Jump to content
Bilforumet.no
Quattro73

GUIDE: Feilkodeavlesing uten VAG-COM

Rate this topic

Recommended Posts

Det kommer opp "This listing has ended".. Selger er vel tom.

 

Eneste grunn til at jeg trenger ny, er at når jeg leser av diagnosekanal nr 17 på AC-anlegget, så viser displayet at AC-pumpa er slått av selv om jeg har den på, pga MFTS...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lese ut feilkoder (DIGIFANT)

Skru på tenning og aktiver sekvens for å lese ut feilkoder ved å laske sammen diagnoseuttak og jord som beskrevet tidligere. "Check engine" lyset / lysdioden skal begynne å blinke etter ca i 5 sekunder, les da ut kodene. Når du får feilkode 4444 eller 0000 kan tenningen slås av.

 

Når feil er utbedret så kan feilkoder slettes på følgende måte: La tenningen være av og lask sammen jord og diagnoseuttak. Skru på tenningen og fjern lasken etter 5 sekunder og kode 4444 skal komme. Skru av tenningen og feilkoder skal være slettet.

 

RESETTING ECU

Digifant 1 ECU må resettes til referansepunkt etter forskjellige operasjoner som når;

- Blå temp.sensor har vært koplet ifra med motoren i gang!

- ECU har blitt skiftet

- LMM er skiftet

- TPS eller spjeldhus er skiftet

 

For å resette ECU må motoren være driftsvarm og alt som trekker strøm skrudd av. Tomgangsregulatoren fungere, det samme må lambdasonden.

Stopp motoren og kople i fra veivhusventilasjonsslangen som går inn på ventilen på toppdekselet, bilde under. Plugg slangen!

EmissioncontrolvalveDigifant.gif

Start motoren og la den gå på tomgang. Kople så ifra pluggen til den blå temp.sensoren (til ECU). La motoren gå i ett minutt og sett så på igjen pluggen til blå temp.sensor. NB. Pluggen må ikke settes på om/når radiatorviften går! Stopp motoren og kople tilbake slangen til ventilen på toppdekselet. Les ut og slett alle feilkoder på normal måte.

 

CIS-E MOTRONIC SYSTEM

1111 Control Unit Defective

1231 Transmission Speed Sensor (No Signal)

2112 Ignition Reference Sender

2113 Hall Sender

2121 Idle Switch and/or Circuit

2141 First Knock Regulator

2142 KS 1 (No Signal)

2144 KS 2 (No Signal)

2231 Idle Speed Regulation

2232 Air Flow Sensor

2312 ECT Sensor

2341 O2S

2342 O2S

2411 EGR System

4431 Idle Stabilizer and/or Circuit

4444 No Fault Registered

 

DIGIFANT SYSTEM

1111 Control Unit Defective

4444 No Fault Registered

2141 First Knock Control Limit Exceeded

2142 Knock Sensor

2212 Throttle Potentiometer

2222 Manifold Vacuum Sensor

2232 Air Flow Potentiometer

2242 CO Potentiometer

2312 ECT Sensor

2322 IAT Sensor

2323 Air Flow Sensor Potentiometer

2341 O2S Control Limit Exceeded

2342 O2S

4411 No. 1 Cyl. Injector Defective

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat skiftet TPS, og har en gang før koblet fra temp.sensor til ECU mens motoren var i gang... Må jeg resette ECU?

Snart ett år siden jeg har lest av feilkoder.. Fant ingen da... :/

Share this post


Link to post
Share on other sites
Du har vel K-Jet og trenger da ikke resette ECU, men TPS må stilles inn.

 

Okey! Jeg stilte på TPS ved å vri så det klikket kom ved tomgang, men ellers har jeg ikke gjort noe annet enn å skru på spjeld-skruen så tomgangen er der den skal være...

 

Takk for tipset med rens av tomgangsregulator... Vart bedre :) men merker at den er sliten, så blir vel en splitter ny en i senere tid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, Kan jeg spørre hvor ECU/Motorstyring sitter henne? fikk opp feil melding 2-2-3-2 og 1-1-1-1 når jeg feil søkte i går. LMM er grei, skulle vel bare være og gjøre rein den.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du skriver ikke hvilken bil og motor det gjelder. Om det er en '92 A100 C4 (signaturen din) så sitter ECU under teppet mot torpedoveggen på passasjersiden. Løft opp teppet og skru av plastdekselet. Under dette finner du ECU for motor og for tenning.

 

Om du har KE3-Jet så er LMM/MAF en mekanisk sak, pot-meter på spjeldakselen i bensinmengdefordeleren. Vises på bildet under.

 

audi_fuel_distrib_508c.gif

 

 

Kode 1111 er ikke bra. Sjekk jording til ECU og at det er god kontakt i pluggen til ECU. Ta den av og på noen ganger. Slett feilkoder og sjekk igjen. Blir det ikke bedre så trenger du sikkert en ny ECU.

 

Kode 2232 betyr intet signal fra MAF. Sjekk plugg og ledninger til det nevnte pot-meter. Du kan også måle verdien på denne mens du forsiktig løfter litt på tallerkenen (nr. 1 på bildet over). Verdien skal da endre seg.

Pluggen til pot-meteret sitter på siden av bensinmengdefordeleren mot filteret. Ikke den som er ringet rundt på bildet under, men den pluggen til venstre.

 

Bensintrykkregualtor.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, ja glemmer det hele tiden. er 2.3 E AAR motor.

Sitter og tenker på at jeg har jo nappet ut diverse kontakter mens motor har gått, kan dette ha tatt kvelden på ECU? (er det foresten den store eller lille boksen?)

 

Synes bare alt dette er merkelig etter en motorvask liksom?? men bytter LMM til uka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ECU skal normalt tåle at du tar av kontaktene mens motoren går.

ECU for motor er den store "boksen". Den andre er for tenning (banksesensor mm.).

Mål motstanden i pot-meteret på LMM. Om jeg husker riktig så skal det være ca 4 kΩ totalt og skal gi ut ca 1 kΩ i grunnposisjon. Stemmer dette så sjekk plugg ved bensinmengdefordeler og plugg på ECU. Har tidligere vært ute for dårlig kontakt i plugg på ECU. Ta av og på pluggen noen ganger og alt er ok. Kople ifra batteriet når du gjør dette!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, demontert LMM og gjort ren, det kan virke som det er pluggen ved bensinmengde fordeleren som er gåen. for denne er/var teipet og stripset når jeg kjøpte bilen men jeg tok det av for og gjøre det litt "penere". Hvor mye koster en sånn plugg? eller kan jeg bare bytte den ut med no kabel sko?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pinnene i den pluggen står så tett at jeg ikke ville hatt kabelsko her. Er da fare for kortslutning og motoren vil da oppføre seg alt annet enn slik den skal. Er det pluggen i kabelenden som er defekt eller den på bensinmengdefordeleren? Om førstnevnte så gå til nærmeste hogger og klipp den av på en bil der. Skjøt den så inn på ledningene i din bil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.