Gå til innhold

Litt volvoporno

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Uansett hvor suboptimalt det måtte være så er det selvsagt spennende å se hvor godt du (og din enda mer ekstreme kollega ;) ) får det til å funke.

 

Jeg ser på RL som like suboptimalt som sugeturbo eller hva med external combustion engine (dampmaskin)? Begge deler funker, men det finnes noe som funker enda bedre og med totalt sett færre ulemper.

 

De som etter mitt syn har lykkes aller best med RL er Porsche i sin 911 Turbo.... :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, det virker desverre ikke som om jeg hadde kunne solgt mange STS kit her heller.

 

 

Men, men, time will show.

 

Jeg fikk nettopp en vill ide... :idea: Mulig du hadde hatt en kjøper dersom du hadde solgt STS RL-kit gitt :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle egentlig. Som dere har sett er det ikke første gangen jeg har diskutert dette emnet, så jeg visste jo på forhånd hvordan dette ville gå. Jeg ville bare se hvor langt jeg kunne provosere denne gjengen, hehe: Samme resultat.

 

Da jeg, eller noen av dere ikke har erfaring med dette, blir det vel ikke noe annet enn synsing å meninger uansett, men forhåpentlig vis i løpet av neste sesong vil situasjonen være en annen.

 

Men synes alltid det er artig å høre andres inntilling til noe "nytt" som er litt utenfor vanlige normer. Dette er et ganske bra emne å gjøre dette med, å sier ganske mye om folk.

 

Kan jo åsså si at det er faktisk er folk (åsså noen) med peiling som er positiv til dette, her i Norge.

 

 

Men sier ikke at mitt forsøk kommer til å bli eksepsjonelt bra, det blir jo bare noe hjemmelaga (som egentlig alt på min bil er)med et par gamle T3'er, men man må jo begynne en plass.

 

 

 

Menne... hva mente du, en kjøper?

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menne... hva mente du, en kjøper?

 

Som du kanskje vet så skal jeg en gang i fremtiden bygge Il Tempo Gigante slik den burde bli bygget for å være tro mot filmen. Den har jo en 12-sylindret foran og en turbin bak. Kanskje denne turbinen kunne vært en gigantisk RL med luftinntaket vendt bakover. Foran cockpit skal det huses en V12 fra Jaguar, og denne takker sikkert ikke nei til litt overtrykk.

 

Medmindre jeg skal benytte en Solar T41-M9A:

DSC01790.JPG

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten: det er ikke bare meg som bygger RMT i vinter. En av Extremgutta, som forsåvidt hadde mer enn nok effekt med vanlig turbo, bygger nemlig åsså. Så jeg dirrer av spenning.

 

Tidligere i tråden mener du at feilen i resonemanget til Johan Edlund er at han bygger på teori. Alle som sier at teori ikke funker og at de "bare gjør det" bygger også på teori. Alle tenker jo ut hvordan de vil ha det før de setter igang, fordeler/ulemper, osv. Det er teori.

http://www.300power.com

http://www.teamsideways.com

 

Oljerør til og fra turbo på 740/760 turbo kjøpes. send PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg, eller noen av dere ikke har erfaring med dette, blir det vel ikke noe annet enn synsing å meninger uansett, men forhåpentlig vis i løpet av neste sesong vil situasjonen være en annen.

 

Men synes alltid det er artig å høre andres inntilling til noe "nytt" som er litt utenfor vanlige normer. Dette er et ganske bra emne å gjøre dette med, å sier ganske mye om folk.

 

Kan jo åsså si at det er faktisk er folk (åsså noen) med peiling som er positiv til dette, her i Norge.

 

 

Nå er nå det en liten forskjell at du bygger teorien din på en amrikaner, vi på resten av verdens motoringeniører...

http://www.300power.com

http://www.teamsideways.com

 

Oljerør til og fra turbo på 740/760 turbo kjøpes. send PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite innspill til diskusjonen om temperatur og hva som påvirker den, også denne gang fra Johan Edlund:

 

Tror inte riktigt då förstått vilka temperaturer det normalt rör sig om och hur uppvärmningen sker. Ok, låt oss utgå ifrån en inloppstemperatur på 20 grader. Nu säger vi att kompressorn arbetar med ett tryckförhållande på 2, detta är ungefär 1 bars laddtryck. Om vi nu vidare säger att kompressorn arbetar med en verkningsgrad på 70% så kommer utloppstemperaturen bli ca 110 grader. Hos denna temperatur så har värme från avgaserna inte bidragit, och normalt så finns under dessa förhållanden inget bidrag av värme från avgaserna. Turboaggregatet är helt enkelt så välisolerat och temperaturen hos laddluften så hög att det inte inverkar. Kör man däremot omkring på dellast när turbon inte laddar och temperaturen i kompressorhuset ligger kring kanske 20 grader, då kommer vi ha bidrag av värme från avgaserna. Den värme laddluften får beror helt enkelt på kompressionen och kompressorns verkningsgrad, vilken beror på ex. luftens friktion i kompressorn, luftläckage osv.

 

Kör man med ännu högre laddtryck så får man sedan ännu högre lufttemperatur, 2 bars laddtryck ger ca 170 grader och 3 bars laddtryck 220 grader. Med turboladdning så har man alltså möjligheten att sänka inloppsluftens temperatur med upp till ett par hundra grader som mest i en praktisk applikation. Även med relativt låga laddtryck rör det sig om ganska stora temperatursänkningar. För att motivera en laddluftkylare så måste temperatursänkningen vara i alla fall typ 20 grader för att man ska tjäna något på det effektmässigt. Lägre än så och tryckförlusterna över laddluftkylaren har större inverkan.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han da sier er at eksosdelen ikke varmer opp innsugsdelen. Når du ser et rødglødende grenrør å eksosturbin, så skal man tro at kompressor, bare knappe 10cm unna, IKKE blir påvirket??? Høres dette logisk ut?

 

Tenk på en annen ting: uansett OM du har "god plass" til en snurre eller to, så er det relativt stillestående luft i et motorrom, spesiellt rundt turbo, som i tillegg er varmet opp av luft gjennom radiator, og evt. intercooler.

 

Er det virkelig noen tvil om at RMT sørger for et kaldere motorrom?

 

Åsså kan man jo spørre et annet spørsmål: har han testet RMT, tro?

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han da sier er at eksosdelen ikke varmer opp innsugsdelen. Når du ser et rødglødende grenrør å eksosturbin, så skal man tro at kompressor, bare knappe 10cm unna, IKKE blir påvirket??? Høres dette logisk ut?

 

Tenk på en annen ting: uansett OM du har "god plass" til en snurre eller to, så er det relativt stillestående luft i et motorrom, spesiellt rundt turbo, som i tillegg er varmet opp av luft gjennom radiator, og evt. intercooler.

 

Er det virkelig noen tvil om at RMT sørger for et kaldere motorrom?

 

Åsså kan man jo spørre et annet spørsmål: har han testet RMT, tro?

 

Spørsmålet er ikke om motorrommet blir oppvarmet, men om innsugningslufta blir oppvarmet av den varme eksosdelen spesielt og det varme motorrommet generelt. At RL bidrar til et kaldere motorrom er det ingen tvil om, men det er ikke dermed sagt at den bidrar til kaldere innsugningsluft, siden det i hovedsak er kompresjonsprosessen som varmer opp lufta. Det farer forholdvis store mengder med luft gjennom innsugningsrøret pr tidsenhet, så ved full gass påvirker ikke eksosdeltemperaturen innsugningstemperaturen i særlig grad. Noe den derimot gjør ved lavere belastning.

 

Dette betinger selvsagt at man har en effektiv intercooler, og det har man jo... Og et halvlangt rør er ikke nødvendigvis en effektiv intercooler.

 

Johan Edlund har neppe testet RL, jeg har ikke testet RL og du har ikke testet RL. Noe som gjør oss temmelig likestilte hva angår å uttale seg om saken.

 

Dessuten har du jo allerede sagt at det er to ting som gjør deg betatt av RL, nemlig et tilsynelatende originalt motorrom og den tøffe lyden. To forhold som ikke kan underbygges teoretisk, men som ikke nødvendigvis trenger det heller. RL er tøft, men ikke spesielt optimalt. Når det er sagt er det ikke spesielt optimalt å sette en 37,4-liters stridsvognmotor bak i varerommet på en Chevy van heller, men det er tøft og gir vill motorlyd...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at det er en stadig tilførsel av (i utgangspunktet kald)luft til kompressoren, men det er åsså en kanskje enda stadigere tilførsel av varme fra turbinen, grenrøret, varmere motorolje osv.

 

Tenk deg at du har kjørt en lang tur, for deretter å slå av motoren i en time. Ved oppstart er det fremdeles varme i varmeapparatet, dette kalles heat soak. Dette mot forskjellen når motoren fra kald tilstand bare akkurat har fått driftstemperatur. Her vil det ikke være så mye varme "iboende" i motoren. Eks innerskjermer, luftfilter, throttle body, slanger forstilling osv har ikke blitt "gjennomvarmt". Dette samme eksemplet gjelder åsså på en turbo, som jo nesten kan kalles en "stråleovn" i sammenligning. Dette vil da gjøre seg gjeldende på innerskjermer, luftfilter, innsugsrør, throttle body, slanger osv.

 

STS sier trykkrøret framover har kjøleeffekt tilsvarende en intercooler med virkningsgrad på ca 50%, men ikke glem at selvom dette høres dårlig ut, er tempen ut fra turbo åsså lavere, å det er heller ikke det trykktapet som en IC vil ha.

 

Jeg hadde vel strengt tatt ikke bygd dette bare for lyden(det finns vel kule "fløyter" for den slags), og motorrommets utseende, det jeg mente var at disse tingene er positive "biffekter" som jeg gjerne tar imot.

 

Det kan jo heller ikke påståes at min motor som den er nå, er optimal, så det mest "riktige" hadde jo seff vært å ordne dette først. Men da kommer vi inn på den økonomiske siden igjen.

Det er idag INGEN problemer å få 4 sifret effekttall ut av en slik motor med turbo, men dette har aldri vært mitt mål. Dette koster, å der takker jeg for meg, å gjør det på min måte istedet, som gjerne kan få litt kommentarer, men det kan jeg leve med.

 

 

En annen grunn til min skepsis til Hr Edlund, er når han sier at STS å Mike Morillo ikke har peiling, hvis du ser litt på sidene til STS, så har de eks vunnet SEMA AWARDS for disse kita, flere ganger. Ken Duttwiler, an av USA's turboguruer ble åsså imponert over hvordan disse kita funka.

 

Men det er vel ganske typisk nordisk å tro at man er mye bedre.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår