Gå til innhold

Hvorfor kan ikke en dieselbil ha fin motorlyd?

Ranger emnet


ovlov86

Anbefalte innlegg

  • Svar 175
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

pompa er vel noe av det som bråker mest, pga den er mekanisk å arbeider med høyt trykk, den er jo med i register pga av at den skall fore diesel ved riktig tidsponkt, åsså er det jo ganske hard gange generelt pga at en dieselmotor går pga dieslen blir antent i cylinder pga trykk og varme. sån som jeg har skjønt de i hvertfall:P hehe, ekke sikkert jeg har skjønt de riktig! så ikke skyt meg hvis dette er gærli!:P

It`s hard to tell if a man is telling the thrut, when you know you would lie if you where in his place

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pompa er vel noe av det som bråker mest, pga den er mekanisk å arbeider med høyt trykk, den er jo med i register pga av at den skall fore diesel ved riktig tidsponkt, åsså er det jo ganske hard gange generelt pga at en dieselmotor går pga dieslen blir antent i cylinder pga trykk og varme. sån som jeg har skjønt de i hvertfall:P hehe, ekke sikkert jeg har skjønt de riktig! så ikke skyt meg hvis dette er gærli!:P

 

Det er nok ikke pumpa i seg selv lager den karakteristiske dieselklapringen. Jeg tror nok snarere (som du også er inne på)at lyden kommer av måten forbrenningen foregår på i en dieselmotor kontra en bensinmotor. Hvis jeg ikke har forstått det helt feil så foregår forbrenningsprosessen i en bensinmotor gradvis via en flammefront, mens den i en dieselmotor foregår mye raskere ved at hele den forstøvede dieselmengden antenner mer samtidig som en følge av høyt trykk/temp i den komprimerte innsugningslufta. Dette er også hovedårsaken til at det ikke er så mye å hente høyere opp i turtall på en dieselmotor. Disse har jo en tendens til å gi seg betydelig tidligere enn en tilsvarende bensinmotor.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at dysene forstøver dieseln er åsså ganske viktig for en myk gange pga av at jo minder "dråper" man får dieseln i jo lettere antender den, for store dråper å den tenner for seint å man vill da få diesel-bank.. hvis jeg husker det jeg lærte på vk1 arbeidsmaskiner riktig :p hehe

It`s hard to tell if a man is telling the thrut, when you know you would lie if you where in his place

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke pumpa i seg selv lager den karakteristiske dieselklapringen. Jeg tror nok snarere (som du også er inne på)at lyden kommer av måten forbrenningen foregår på i en dieselmotor kontra en bensinmotor. Hvis jeg ikke har forstått det helt feil så foregår forbrenningsprosessen i en bensinmotor gradvis via en flammefront, mens den i en dieselmotor foregår mye raskere ved at hele den forstøvede dieselmengden antenner mer samtidig som en følge av høyt trykk/temp i den komprimerte innsugningslufta. Dette er også hovedårsaken til at det ikke er så mye å hente høyere opp i turtall på en dieselmotor. Disse har jo en tendens til å gi seg betydelig tidligere enn en tilsvarende bensinmotor.

 

Nå er jeg ute på tynn is som prøver å rette på selveste Felgen, men jeg vil tro at grunnen til at du ikke har like stort arbeidsområde på diesel som på bensin, kommer av at du ikke kan ha fortenning på dieselen, da den kompresjonsandtender. Mao, når turtallet går opp, rekker motoren ikke å forbrenne all dieselen før stempelet er for langt nede igjen.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ute på tynn is som prøver å rette på selveste Felgen, men jeg vil tro at grunnen til at du ikke har like stort arbeidsområde på diesel som på bensin, kommer av at du ikke kan ha fortenning på dieselen, da den kompresjonsandtender. Mao, når turtallet går opp, rekker motoren ikke å forbrenne all dieselen før stempelet er for langt nede igjen.

 

Hvis selveste Felgen sier noe feil så må man da ikke nøle med å korrigere han. Husk at det ikke var meg som oppfant dieselmotoren, så jeg har lest meg til det jeg skriver jeg også. Skal se om jeg finner igjen det som ligger til grunn for mine påstander. Det er ikke første gang jeg har misforstått eller husker feil dessverre...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis selveste Felgen sier noe feil så må man da ikke nøle med å korrigere han. Husk at det ikke var meg som oppfant dieselmotoren, så jeg har lest meg til det jeg skriver jeg også. Skal se om jeg finner igjen det som ligger til grunn for mine påstander. Det er ikke første gang jeg har misforstått eller husker feil dessverre...

 

Fant tråden jeg hadde i tankene på det svenske forumet Zatzy:

 

http://www.zatzy.com/showthread.php?t=110124&page=1&pp=20

 

Det er motorteoretikeren Johan Edlund som sier følgende som jeg bet meg merke i back in 2003:

 

"Ska man varva mycket med dieslar så krävs vanligen ett bränsle med högt cetantal, ett bränsle som antänds ganska fort.

 

När det gäller förbränningen så är den ju lite annorlunda på dieslar, bränslespridaren börjar spruta in diesel kring 20 grader före övre dödläge. Bränslet kommer att bilda små droppar vilka sedan diesel börjar avdunsta ifrån, dessa dieselgaser kommer att förbrännas då de kommer i kontakt med syre. Man har alltså ingen flamfront som i en bensinare.

Man fortsätter dessutom att spruta in bränsle fram till ca 15 grader efter övre dödläge, och då är huvudsakligen förbränningen klar, därefter sjunker trycket.

Eftersom bränsle sprutas in under förbränningen så måste trycket som bränslepumpen använder måste vara väldigt högt."

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kjenning av meg har en chrysler voyager. Den "nytypen". Og der er en forferdelig boffelyd. høres ut som en middels stor båt:p

Og der kommer lyden fra Luft insuget..

 

Kansje lyden kan ha noe med at diesel ikke har gass spjeld som bensin?

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyere diesler har også kakklelyd, selfølgelig ikke så kraftig som gamle. Men de er så godt isolert med støydempende matriale at det ikke høres så godt.

 

Commonrail diesel er nok litt stillere ja. Det kan nesten sammenlignes med et bensin insprøytningssystem med elektroniske dyser og elektronisk justering av tenningstidspunkt..

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselbiler har fin motorlyd.

Hørt 5 sylyndra VAG/volvodiesel med mye turbotrykk og 3" rakrør dra opp på turtall eller?

Det er hårete rå lyd!

BMW`s nye rekke6`ere er heller ikke så bråkete på tomgang.

5,9cumminsdieselen til dodge har styggrå lyd

V8 og V10 diesler har også fin lyd.

 

Diesel er sjarm...bråk og røyk, sånnt liker vi =)

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselbiler har fin motorlyd.

Hørt 5 sylyndra VAG/volvodiesel med mye turbotrykk og 3" rakrør dra opp på turtall eller?

Det er hårete rå lyd!

BMW`s nye rekke6`ere er heller ikke så bråkete på tomgang.

5,9cumminsdieselen til dodge har styggrå lyd

V8 og V10 diesler har også fin lyd.

 

Diesel er sjarm...bråk og røyk, sånnt liker vi =)

 

Enig med Skurk der. Synes det er ganske deilig lyd i vanen min med 6,2-liter åtter. Og så er jeg ganske begeistret for denne:

 

http://www.leopardmotor.com/Bergepanser%20ut%20av%20skogen.WMV

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår