Gå til innhold

A6 med 1,8T eller TDI 2.0 ++?

Ranger emnet


blodfisk

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Hva ville dere valgt mellom a6 med 1,8T eller a6 med TDI motor av den sterkere typen? la oss sei 2.0 eller 2.5?

 

Har planer om å kjøpe meg A6 2003-2004 med quattro.

 

A6 1,8T (150 hk) fås kun i C5-karosseriet, mens 2,0 TDI (140 hk)kom i C6/4F. C5 fås med 1,9 TDI i litt ulike varianter, samt 2,5 TDI. Ville valgt den bilen som er penest holdt og lavest km.stand før jeg hadde latt motor avgjøre. Diesel er jo fint hvis du kjører mye, men 1,9 TDI er ingen rakett i A6 selv om den chippes, da et 1,8T bedre.

 

Noen nevner at det er fin lyd i 2,5 TDI...javel, hvis du liker lyden av traktor så... ;)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.8T saken er slapp! vil si en chippa(skikkelig,ikke noe boksdrit) 1.9 TDi holder følge! Gå for en slik du ikke 2.5 siden dette er en drittmotor!!! Skal du ha noe som virkelig holder er en 2.5 TDi C4 Rekke5'er tingen... 140hk og evighetsmaskin! V6 er bygd for dårlig! Ryker ventilløftere og kammer osv samt at V6 til Audi er kjent for å bruke mye olje, både utenfor og inni... 1.9 er mer utpøvd og gamle 2.5 er nesten skuddsikker!

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.8T saken er slapp! vil si en chippa(skikkelig,ikke noe boksdrit) 1.9 TDi holder følge! Gå for en slik du ikke 2.5 siden dette er en drittmotor!!! Skal du ha noe som virkelig holder er en 2.5 TDi C4 Rekke5'er tingen... 140hk og evighetsmaskin! V6 er bygd for dårlig! Ryker ventilløftere og kammer osv samt at V6 til Audi er kjent for å bruke mye olje, både utenfor og inni... 1.9 er mer utpøvd og gamle 2.5 er nesten skuddsikker!

 

Fra MTM sine nettsider med steg 1 chiptrimming:

 

A6 1,9 TDI (130 hk originalt):

163 hk (effekt)

350 Nm (moment)

211 km/t (toppfart)

9,8 sek (0-100 km/t)

 

A6 1,8T (150 hk originalt):

187 hk

290 Nm

226 km/t

7,9 sek

 

Dermed skulle tallenes tale være ganske klar. Dieselen er sikkert mye raskere fra 60-100 km/t i 4. gir og slikt, men dersom man skal ha rask bil uten å gire, så må man ha et annet effekt/vekt-forhold enn det som er i A6. ;)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.8T saken er slapp! vil si en chippa(skikkelig,ikke noe boksdrit) 1.9 TDi holder følge! Gå for en slik du ikke 2.5 siden dette er en drittmotor!!! Skal du ha noe som virkelig holder er en 2.5 TDi C4 Rekke5'er tingen... 140hk og evighetsmaskin! V6 er bygd for dårlig! Ryker ventilløftere og kammer osv samt at V6 til Audi er kjent for å bruke mye olje, både utenfor og inni... 1.9 er mer utpøvd og gamle 2.5 er nesten skuddsikker!

 

Det stemmer ikke :P Jeg kjører glatt fra en 1,9 tdi. (U chippet riktig nok)

Jeg har en 1,8T. Den er chippet til 215hk og 320-330nm (Vanlig 1,9tdi har ca 300nm orginalt). Det er BSR som har chippet den. Og den er veldig sprek. Som sagt, kjører fint fra en 1,9tdi, selv fra 1 til 100km/t

- Audi A6 Avant 1.8T 98' (Utrolig bil, 220hk/330nm)

 

X- Golf 3 GL 1,9 TDK 93' (God og billig bil, var trist å selge den :()

X- Golf 2 CL 1,6 85' (Førstebilen :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke :P Jeg kjører glatt fra en 1,9 tdi. (U chippet riktig nok)

Jeg har en 1,8T. Den er chippet til 215hk og 320-330nm (Vanlig 1,9tdi har ca 300nm orginalt). Det er BSR som har chippet den. Og den er veldig sprek. Som sagt, kjører fint fra en 1,9tdi, selv fra 1 til 100km/t

 

Vet ikke om du har gjort mye mer enn å omprogrammere bilen, men med kun steg 1 chip uten annet eksos med racekat, så får man neppe mer enn 190 hk i 1.8T. Men det er mye overdrivelser på effekt og moment, både på chipping av bensin og diesel.

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv fra 0-100? Det er jo bakdelen med diesel at de ikke er like raske fra 0-100. Fra 60-70 og oppover derimot kommer dreiemomentet til sin rett.

 

Siden turbo-bensinbiler har mye bedre aks opp mot 200 km/t og mye høyere toppfart enn TDI generelt, så gjelder vel dette kun opp til 120-130 km/t. Men at tdi føles veldig sterk i mellomregistret er det ingen tvil om.

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bedre aks opp mot 200km/t og mye høyere toppfart? Den skjønte jeg ikke helt. Du mener da altså at bensinmotorer er raskere hele veien fra 0-200km/t? Toppfart kan jeg være med på, men ikke drag i mellomregisteret. Både opplevd og faktisk drag.

 

Min erfaring er at fra stillstående opp til 50-70km/t er bensin raskere, men fra 60-70km/t kommer dreiemoment til sin rett og gir et herlig drag opp mot 150-170km/t. Etter det dabber det litt av igjen, og etter 200km/t er det ikke noe særlig drag lenger.

Andre fordelen er at jeg kan trøkke inn 2-3 passasjerer og bagasje til en langhelg, og fortsatt ha det gode draget. Samtidig et forbruk på rundt halvlitern på mila og drivstoffpriser 10-20% under bensin :)

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig tar en chipet 1.8turbo en chipet 2.0tdi i aks fra 0 til toppfart. Er ikke noe vits i å diskutere engang.

Og for det andre, så har 1.8turbo bensin motoren en lyd av en annen verden i forhold til diesel lyden. Høres jo ut som en traktor som sagt.

Men når jeg er en 40 år gammel familie far med 2-3 unger, så er det ikke umulig at jeg kanskje hadde valgt en diesel stv. pga. at den bruker mindre gasolin og er bedre å kjøre pga. at jeg kanskje slipper å gire ned ved forbikjøringer osv.

- 97mod. Vw Passat 1.8 20V Turbo

BSR Steg 3.

 

* 87mod. Bmw E30 325 Tic

* 87mod. Honda Prelude 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Det står du helt fritt til å mene. Men nå er det vel ikke bare en øvelse vi diskuterer her, men en rekke forskjellige. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor du så bastant forsøker å sette et uverdig punktum for tråden.

Traktorlyd står du selvfølgelig også fritt til å mene at moderne dieselmotorer har, men jeg vet hvordan en traktor høres ut, og hadde moderne dieselmotorer laget lik lyd som en traktor tror jeg ikke dieselbil-salget i Norge hadde vært så høyt.

 

Vi har i tråden trukket frem egne meninger rundt bl.a. aksellerasjon fra stillestående, høyeste toppfart, mellomregister drag, økonomi m.m. Jeg trodde også at bensin var råest tidligere, men man lærer så lenge man lever, og jeg betviler sterkt at jeg kommer til å kjøpe en bensinbil igjen. Totalt sett har moderne dieselmotorer så mye mer å by på enn tilsvarende bensin, så bensin er ingen match lenger.

 

Jeg sammenligner gjerne min 2,0Tdi Golf med 180hk og 400nm med en cippet 1,8t A3 eller Golf av gamle typen (må bli det ettersom 1,8`en ikke finnes i den nye A3`n eller Golfen. Bilene bør da vektutlignes slik at målingen blir mest mulig rettferdig.

 

Som det blir påpekt tidligere i tråden stilles det spørsmål vedrørende faktisk effekt på en 1,8t uten andre modifikasjoner enn chip.

Superchips som er en meget stor og internasjonal aktør oppgir sin chip til 187hk og 265nm. De kjører motorene i benk for å dokumentere effekten. Tilsvarende chip fra Superchips for 2,0Tdi gir ca 180hk og ca 400nm. Målt i benk.

 

TSRacing oppgir 195hk og 310nm for 1,8t`en, og 180hk/400nm for 2,0Tdi.

 

Tallene taler ikke i favør av bensinmotoren, og de som har dieselbiler vet at draget i mellomregisteret er deilig :)

Stort sett når jeg er ute og kjører er det mellomregisteret jeg utnytter, og når dieselen er overlegen der, ser jeg ingen grunn til å velge bensin. I tillegg har du jo de økonomiske aspektene, som at den bruker en halvliter på mila (faktisk nede i 0,33 når jeg kjørte til jobben her en dag) og at dieselen har en lavere pumpepris.

 

Kan legge til at A3 2,0Tdi med chip måles 0-100 mellom 7 og 8 sekunder, så jeg er faktisk ikke sikker på at dieselen blir parkert helt på øvelsen 0-100 heller :)

 

Nå sammenligner du 2,0 TDI og 1,8T da, er det rikig mon trò? Da har jo dieselen nesten like mye effekt (180 hk mot 185/190) og mer moment (400 Nm mot 300), og da sier det seg selv at dieselen vil være raskest fra-til de fleste hastigheter. Men hvis du sammenligner 2,0 TDI med 2,0 TFSI, så er vi tilbake til "bensin parkerer tdi" igjen, selv om bensinbilen har 100 Nm mindre dreiemoment originalt. Og mellomregistret taper også HVIS bensinbilen har rett gir.

 

Ikke det at det er noen vitenskapelig test, men et familiemedlem hadde en Golf V GTI utrimmet (200 hk, 280 Nm) og A3'er med 2,0 TDI som sota villt (altså trolig chippet) hadde ikke en sjans, selv om ikke forskjellen var SÅ stor da. Men igjen, steg 1 chip på 2,0 TFSI gir 240 hk og 360 Nm og da er det kun 3,0TDI som har sjans av de aller fleste VAG-dieselene i hvertfall ;)

 

Så vi får sammenligne 1,9 TDI mot 1,8T og 2,0 TDI mot 2,0 TFSI. Og forresten, du får 1,8TFSI i ny A3 nå, 160 hk.

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville dere valgt mellom a6 med 1,8T eller a6 med TDI motor av den sterkere typen? la oss sei 2.0 eller 2.5?

 

Har planer om å kjøpe meg A6 2003-2004 med quattro.

 

Jeg ville styrt unna 2.5TDI.

Koselig motor i utgangspunktet, men vipparmer og kamaksler er utsatte ting på disse motorene, og motorras er særdeles dyrt.

Motorenen som har gått på longlifeolje er absolutt værst.

 

Går eventuelt an å skru av oljepåfyllingslokket og sjekke den enekammen visuelt. Hadde jeg kjøpt noe sånt ville jeg uansett bytta olje regelmessig, samt sjekka kamaksler ved hvert bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,0TDi 140hk kontra 1,8T 160hk. Lett valg!

2,0TDI 170hk kontra 2,0TFSI 200hk ikke like lett mtp. motoreffekt, men prismessig et lett valg! Det er ikke verd 70.000,- ekstra for en bil som bare går litt bedre, er dyrere i drift og taper seg mye mer i verdi!

 

Fant fram data på Audi A3 sportback som eks:

1,8TFSI 160 hk

250 Nm (1500-4200 o/min), 0-100: 8,2 sek, toppfart 220 km/t

Pris fra 334.000 nkr

 

2,0 TDI 170 hk:

350 Nm (1750-2500 o/min,0-100: 8,3 sek, toppfart 222 km/t

Pris fra 345.300 nkr.

 

Lista viser vel egentlig at momentet i dieselen er såpass smalt, at hvis vi skal vurdere bilen kun utfra akselerasjon og fartsressurs, så er en moderne bensinturbo fullt på høyden. 10 hk mindre og 100(!) Nm mindre gir likevel ca samme toppfart og akselerasjon.

 

Diskusjon rundt pris og verdifall må selvsagt med når man vurderer et bilkjøp, men som moment i en diskusjon rundt hvor kjapp bilen er synes jeg blir litt på siden, du skal jo eie og bruke bilen selv, mht salg burde man valgt en mindre motor og "droppe moroa helt" Dessuten må man også skule litt på prisene i Tyskland fordi den nye effektavgiften i Norge har gjort noen modeller mye dyrere (de med over 170 hk) og det gjenspeiles ikke alltid i bruktprisen siden disse bilene ble importert til Norge før 1.1 2007.

 

Og ja, vi kan godt sammenligne chippa 140 eller 170 hk tdi, mot chippa 2,0 TFSI har de ingen reell sjanse fra/til hvilken som helst fart.

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår