Gå til innhold

Hvorfor kan ikke en dieselbil ha fin motorlyd?

Ranger emnet


ovlov86

Anbefalte innlegg

jeg tror nokk ReidarP bare er en kverulant jeg :)

 

Reodor F har nokk rett her (som han oftest har) det er en forbrenning fordi den er kontrollert og en forstøving består av mange små "dråper" og det er "dråper" helt til man kommer ned på ett så lite nivå at man kan snakke om molekyler eller atomer.

 

her er sånn jeg vil definere det (som jeg tror de fleste lærebøker er enig i):

 

Forbrenning: en kontrollert eksoterm kjemisk reaksjon.

 

Eksplosjon: en ukontrollert rask forbrenning.

 

Detonasjon: en supersonisk eksplosjon.

 

 

(det kan jo kansje diskuteres hvor rask en forbrenning kan være før den skal kalles en eksplosjon da) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 175
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For de som måtte føle for å se at en ottomotor forbrenner:

YouTube - Micro Camera Shows the Workings of a Combustion Engine

Tatt i betraktning det korte tidsrommet dette foregår, må dette være "a violent release of energy", men i min verden er det en forbrenning (men det kan altså defineres som eksplosjon).

 

(lurer litt på om jeg motarbeider ellet støtter opp om egne argumenter nå).

 

jeg tror nokk ReidarP bare er en kverulant jeg :)

 

Reodor F har nokk rett her (som han oftest har) det er en forbrenning fordi den er kontrollert og en forstøving består av mange små "dråper" og det er "dråper" helt til man kommer ned på ett så lite nivå at man kan snakke om molekyler eller atomer.

 

her er sånn jeg vil definere det (som jeg tror de fleste lærebøker er enig i):

 

Forbrenning: en kontrollert eksoterm kjemisk reaksjon.

 

Eksplosjon: en ukontrollert rask forbrenning.

 

Detonasjon: en supersonisk eksplosjon.

 

 

(det kan jo kansje diskuteres hvor rask en forbrenning kan være før den skal kalles en eksplosjon da) ;)

 

Helt sikker kan man vell ikke være? eller?

 

Joda, Reodor har rett han, vi bare har en teit diskusjon om det er forbrenning det heter eller om det virkelig skjer en eksplosjon i en sylinder. Noe som faktisk skjer, bare at denne er ikke så veldig stor. Når du komprimerer denne fuel/air mixen, så får du en ganske sammenpakket energi, og det jeg mener når du antenner den tettpakkete energien så er det ikke noen annen mulighet enn en eksplosjon. Stor eller liten, eksplosjon er ekplosjon.

 

Hvis noen har en motor kan dere jo tre inn et mikrokamera ;)

Ellers kan man jo bare starte en større motor som har indikatorventiler, å åpne disse så får man seg altids en overalskelse...

[x]91' Opel Vectra 4x4

[x]87' Opel Kadett Gsi

[x]90' Opel Vectra

[x]89' Opel Vectra 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Reodor du, jeg mistenker svært at begge begrepene blir "misbrukt".

 

eks 1: http://www.ivt.ntnu.no/imt/courses/tmr4100/lab/lab3.pdf

eks 2: Howstuffworks "Internal Combustion"

 

Hva som er rett eller galt blir vell en evig diskusjon...

 

Min mening er iallefall at det er forbrenningen som er "eksplosjonen". Altså forbrenningen gjør at "mixen" ekspanderer, og ekspanderingen er eksplosjonen. Hvis du skjønner, noe i den duren.

[x]91' Opel Vectra 4x4

[x]87' Opel Kadett Gsi

[x]90' Opel Vectra

[x]89' Opel Vectra 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har dere skiftet trådens tema noe så grundig at jeg egentlig burde ha stengt den umiddelbart. Hvis dere ikke slutter NÅ, ringer jeg Øyvind Ryeng og lar han få siste ord!

 

Så ...

å en ting!!!? hva er det med sånne JÆVLA dieselfolk som MÅ stå med den jævla Kakklinga på? Diselfolk er en gjeng raringer som ikke klarer å skru av motoren som NORMALE andre folk.

Ja, hva ER det med sånne folk? Vet om en som lar dieselbilen sin stå og gå et kvarter eller to mens han drikker morgenkaffen på bensinstasjonen her, under tak. Med eksosrøret to meter fra inngangsdøra. Sommer som vinter. Og dette er snakk om en 1,5 alt 1,6L, ikke en diger ramlikaner.

 

Og alle disse anleggsfolka. Det kan hende de vet bedre enn lille meg, men hvorfor lar de redskapen stå og gå på tomgang hele dagen? Jeg leste et sted at det er mange tiår siden at teknologien var slik at det kostet mere i enten drivstoffkostnader, slitasje og/eller miljøforuensing å stoppe og starte en stor motor.

 

Sånn, nå kan dere slakte julegrisen. onfiredevi

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har dere skiftet trådens tema noe så grundig at jeg egentlig burde ha stengt den umiddelbart. Hvis dere ikke slutter NÅ, ringer jeg Øyvind Ryeng og lar han få siste ord!

 

Så ...

 

Jasså Skodaboy, du truer med å pusse anarkisten Ryeng på oss? Det kan bli messy...

 

Nei, jeg synes du skal være full av nestekjærlighet nå like før jul og tillate oss løse fugler en smule OT. Faktisk skal jeg i mitt neste innlegg imøtekomme et gammelt innlegg om energiinnhold i forskjellige drivstofftyper, så får vi se hvordan det går...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuel efficiency - Wikipedia, the free encyclopedia

 

Bla litt ned så finner du en tabell over energi innhold i drivstoff. Der ligger diesel på topp, etterfulgt av jet fuel kerosene(parafin?),biodiesel,vegetabilsk olje også bensin.

 

Forskjellen mellom bensin og diesel er ifølge tabellen 3,87 MJ

 

Om det er en stor eller liten forskjell vet jeg ikke men..

 

edit: 3,87MJ =925kcal. Altså like mye energi som i en god middag. Da vet man det..hehe!

 

I følge Bosch Automotive Handbook så er energiinnholdet følgende i noen utvalgte drivstofftyper:

Etanol - 26,8 MJ/kg

Bensin (premium) - 43,5 MJ/kg

Diesel - 42,5 MJ/kg

Hydrogengass - 120 MJ/kg

 

Uansett ser vi at det er forholdsvis små forskjeller mellom diesel og bensin. Selvsagt blir det også forskjell på om man regner pr vektenhet eller volumenhet.

 

Avslutningsvis kan jeg sitere fra den samme Wikipedia-siden som Potet linket til:

 

"The actual amount of mechanical work obtained from fuel (the inverse of the specific fuel consumption) depends on the engine. A figure of 17.6 MJ/kg is possible with a gasoline engine, and 19.1 MJ/kg for a diesel engine."

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har dere skiftet trådens tema noe så grundig at jeg egentlig burde ha stengt den umiddelbart. Hvis dere ikke slutter NÅ, ringer jeg Øyvind Ryeng og lar han få siste ord!

 

Så ...

 

Ja, hva ER det med sånne folk? Vet om en som lar dieselbilen sin stå og gå et kvarter eller to mens han drikker morgenkaffen på bensinstasjonen her, under tak. Med eksosrøret to meter fra inngangsdøra. Sommer som vinter. Og dette er snakk om en 1,5 alt 1,6L, ikke en diger ramlikaner.

 

Og alle disse anleggsfolka. Det kan hende de vet bedre enn lille meg, men hvorfor lar de redskapen stå og gå på tomgang hele dagen? Jeg leste et sted at det er mange tiår siden at teknologien var slik at det kostet mere i enten drivstoffkostnader, slitasje og/eller miljøforuensing å stoppe og starte en stor motor.

 

Sånn, nå kan dere slakte julegrisen. onfiredevi

 

maskina tell ikkje tima når ho ikkje går, å då får dei ikkje fakturere då veit du

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Reodor du, jeg mistenker svært at begge begrepene blir "misbrukt".

 

eks 1: http://www.ivt.ntnu.no/imt/courses/tmr4100/lab/lab3.pdf

eks 2: Howstuffworks "Internal Combustion"

 

Hva som er rett eller galt blir vell en evig diskusjon...

 

Min mening er iallefall at det er forbrenningen som er "eksplosjonen". Altså forbrenningen gjør at "mixen" ekspanderer, og ekspanderingen er eksplosjonen. Hvis du skjønner, noe i den duren.

 

Joda, jeg leser filosofien din. Men hvis du leser (den svært elementære) laboratorieøvingen fra NTNU så vil du ikke finne begrepet eksplosjon nevnt noe sted :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tru hvor mange klimakvoter han måtte kjøpe..hehe.

 

Felgen: Jepp ser det varierer litt fra tabell til tabell. Sikkert noe og si med kvaliteten på drivstoffet.

 

 

Jeg lurer på hvordan dieselmarkedet blir når direkteinsprøytning bensin blir mer utbredt. Er spent på hvor lavt forbruket blir i forhold til diesel..

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel Saab og VAG som er lengst på det med bensinmotor med diesel-tech og komp.

 

Ang dieselkvalitet er USA beryktet. Dems raffinering er(var?) så fraværende at VAG kun leverte 1.9L 90hk TDi utgaven. Mao fikk de aldri 110hk og senere 130, 150hk som vi fikk. Det sier noe om så mangt.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felgen: Jepp ser det varierer litt fra tabell til tabell. Sikkert noe og si med kvaliteten på drivstoffet.

 

 

Jeg lurer på hvordan dieselmarkedet blir når direkteinsprøytning bensin blir mer utbredt. Er spent på hvor lavt forbruket blir i forhold til diesel..

 

På volumbasis har diesel høyere energiinnhold, og det er nå stort sett volum vi bruker nå vi snakker om forbruk og priser.

 

Direkteinnsprøytning er en forbedring, men det kan ikke slå diesel på virkningsgrad av den grunn. Man kan dog oppnå dieselvirkningsgrad i en ottomotor hvis den er optimalisert for etanol eller metanol.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår