Gå til innhold

Sceolan

Bruker
  • Innholdsteller

    60
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Sceolan

  • Bursdag 09/04/1982

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Data / IT, Bil, Hjemmekino / Lyd
  • Modell (eks S4)
    G30
  • Biltype (eks Audi)
    Chevrolet
  • Årsmodell (eks 1995)
    1989
  • Yrke eller sivil status
    IT-fagarbeider
  • Motor (eks 1.6)
    6.2
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    Ombygd fra 3-trinns vakumstyrt til 91" 4L80E

Contact Methods

  • Bosted
    Nord-Trøndelag

Sceolan's Achievements

  1. Har noe jeg skulle ha lakkert ganske raskt, men er skeptisk på værforholdene da jeg ikke har plass til denne bilen i garasje. Har kjøpt inn lakk, 2k epoxy, org farge og 2k klarlakk spraybokser. Spørsmålet er vel i hvor lav temperatur kan jeg lakkere med slike spraybokser slik at det samtidig blir et bra resultat? Anbefalt er kanskje rundt 20 grader, men hva om det er 15? Eller 12? :-) Bør vel heller ikke være noe regn i lufta / høy luftfuktighet selv om jeg har tak :-) Spørs om jeg ikke må bygge inn bilen mer for å få det litt lunere, da det er lite trolig med noen flere 20 grader dager fremover.
  2. Ja det kan det jaggu være, takk skal du ha!
  3. Heisann, Noen som vet hva lakkoden til fargen Crystal Black Pearl som Honda kom med i '09 er? :-)
  4. Okay. "Overdrive" i mitt hode i forhold til det jeg har vært borti på et par andre biler, er et slags tungt gir som legges inn for å holde turtallet nede uten at man kan gi noe mer enn hårfin gass uten at den girer seg ned. Altså man oppnår ikke høyere toppfart i OD, i alle fall ikke noe å snakke om, men man kan holde farten med et lavere turtall. Men det er helt sikkert rett slik du sier i forhold til ratio at 4 kalles "Overdrive" :-)
  5. 4L80E har da ikke overdrive, den har 4 gir og en "lock-up" funksjon.
  6. Var selv på verksted i fjor sommer og fikk byttet olje på girboksen, 4L80E. Noe senere begynte jeg å få problemer med at bilen ikke ville koble inn giret når jeg skulle starte å kjøre. Ble treigere og treigere. Ringte merkeverksted og spurte, og de mente at oljenivået kanskje var for lavt, at oljen måtte sjekkes mens bilen gikk på tomgang osv. Så når jeg gjorde det, så var det bare hårfint med olje på pinnnen. Etter at jeg fyllte på til riktig nivå, så har ting gått seg til, heldigvis. Skummelt, at man ikke kan stole på at verksted vet hvordan man skal sjekke om man har fyllt på nok olje.
  7. Heisann. Jeg lurer på hvor vanskelig det er å bytte front på G30, fra gammel type til ny, dvs. fra 89" og over til den som kom like etter. Holder det å bytte grill og lykter, eller må man også bytte skjermer og panser?
  8. Har drevet å sjekket opp pris på lakkering selv jeg, der jeg selv har demontert alle lister osv, men ikke pusset noe på den. Svært lite karrosseri skader, men noen småflekker er det. De overslagene jeg har fått har variert mellom 15k - 50k + for hellakkering i ny farge med lakkering inni dører osv. Store prisforskjeller, men jeg antar at det også er forskjeller i finish og holdbarhet på jobben. Tror man trygt kan si at hellakkering ikke lønner seg sånn rent økonomisk på en eldre bil, dersom man ikke gjør mye av nedplukking og forarbeid selv. Er vel forarbeidet som koster mest.
  9. Etter mine erfaringer så er det ingenting som går problemfritt :-) Kjenner ikke kassene så godt jeg, men jeg har selv akkurat bygd om fra en 3-trinns vacum styrt til 4L80E kasse. Det ble et bra prosjekt, men det gikk :-) Koblet alle ledninger selv, etter mye søk rundt omkring på nettet, mens vi fikk verksted til å gjøre selve byttet. Måtte ha med peilpinne, aksling, sveise nytt oppheng i bakkant til kassa osv.osv... Men det er kanskje mindre forskjell på de to kassene du snakker om, så jeg kan ikke hjelpe så mye akkurat. Man må alltid regne med litt ekstra enn det man først tror i alle fall :-)
  10. Hehe, okay. Har valgt meg ut en håndfull plasser nå jeg skal høre litt med. Har blant annet prøvd å forklare saken til effektlakk.no, så jeg venter på svar derifra og :-)
  11. Hei. Oki. Selv har jeg tatt av alle pyntelister og pakninger samt skrudd av støtfangerne. Men, et bittelite men :-), jeg har fått byttet framskjermer på bilen, og resultatet her er jeg ikke helt fornøyd med. Disse er sveiset fast, så det er ikke bare å skru de løs heller :-/. Og jeg har skiftet dørhengsler på framdørene pga. slakke i de, og jeg har ikke fått justert de skikkelig etter dette, noe som sikkert må gjøres for å få sett skikkelig hvor bra framskjermene passer... Så jeg antar at framdørene først må justeres, så tror jeg nok den ene framskjermen må byttes, og kanskje den andre framskjermen "justeres" hvis det er mulig. Bare dette er jeg redd for at kan bli dyrt, siden det raskt vil ta noen arbeidstimer. Skal jeg se på disse sakene mer selv før jeg sender den til lakkering, så blir det ikke før det blir litt varmere i været, siden jeg ikke har en stor og oppvarmet garasje til disposisjon. Men jeg har veldig lyst til å få bilen på veien til sommeren! :-) Ellers er bilen en 82" Toyota Crown om jeg ikke har nevnt det tidligere. Ikke opprustet og ikke bulkete. Det som er av rust er vel litt på toppen av framdørene under der pakningen har vært... Ellers så er det selvsagt en gammel bil... Besiktigelse ja..., om du nå tror du kommer til å få noen ærend i nærheten av Levanger så kan du få se på den ja, :-) Ellers så har jeg planer om å få tørket av støvet på den en dag og tatt noen bilder, så mulige lakkerere får sett litt :-)
  12. Hellois. Driver selv å sjekker opp pris på hellakkering, og har i den forbindelse noen spørsmål :-) Har en gammel bil som skulle hatt hellakkering i en ny farge, så den må lakkeres inni dører og slikt. Den er ikke opprusta, og den har ikke bulker. Skjønner at det nesten er umulig å komme med pris uten å se bilen, men jeg har begynt å forhøre meg litt rundt om hvor mye sånn ca. man regne med å betale for en slik jobb. Så langt har jeg fått høre 15k en plass og 50k en annen plass. Ingen av de har sett bilen, jeg spurte bare hva man må regne med for en slik jobb sett at det ikke dukker opp noe "ekstra". Men jeg ser jo her at det snakkes om 15 - 20k. Gjøres det da en dårligere jobb enn hos de som tar ca. 50k? Brukes det dårligere lakk? Dårligere "finish"? Eller er det bare noen som tar seg så godt betalt? Jeg ønsker i alle fall en skikkelig utført jobb, og 10 - 20k hadde jeg sett for meg, litt alt etter hvor mye jeg gjør selv.
  13. Hei. Jeg vil bare høre om det er noen anbefalinger her, eventuelt plasser jeg bør holde meg unna :-) Det gjelder hellakkering av en gammel Toyota Crown, 82 mod. Jeg har ikke akkurat ubegrenset budsjett, men jeg vil heller betale litt ekstra for å være sikker på at jobben blir profesjonelt utført. Har jo lokalisert noen lakkerings verksted her og der, og har tenkt å sjekket de opp for å høre om de er villige til å hjelpe meg, men det hadde vært veldig greit om noen kan komme med anbefalinger :-) Lurer også på om den ene framskjermen skulle ha vært "justert" litt, dvs. den ble byttet, men den passer ikke 100% etter at den ble sveist fast. Er redd for at dette er noe som kommer til å plage meg i ettertid dersom det ikke blir gjort noe med det før lakkering. Antar at sveisepunktene må borres opp for at dette kan la seg justeres :-/ Men jeg ønsker gjerne å høre om det er noen som har gode erfaringer med lakkeringsverksted i området.
  14. Hei igjen. Jeg må spørre og mase litt til :-). Fikk ny TPS fra statene i går, monterte den i dag, og nå girer bilen bedre enn den har gjort på mange år! :-) Men jeg har et spørsmål angående justering av TPS. Jeg har fått med meg at den skal ligge på ca 0,5v ved lav tomgang, og gi ca 5v ved full gass. Men når jeg justerer den til ca 0,5 på tomgang, så gir den ikke mer enn rundt 4,3 eller rundt der (husker ikke helt nøyaktig, men det var i alle fall et stykke ifra 5v), på full gass. Eneste mulighet er vel da å la spenningen bli litt høyere på tomgang, og eventuellt litt lavere enn max på full gass?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår