Gå til innhold

Behandling og stopping av rust på veteranbil. Hvordan?

Ranger emnet


Beinet1

Anbefalte innlegg

Ok.

 

Da er konklusjonen min:

Sandblåse -> grunne med sink -> sparkle om nødvendig -> legg på fuller om nødvendig -> Lakk + klarlakk.

 

Noen som er uenige med dette? vil det vare? Hva med å bytte ut sandblåsing med vinkelsliper med stålbørste og deretter ruststopper/fjerner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det eneste man skal passe seg for med sandblåsing er store flater som taket o.l, det kan slå seg pga varmeutviklinga.

og hvis man har skikkelig trykk på sanda, og holder lenge på et sted blir det grop.

 

vet ikke hvaslags lakk du skal bruke, men er det en solid lakk trenger du ikke klarlakk, det trenger du bare på metallic/effekt lakk.

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min erfaring er at hvis stålet har blitt varmt, dvs sandblåsing og stålbøste osv, kommer rusten tilbake uansett. virker som det skjer noe i stålet, dette vet sikkert noen her inne som kan noe om metall.

 

s.k. glassblåsing skal vel være fint, mye mindre varmeutvikling, og mye finere overflate. koster mer i innkjøp på forbrukssiden, da.

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinkelsliper med stålbørste og deretter ruststopper/fjerner er bortkastet arbeid. Rusten kommer igjen.

 

Stålbørste på vinkelsliper er helt ok å fjærne skit med... men!!!

den bare POLERER rusta...tar en etterpå ett papir 80 og gnir over... ja da blir der brunt pulver der...

 

Eneste måten uten å sandblåse er sliperverktøy...

 

Så det står i en How to tråden min, så er jeg blitt vledig glad i å bruke vinkel hyleren fra Biltema, men 50 korning flatskiver på...

 

Så ja... stålbørste, og så kline på noe greier.... da skjer det ting snart igjen...:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde dette vært noe å prøve?

http://new.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=699&zenid=b60f8172b43e4afc06601bb31fa3e0f3

 

forøvrig mye linker og produkter som omhandler gamle, rustne biler og bearbeiding av dette.

 

har sett meg ut noen produkter jeg skal prøve, så skal jeg gi tilbakemelding om det er brukandes!

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde dette vært noe å prøve?

http://new.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=699&zenid=b60f8172b43e4afc06601bb31fa3e0f3

 

forøvrig mye linker og produkter som omhandler gamle, rustne biler og bearbeiding av dette.

 

har sett meg ut noen produkter jeg skal prøve, så skal jeg gi tilbakemelding om det er brukandes!

Rustbullet er visst vitenskapelig testet opp mot det produktet der, og kom best ut av alle. http://rustbullet.com/Comparison/ProdComp.htm

I følge sidene dems skal det være en uavhengig test, hvor taperen(e) må betale testkostnadene. Skal ha gått en stund nå siden noen gadd å teste seg oppimot Rustbullet. (selv har jeg aldri testet produktet, men dette høres jo bra ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det eneste man skal passe seg for med sandblåsing er store flater som taket o.l, det kan slå seg pga varmeutviklinga.

 

Varmeutviklinga? Hvor kommer varmen inn i bildet?

Jeg har sandblåst mye, men opplever bare att plata blir iskald pga luftkjølinga, så dette var nytt for meg.

 

Plater som slår seg gjør vel det fordi sandblåsinga kan regnes som tusenvis av små hammerslag, og alle som har slått med en kulehammer midt på en stor plate har jo merket effekten av det..

 

Noen nevner å zinke etter sliping/reinblåsing; Er det zinkspray det er snakk om da? Zinkspray virker ikke hvis den ikke sprayes på helt rent stål så zinkflakene i grunningen får elektrisk kontakt med stålet, bare så det er sagt.

Finnes det forresten noen som kan elektrolyse-galvanisere karosserier i norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å trekke saken litt videre...Alle overnevnte metoder er beregnet på flater hvor en kommer til med sandblåsing/slipemaskin etc. slik at en kan få pusset stålet blankt før behandling, men hva gjør en for å stoppe rust inni kanaler o.l.? en kan jo ikke kappe opp kanalen for å sandblåse osvsov. Hvordan er det å sprøyte inn olje og diesel i kanalene for å stanse rustutviklinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for hulromsbehandling bruker du produkter du kan sprøyte inn som gjør sitt beste for å motkjempe og kapsle inn rusta. Det finnes mange produkter for dette. Hovedregelen er at det er snakk om en TYNN løsning som skal komme til alle kriker og kroker. Du skal altså ikke bruke tykk understellsbeskyttelse (som er designet for minimere skaden av steinsprut) som Tectyl ol.

 

Mercasol har spraybokser (med slange) som er enkelt å sprute kanalen full av f.eks. ved å stikke slangen inn gjennom skruehull fra plastdeksler innvendig i bilen. Owatrol passer typisk bra til denne jobben vil jeg tro..selv om du ikke trenger noe som er overlakkerbart. Denne typen behandling er spesielt viktig etter en har gjort sveisearbeid i kanalen (ta det etter lakkeringa slik at olje ikke renner gjennom luftehullene og ødelegger lakkeringa)

 

Ikke vær "smart" og sprut kanalen full av brukt motorolje. Denne er syreholdig og er ikke bra for karosseriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår