Jump to content
Bilforumet.no
Quattro73

GUIDE: Feilkodeavlesing uten VAG-COM

Rate this topic

Recommended Posts

Tror jeg ville gått for en brukt en. Vet ikke om det fås kjøpt rep.sett til denne ventilen?

 

Jo, tror det er til salgs i utlandet...

Men hva er forskjellen på bremsekraftregulator og nivåreguleringsventil? For ifølge ETKA, så er det nivåreg.ventilen som lekker på min. (Delenummer: 443 616 151 E) Bremsekraftregulator for nivåreg. har delenummer: b 447 614 151

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jo, tror det er til salgs i utlandet...

Men hva er forskjellen på bremsekraftregulator og nivåreguleringsventil? For ifølge ETKA, så er det nivåreg.ventilen som lekker på min. (Delenummer: 443 616 151 E) Bremsekraftregulator for nivåreg. har delenummer: b 447 614 151

 

To navn på samme sak. Kalles også lastventil, lastavhengigventil osv. Funksjonen er å regulere kraften på bakbremsene iht lasten på bakhjulene. Er bilen nedlastet bak så bremser den mer bak (og motsatt) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
To navn på samme sak. Kalles også lastventil, lastavhengigventil osv. Funksjonen er å regulere kraften på bakbremsene iht lasten på bakhjulene. Er bilen nedlastet bak så bremser den mer bak (og motsatt) :)

 

Åja... :)

Men hvor er ventilen som justerer nivået på demperne da? Rørene som går fra ventilen som lekker, går til hver av "bombene" på hver sin side, og inn til demperne...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Åja... :)

Men hvor er ventilen som justerer nivået på demperne da? Rørene som går fra ventilen som lekker, går til hver av "bombene" på hver sin side, og inn til demperne...

 

Svarte litt fort her i sted ;) Lastventilen for bremsene har mange navn, men den du sikter til, er som du sier til nivåregulering for demperne. Kikket på eBay.de men fant ingen ventil der.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Svarte litt fort her i sted ;) Lastventilen for bremsene har mange navn, men den du sikter til, er som du sier til nivåregulering for demperne. Kikket på eBay.de men fant ingen ventil der.

 

Nei, vet det.. Er visst ikke så lett. Men det kan dukke opp, så jeg får vel bare prøve å følge med :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle dra opp fatter'n sin bil opp den bratte bakken våres i dag... Da jeg tok sakte ut clutchen, så stoppet den halvvegs ute, så den sluret noe jævli.. Lukter forferdelig clutch enda (4-5 timer etter).

Tror jeg må bytte clutch. Men hvorfor gikk den ikke helt ut? Er det en fjær som styrer dette?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Skulle dra opp fatter'n sin bil opp den bratte bakken våres i dag... Da jeg tok sakte ut clutchen, så stoppet den halvvegs ute, så den sluret noe jævli.. Lukter forferdelig clutch enda (4-5 timer etter).

Tror jeg må bytte clutch. Men hvorfor gikk den ikke helt ut? Er det en fjær som styrer dette?

 

Høres ut til at du må skifte clutch ja. Stoppet clutchpedalen halvveis ute? Kan være noe galt med trykkplata/utløserlager. Sjekk også at hoved- og slavesylinderen er ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har fått en feilkode etter at jeg starter bilen... Meldingen viser rød lampe for kjølevann, altså enten for lite kjølevæske eller temp for høyt. Men det er ingen av delene...

 

Det jeg tror er problemet er MFTS. Det har vært en liten lekkasje på vannslangen over senderen, så det har rent kjølevæske nedi gummihetta som er rundt senderen, og inni kontaktene... Se bildet under. Etter noen mil sånn, så kom feilmeldingen..og nå blinker den hele tiden. Hva kan jeg gjøre med dette? Kan jeg slette den, eller må jeg erstatte MFTS?

 

DSC02403.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er vel trolig føleren som er gåen.

(MFTS = Multi function temp sender)

 

Ta ta av kontakta og se om feil-lampa lyser da.

 

Tror feillampene slukker av seg selv når problemet er borte, uten å slette feilkoder (bortsett fra airbag lampa)

 

--

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, er nok giveren din som har tatt kvelden, overslag grunnet fukt mm (er elektronikk inni den). Pinne 4 på denne er til varsellampe for høy temp, legges til jordpotensiale ved temp over 120 grader og lampen i bilen blinker.

Om du tar ut pluggen så fungerer ikke temperaturvisning i bilen, derfor greit å ha denne i (fungerer temp.visning skikkelig nå?)

Nye slike koster ~1300 på Møller, ~250 på ebay.

 

Er en H E R.

Edited by Quattro73

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja, er nok giveren din som har tatt kvelden, overslag grunnet fukt mm (er elektronikk inni den). Pinne 4 på denne er til varsellampe for høy temp, legges til jordpotensiale ved temp over 120 grader og lampen i bilen blinker.

Om du tar ut pluggen så fungerer ikke temperaturvisning i bilen, derfor greit å ha denne i (fungerer temp.visning skikkelig nå?)

Nye slike koster ~1300 på Møller, ~250 på ebay.

 

Er en H E R.

 

Okey... Ja, den viser ca 80 grader ved kjøring og ca 95 grader på tomgang.

Da får jeg handle ny da :p

 

Takk for hjelp!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Når jeg var ute og kjørte nå, så kom plutselig ikke lampa frem..den har kommet hele tiden i en uke... Hvordan kan det ha seg hvis den er gåen? Har kjøpt ny som er på vei også...

 

Den røde lampen (kjølevanntemp)? Slik er det også på min bil, men der er det bare selve nåla som dør, men ingen lys.. For å si det sånn: Tempsensoren er for det meste dau, men av og til funker den.. Så bare å bytte, så forsvinner problemet permanent tror jeg :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.