Gå til innhold

Bremse lengde

Ranger emnet


subarualfen

Anbefalte innlegg

Blir både litt skremt og oppgitt av det jeg leser her..

 

Om du har feiljustert spissing på forstilling: Dette går IKKE utover bremselengden.

Konklusjon: Din feil. Ta det som en mann.

 

Om du har så feil CAMBER at hjulet ditt har 60% mindre anleggsflate, da burde bilen din stått hjemme.

Konklusjon: Overhodet ikke ansvarlig. Fare for andre.

 

Uansett så virker det som om du ikke har så mye mer du skulle ha sagt i denne saken..

 

Og til slutt: hvor fort mener du at du kjørte? Hva er fartsgrensen på stedet?

x 91 Volvo 240

x 07 VW Golf V

x 97 Honda Accord

- 98 Volvo V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dersom spissingen er feile kan du få en front som vingler mellom å overføre kreftene mellom høgre og venstre hjul, noe som gir begrenset veigrep. Dersom du klarer å bevise at dette er tilfelle har du muligens bevist hvorfor du har blitt involvert i en ulykke og at du ikke er egnet til å ha sertfikat fordi du da burde vite at du ikke skal føre en bil med kjøreegenskaper som kan ta over kontrollen av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette dere driver med er synsing! snakka med BT avd Voss i dag. demm mente det at vist det ikkje var tatt bremse test av bilen, forhjuls kontroll og inspisering av slike ting etter ulykken som demm har som grunn lag til det dem sier så er det gjort en feil. OG hann var HELT enig i at siden hjulvingler(spissin;toer inn og ut OSV) ikkje var rett skulle det trekkes fra en del meter på bremse sporene pga at dette var grunnen til dette. og det skulle taes en friksjons test av kjøre banen!

 

Ingen av disse punktene er gjort av bt. så jeg ligger bra ann er min mening. Jeg viste ikkje at hjulstillingen var så feil. var bestilt time for og fikse dette. menn hadde ikkje aning om at dekket var så slitt og skjeivt slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsetest og forstillingskontroll av en bil etter en ulykke????

Hva om bilen er vrak? Å dem ikke får til å ta en sånn kontroll, er ikke beregningene da gyldig mener du?

Bremselengde, friksjon, vekt på bil er nok til å få en ca hastighet i ulykkespunktet. Å har de beregnet denne til 119km/t så har nok du sansynligvis kjørt iallefall 130 km/t.

De har rimelig kraftig feilmargin i din favør på sånne beregninger.

Spissing og slitte dekk taler bare imot din sak.

 

Lurer på en ting til her med det samme.

Du sier i en post att BT ikke hadde funnet noe feil med din bil, mens i en annen sier du att du ikke visste dekket var så slitt og spissingen så feil???

 

Uansett ditt ansvar som eier og fører av bilen, att denne er i forskriftsmessig stand til enhver tid.

 

Hvor fort mener du att du kjørte da? 110??

Du har en dårlig sak etter mitt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg viste ikkje att dekket var så slitt før jeg var i unersøkings hallen til BT og såg bilen! der på pekte dem senking blandt annet somm ikkje var godkjent. dette var noe forrige eiger hadde gjort. bilen er jo ikkje vrak. denn er berre til og startes. jeg har flyttet denn på gårdsplassen her hjemme for egen maskin.

 

Menn bt sa at demm hadde testa bremsene mine og at det ikkje var noen feil på dem. menn dem har ikkje måle bevis på dette her. eneste demm har på papiret er at: bilen var i teknisk lovlig stand, og at jeg hadde 71 meter lange spor. og jeg da hadde hatt en fart på 119,1 km/h! menn grunnen til bremse lengden var ikkje dekket eller noen andre feil på bilen pga det KUNNE IKKJE PÅVIRKE MIN BREMSELENGDE I DET HELE.(Noe som til og med en helt annen bt stasjon fortalte att ikkje var tilfelle. etter det jeg fortalte hann at jeg hadde holdt meg innenfor grensen for og miste lappen i 80 sonen og at BT odda burde trekt fra en del på min fart/spor meter! Hva dere mener om jeg og mitt sertefikat driter jeg i. dette blir opp til retten og bestemme. Jeg kjører lovligt og gidder ikkje kjøre svin PGA at jeg har mistet to gode kompiser i en tragisk ulykke for et år tilbake.

 

så jeg er 99% sikker på at jeg har hatt 80-90 gjennom svingen her. Men dette mener politiet at er LØGN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg viste ikkje att dekket var så slitt før jeg var i unersøkings hallen til BT og såg bilen! der på pekte dem senking blandt annet somm ikkje var godkjent. dette var noe forrige eiger hadde gjort. bilen er jo ikkje vrak. denn er berre til og startes. jeg har flyttet denn på gårdsplassen her hjemme for egen maskin.

 

Menn bt sa at demm hadde testa bremsene mine og at det ikkje var noen feil på dem. menn dem har ikkje måle bevis på dette her. eneste demm har på papiret er at: bilen var i teknisk lovlig stand, og at jeg hadde 71 meter lange spor. og jeg da hadde hatt en fart på 119,1 km/h! menn grunnen til bremse lengden var ikkje dekket eller noen andre feil på bilen pga det KUNNE IKKJE PÅVIRKE MIN BREMSELENGDE I DET HELE.(Noe som til og med en helt annen bt stasjon fortalte att ikkje var tilfelle. etter det jeg fortalte hann at jeg hadde holdt meg innenfor grensen for og miste lappen i 80 sonen og at BT odda burde trekt fra en del på min fart/spor meter! Hva dere mener om jeg og mitt sertefikat driter jeg i. dette blir opp til retten og bestemme. Jeg kjører lovligt og gidder ikkje kjøre svin PGA at jeg har mistet to gode kompiser i en tragisk ulykke for et år tilbake.

 

så jeg er 99% sikker på at jeg har hatt 80-90 gjennom svingen her. Men dette mener politiet at er LØGN.

 

Ta det som en mann. Du har driti skikkelig på draget, som kjørte alt for fort med en råtten bil, og det var bare flaks at det var en lastebil, og ikke ei lita jente på tyttebærtur, som stod midt i veien der.

 

Og bremsespor på 60-70 meter i 80-90 km/t er faen meg ganske langt på tørr veg, altså må du ha kjørt med noen helt ubrukelige dekk.

 

Til alle: For øvrig er det ingenting som hter BT (Biltilsynet). Det heter Statens vegvesen, og noe annet har det ikke gjort siden 1995.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe du havner i samme hælvette selv en gang Erik Braseth. så kann det hende du ikkkje hadde kommet med et slikt useriøst inlegg. ;)

 

La oss håpe det, Alf Arne Hauso :hello:

 

bil_bilist2000_tabell.jpg

Tabellen angir korteste bremselengde ved uavbrutt, maksimal bremsing uten å låse hjulene på jevn og rett vei med veljusterte bremser, godkjente dekk, samt normal last og vektfordeling. Skulle noen av disse forutsetningene ikke oppfylles, forlenges bremselengden enormt.

 

Vi kan jo også bryte litt fysikk på "problemet" og se hvor stor fart man må ha for å få til 70-80 meter med bremsespor på tørr asfalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med utregnet fart utifra bremselengde er for meg helt uforståelig. Selvfølgelig kan man regne seg frem til det, men det er jo svært mange faktorer som må bli med i et slikt regnestykke. Selv om man har friksjonsfaktor på på underlag og dekk, samt vekt på bilen så vil jo utregningen bli helt på trynet feil. Dersom du for eksempel sto på fire stive så vil jo bare temperaturforandringen på anleggsflaten påvirke bremselengden med flere meter...

 

For ikke å snakke om lufttrykk, temperatur ute, temperatur på dekk, gummiblanding, bremser, temperatur på bremser, luftmotstand og ikke minst førerens evne til å bremse ned kjøretøyet.

 

Godt mulig at du burde miste lappen, men kan jo ikke akkurat si at det høres slik ut. Litt skjeiv fortsilling utgjør ikke all verden i seg selv, og det at du har bestilt time viser jo bare at du var klar over problemet. Da må man jo forvente at du også tok dette med i beregningen når du kjørte. Vet ikke om det er tilfelle, men da får de i så fall ta det på uaktsomhet, ikke fart...

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe du havner i samme hælvette selv en gang Erik Braseth. så kann det hende du ikkkje hadde kommet med et slikt useriøst inlegg. ;)

 

Eneste her inne med useriøse innlegg er jo trådstarteren...

 

At dem har kommet fram til at du har kjørt i akkurat 119,1 km't syntes jeg var litt spesiellt, jeg syntes det er for mange faktorer som spiller inn til å bedømme det slik, men man må jo gå etter et "standard" opplegg for å i heltatt få et resultat...

 

Selvom du har så-å-så lange bremsespor bør jo ikke det si at du har kjørt i 119,1. For alt vi vet, og som muligvis polti/vegvesnet ikke sier så har dem også begregnet at du kanskje ikke låste hjula hele bremselengden. Noe som også høres veldig rart ut... hvorfor låse hjula så lenge, panikk ?

 

Poenget mitt er visst du har kjørt i 80-90 som du sier og bremset med slitte hjul, feiler framstillingoppsett osv ville du fortsatt ikke hatt så lang bremselengde (les: lenge ikke spor)

 

Mvh

 

EDIT: Faen Fsr, nå ser det ut som jeg kopierte du du skrev :D haha

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår