Gå til innhold

Noen som har noen ufordrende/morsomme/spennende gåter eller oppgaver?

Ranger emnet


Kennet

Anbefalte innlegg

Jeg har en litt morsom logisk oppgave:

 

for lenge siden var det en bonde som fikk tre landstrykere inn på gården som ville overnatte i låven hans.

De tre fikk overnatte på låven og betalte 10 kr hver = 30 kr tilsammen og dro videre.

Etter bonden hadde fått i seg morgenkaffen og våknet litt mer tenkte han at 30 kr var for mye for å sove i låven så han sendte drengen sin etter de tre med 5 kr tilbake.

Denne drengen var ganske lur og tenkte at 5 kroner går ikke ann og dele på 3 så han tok 2 kroner selv og gav dem 1 krone hver.

de tre landstrykerene hadde nå betalt 10 kr hver og fått tilbake 1 kr = de hadde betalt 9 kr hver. 9 kr ganget med tre karer blir da 27 kr pluss de 2 kronene drengen tok blir det 29 kr.

 

Hvor ble det av den siste krona?

 

Noen som klarer denne? det er egenklig mer et logisk problem enn et matteproblem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette var vanskelig å forklare på fornuftig vis.

 

De skulle ha betalt 25kr. Men betalte 30kr. Drengen får beskjed om å gi igjen den 5'ern. Han tar 2kr selv og gir de tre kr tilsammen. 25+3=28. 28-30=2 (de to kronene drengen har i lomma)

 

Riktig. :)

Men det jeg var ute etter var at noen skulle forklare hvor den logiske bristen ligger i mitt resonomang om at:

3*9 = 27

27 + 2 = 29 kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig. :)

Men det jeg var ute etter var at noen skulle forklare hvor den logiske bristen ligger i mitt resonomang om at:

3*9 = 27

27 + 2 = 29 kr

 

EDIT: Satt å tenkte litt mer på denne saken her og tror jeg har finni feilen.

 

De 3 landstrykerne betalte 30 KR som sagt. Men de fikk tilbake 5 KR. ELLER; de skulle FÅ tilbake 5 KR, men drengen tok selv 2 KR så landstrykerne skulle få igjen likt masse penger.

ergo De har da betalt 27KR for å sove der.

 

Så 3*9=27 stemmer, for det er med "tipsen" til drengen

 

men det har ikke han bak gåta tenkt på tror jeg.

Så han har jo lagt 27 sammen med tipsen som drengen alt har tatt, og det blir jo feil. (for da får drenge 4 KR i tips og landstrykerne får da kun igjen 1 kr)

Fortsatt så står vi med 27, og hvor er det blitt av de 3 siste kronene? JO, det er jo de 3 kronene landstrykerne fikk igjen.

 

Da går stykket opp ( 27+3=30 )

så den gåta er basert på en fantastisk glipp...

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gåta der kommer i flere former og fasonger. Den som jeg har hørt den flest ganger i er de som bodde på hotel og betalte 100 kroner hver og skulle få 50 tilbake osv osv osv. Den er litt artig å prøve å løse.

 

Noen flere som har noen gode ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 2 bøtter med vatn, ein med 9 l og den andre med 4 liter!..

Korleis kan du måle opp NØYAKTIGT 6 liter vatn med desse 2 bøtene?

 

Den er jo altfor enkel. Fyll opp 9 liter, hell over to ganger, så sitter man igjen med 1 liter. Den ene literen heller man over i 4 litersbøtta. Fyll opp 9 literen igjen, og hell over 3 liter så 4 litersbøtta blir full. Da har man 6 liter i 9 litersbøtta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår