bli det etter nyttår, at det ikke blir optimalt er jeg klar over og driter i da det blir nybygd litt mer serriøs senere en gang(når pengene kommer eller denne ryker)

Her er det noen tips, http://www.chevyhiperformance.com/search/index.html?SearchText=Mission%20305

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår