Gå til innhold

Automatkasse og overdrive - 940 2,3 GL

Ranger emnet


Åkan2

Anbefalte innlegg

Ved 85km/t girer den automatisk i 5. gir/overdrive, som den sikkert skal. I lengre, bratte stigninger, f.eks Rennfast v. Stavanger, hopper den ned i 3. gir dersom farten oppover er over ca 85 km/t. Det er altså umulig å bruke 4. giret.

Spørsmålet blir da: Går det ann å gjøre noe med dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har kun 4 gir og 4.gir er samme som overdrive. I tillegg har du noe som heter lockup som låser converteren så den ikke skal slure i høyere hastigheter for å bedre drivstofføkonomien. Det er det du opplever i ca 85 km/t og ikke et 5.gir. når girkassa da girer ned så girer den ned i 3. og opp igjen i 4. for så å låse lockup'en i ca 85 km/t på din bil. Min lockup låser i ca 100 km/t så der kan variere litt tydligvis.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Jeg har turbo m/automat og opplever at 3 gir blir sjelden eller aldri brukt. Den legger inn 4 gir i ca 50 kmt og til og med i relativt bratte lange/korte bakker brukes 4 gir fra 55 og oppover med ubetydelig gasspådrag. Kanskje du skulle bytta til turbomotor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske å ha sett i instruksjonsboka til min 940 -92 mod (med 4 tr aut), at det ble levert 2 typer automatkasser.

En 4 tr, og en 3 tr med lock up. Var det AW og ZF de hette??? Jeg har ikke den lock up funksjonen på min i hvertfall.

Hva er å foretrekke av disse automatene?

 

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_940#Volvo_940

 

De ble levert kun med 4-trinns automat og brukte både AW 71-3 (Aisin Warner) og ZF 4HP22 (ZF Friedrichshafen AG)

 

AW 71-3 har ihvertfall 4 gir med lockup for den har jeg i min 940 og ZF 4HP22 er en 4 trinns automat ifølge wikipedia (4-tallet indikerer det også):

 

http://en.wikipedia.org/wiki/ZF_4HP22_transmission

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aeomholt: Er ikke lock up'en den knappen på venstre side av girkula? Har ikke den jeg.

 

Knappen på siden er overdriven;)

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZF:

P

N

R

3

2

1

 

AW:

P

N

R

2

1

+ knapp på "kula"

(Vertfall på AW71)

 

Knappen er lock up, for å koble ut 4 giret.(Henger,vogn, bratt stigning) Slik er det på 740\760, regner med det er slik på 940 også?

 

Her var det mye skrivefeil :)

 

For det første: P R N 3 2 1; Revers etter P.

 

For det andre: Knappen på kula er ikke for lock-up, men for å koble ut over-drive; altså slik at ikke gearkassa legger inn 4. gear/over-drive. Lock-Up er det ikke mulig å styre manuelt.

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye skrivefeil :)

 

For det første: P R N 3 2 1; Revers etter P.

 

For det andre: Knappen på kula er ikke for lock-up, men for å koble ut over-drive; altså slik at ikke gearkassa legger inn 4. gear/over-drive. Lock-Up er det ikke mulig å styre manuelt.

 

hehe... Stokka om på bokstavane gitt. Tenkte ikkje der eg. Kom heim frå jobb no, min feil. :P

 

Eg skreiv vertfall: "for å koble ut 4 giret." Tenkte feil ang lock up gitt. Den kobler vel automatisk ved ca 90?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår