Gå til innhold

Bytte girboks i Van fra 3-trinns til 4-trinns...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Nope.. Lock-up kittet fra TH700 kan ikke brukes. 4L80E kan ikke brukes uten elektronisk styring. Kun original motor/gear styring eller f.eks. denne fra TCI. $690... så vil koste litt å få den på veien. Men med den TCI styringa kan du jo få kassa til nærmest å oppføre seg som du vil :)

 

Edit: Kom meg i forkjøpet der CamaroCab :)

 

Jeg er som regel raskere en min egen skygge:bump

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tidlig 4L80E ('90 - '91-mod) fra bil med 6.2 diesel er "enkel" å montere - man trenger et knippe følere og TPS'n (elektrisk dings på passasjersiden av dieselpumpa). Problemet er å strippe ledningsnettet... :(

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig 4L80E ('90 - '91-mod) fra bil med 6.2 diesel er "enkel" å montere - man trenger et knippe følere og TPS'n (elektrisk dings på passasjersiden av dieselpumpa). Problemet er å strippe ledningsnettet... :(

 

Jeg må vel flytte over hele "hjernen" ifra bilen med 4L80E kassen til min 89"... Ser at på bilen som er et par år nyere med 4L80E kasse har elektronisk speedometer, på min er det wire, og noen ekstra indikatorer på dash bordet, f.eks en "motor serivce" lampe.

 

Denne "hjernen" styrer vel mer enn kun girboks antar jeg, den styrer vel f.eks ting som glødesystemet osv? Tenker på om jeg flytter over hjernen, om jeg må omkoble absolutt alt, eller bare koble de ledningene girboksen "trenger"... (Ikke at jeg har snøring på akkurat hvilke ledninger som gjør hva..., men en får vel prøve å følge de og se hvor de går..."

01 530iAT

89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!)

82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing)

81 Cressida (uten skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel flytte over hele "hjernen" ifra bilen med 4L80E kassen til min 89"... Ser at på bilen som er et par år nyere med 4L80E kasse har elektronisk speedometer, på min er det wire, og noen ekstra indikatorer på dash bordet, f.eks en "motor serivce" lampe.

 

Denne "hjernen" styrer vel mer enn kun girboks antar jeg, den styrer vel f.eks ting som glødesystemet osv? Tenker på om jeg flytter over hjernen, om jeg må omkoble absolutt alt, eller bare koble de ledningene girboksen "trenger"... (Ikke at jeg har snøring på akkurat hvilke ledninger som gjør hva..., men en får vel prøve å følge de og se hvor de går..."

Tenkte jeg skulle gjøre forvirringen enda større, du har ikke fått tak i en 4l60e kasse da......., Jeg er ganske sikker påm at hjernen kunn styrer girkassa med inn putt fra det elektriske speedometeret.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Van med diesel har aldri blitt levert med 4L60E. Hvordan ser bunnpanna ut? Du må nok få med kombiinstrumentet for å få speedo'n til å virke.

 

Skal ikke krangle men du tar feil. Søk litt på nettet så finner du ut det............

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å fulgt ledninger i dag..., har klart å fulgt endel frem til der de skal, men ikke alle.

 

På ny kassa er det en stor rund kobling med endel ledninger i, 2 små med 2 ledninger i hver, og en liten en til der det kun er en ledning, en lilla en som går direkte til instrument panelet. Tenkte dette kanskje er no speedometer føler...

 

Å bytte hele speedometer "systemet" er bare en fordel, fordi delebilen har store fine km/t tall istedet for miles som det er på den vi har.

 

Noen av ledningene fra kassa ser ut til å gå direkte til "hjernen" under fører stolen, men noen få snurrer seg rundt motoren, opp frem, igjenom torpedoveggen og inn i dashbordet. En av disse har jeg fulgt rett til instrument panelet, mens 2, eller var det tre, går til en ny "dings" som henger under rattstammen. Og herifra går det nye ledninger jeg sikkert må følge..., en går i alle fall herifra og rett til instrument panelet, en er tydligvis jord, så er det er par jeg er usikker på. Bilde av "dingsen", http://allyoucanupload.webshots.com/v/2004628977590946829

 

Jeg antar at jeg må finne ut hvor alle disse forskjellige ledningene går, og koble de sammen... Håper virkelig at det ikke er flere "dingser" med enda flere ledninger nå :-/.

 

Hadde vært veldig morsomt å finne ut hvor alle går og få koblet det sammen slik at det fungerer :-) Men igjen litt kjedelig dersom det sier "pang" og alt dør, hehe.

01 530iAT

89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!)

82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing)

81 Cressida (uten skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt på bildene, og ser at den 4L60E kassa er temmelig firkanta, ca like lang som bred, så den er det definitivt ikke nei. Ser ut som det er den 4L80E saken vi har...

01 530iAT

89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!)

82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing)

81 Cressida (uten skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått fulgt nesten alle ledningene, dvs. alle bortsett ifra en mørk grønn og en lilla ifra "hjernen". Har bare funnet ut at de må gå inn i dashbordet, men ikke funnet ut hvor de ender opp.

 

Men jeg fant ut at noen av ledningene endte opp i en "kobling" mellom rattet og radioen, men det var bare en "kobling" uten noen boks... Jeg antar at det skal henge en boks der som denne koblingen skal inn i, -> http://allyoucanupload.webshots.com/v/2005586213579447487 og http://allyoucanupload.webshots.com/v/2005548011401012138

 

Eller kan det være at denne pluggen er der for å koble til no måleapparat for å lese av feilkoder?... Tviler på det, men jeg spør nå likevel :-).

01 530iAT

89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!)

82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing)

81 Cressida (uten skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke krangle men du tar feil. Søk litt på nettet så finner du ut det............

 

Nå skal jeg ikke være så skråsikker som jeg virka i forrige innlegg, for det er et par år siden jeg drev med van...

 

Diesel G20 vet jeg at ble levert med TH700 og 4L60, da sikkert også 4L60E, men G30 med 6.2D ble vel såvidt jeg vet aldri levert med annet enn TH400 / 3L80 og med 4L80E fra 1990.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke være så skråsikker som jeg virka i forrige innlegg, for det er et par år siden jeg drev med van...

 

Diesel G20 vet jeg at ble levert med TH700 og 4L60, da sikkert også 4L60E, men G30 med 6.2D ble vel såvidt jeg vet aldri levert med annet enn TH400 / 3L80 og med 4L80E fra 1990.

Nå tror jeg du har helt rett!:D

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Ser at det går et ekstra rør til den gamle kassen vår..., Begge kassene har to rør som går rett inn på kassa, men den gamle har i tilegg et tredje rør som går inn på en modulator som står i kassa. Denne saken har ikke den nye, regner med det er pga. at den nye er elektronisk styrt.

 

Kan vi bare "plombere" dette ekstra røret som det ikke er plass til på den nye kassa?

01 530iAT

89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!)

82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing)

81 Cressida (uten skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vakum til modulatoren på den gamle 400-kassa, den styrer giringstidspunkter/-hardhet. Bare å fjerne, da den uansett går opp til dieselpumpa di, til en liten sak som justerer mengden av undertrykk. Denne skal uansett vekk når du monterer TPS-føler på samma sted...

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått fulgt nesten alle ledningene, dvs. alle bortsett ifra en mørk grønn og en lilla ifra "hjernen". Har bare funnet ut at de må gå inn i dashbordet, men ikke funnet ut hvor de ender opp.

 

Men jeg fant ut at noen av ledningene endte opp i en "kobling" mellom rattet og radioen, men det var bare en "kobling" uten noen boks... Jeg antar at det skal henge en boks der som denne koblingen skal inn i, -> http://allyoucanupload.webshots.com/v/2005586213579447487 og http://allyoucanupload.webshots.com/v/2005548011401012138

 

Eller kan det være at denne pluggen er der for å koble til no måleapparat for å lese av feilkoder?... Tviler på det, men jeg spør nå likevel :-).

 

 

Dette er pluggen til å lese av feilkoder ja. En binders mellom pinnene nede til venstre på bilde nr 2 (De som står inntil hverandre) gjør at SES/motorlampa blinker ut feilkoder når tenninga er på. For all del, behold denne pluggen.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av ledningene fra kassa ser ut til å gå direkte til "hjernen" under fører stolen, men noen få snurrer seg rundt motoren, opp frem, igjenom torpedoveggen og inn i dashbordet. En av disse har jeg fulgt rett til instrument panelet, mens 2, eller var det tre, går til en ny "dings" som henger under rattstammen. Og herifra går det nye ledninger jeg sikkert må følge..., en går i alle fall herifra og rett til instrument panelet, en er tydligvis jord, så er det er par jeg er usikker på. Bilde av "dingsen", http://allyoucanupload.webshots.com/v/2004628977590946829

 

Dette er DRAC-modulen, den gjør om pulsene fra hastighetsføleren bakerst på girkassa til riktig antall pulser for speedometeret. Det finnes et utall forskjellige bokser, og er avhengige av bakakselutveksling og hjuldimensjon for å få rett visning av hastighet. Innmaten er uansett lik, og har du loddebolt og er litt "Petter Smart" kan du få denne til å fungere uansett hvilken hjuldim eller utveksling du har.

 

Viktig info her:

http://614streets.com/drac.html

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår