arildh Skrevet Oktober 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2003 Hey! Kjempebra tråd! Lenge siden jeg faktisk lærte noe på dette forumet. En Harley v-twin er vel rimelig underkvadratisk (og prehistorisk). Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Oktober 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2003 Originally posted by arildh Hey! Kjempebra tråd! Lenge siden jeg faktisk lærte noe på dette forumet. En Harley v-twin er vel rimelig underkvadratisk (og prehistorisk). Hender Harleyene er små-psykopatiske...spes de som er bygd av ettermarkedsdeler. Har hørt om 4 tommers boring og 4,5 slag...og de varver 6500 (!) Hvilket er 24.76 m/sek i stempelhastighet...det er respektabelt. Men jeg har hørt om Pro Stock motorer med samme slaglengden som har overlevd 9000 (!!!!) Hvilket er sinnssykt.... :D :rolleyes: Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitrofish Skrevet Oktober 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2003 Originally posted by Turboed1 Hvor lenge har du brukt det programmet,sånn cirka...? Hvor nøyaktig prater vi om? Husker ikke hvor lenge... et års tid i vinter en gang? Har testet utallige kombinasjoner, blant de jeg har lagret er: -2L BMW sekser, effekt i vognkortet: 125hk, programmet sier med alle data fra "bruksanvisninga" på bilen innplottet: 125hk -den nye M3 motoren, skulle hatt 343, programmet sier 347hk -honda S2000 motor, skal ha 240hk, prg. sa 244hk -Gammal 454 chevy LS6, skal ha 425hk, prg. sa 427hk -Ford BDA, reel effekt er mellom 200 og 250 hk, prg. sa 238 på en fornuftig kombinasjon -Ford 2,3l V6, skal ha 114hk, prg. sa 112hk -Original cosworth, skal ha ca 220hk, prg. sier 215hk -Original calibra turbo, skal ha 204, prg. sier 207 Med tanke på at slike programmer er bare en pekepinn, ser jeg på dette som en ganske god en! i tillegg kan du lese av VE, kompresjonstrykk mm...:cool: Prøvde å finne ut hvorfor økning i boring øker volum mere enn slaglengde, det er jo rett å slett fordi at jeg ser at stempel radien er opphøyd i andre :-), Og å borre en motor og sette i et større stempel uten å forandre noe annet, gir også høyere komp...:) Siter - 92 BMW 318iS - 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale - 86 Sierra iS - prosjekt? - 98 323i Coupe banebil - 83/87 Audi 200 TQA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Oktober 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2003 Originally posted by Nitrofish Og å borre en motor og sette i et større stempel uten å forandre noe annet, gir også høyere komp...:) Ok...jeg bare lurer på hvor mange parametere det programmet jobber med...altså hvor mange data du legger inn? Kan du legge inn hele flowmap'er,hele kamprofiler etc? Eller bare løft/dur/timing? :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitrofish Skrevet Oktober 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2003 Ja, du kan legge inn hele flowmaper, med opptil 10 datapunkter (ved forskjellige løft) kamprofiler legges inn på den måten at du kan velge forskjellige "standardkammer" med profiler som er lagt inn i programmet, eller du kan legge inn IVO, IVC, EVO,EVC selv, så beregnes durasjoner ut fra det og løft (på ventilen). du kan velge om du vil legge inn kam specs ved såkalt seat to seat, eller ved 0.050" løft, som jo blir mer nøyaktig. andre faktorer er mer eller mindre selvsagte: Ventilstørrelser og antall, typen topper/ portingsgrad, komp, typen manifold, type eksosanlegg, turbo(type eller airflow og effektivitet), kompressor(turtall, effektivitet, belt drive ratio, og internal gear ratio for sentrifugalkompr.), ladetrykk, P/R, intercoolere, og lystgass, i tillegg til forskjellige typer bensiner; metanol, naturgass(!)++ tas også med i utregningene.:) Siter - 92 BMW 318iS - 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale - 86 Sierra iS - prosjekt? - 98 323i Coupe banebil - 83/87 Audi 200 TQA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Oktober 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2003 Originally posted by Nitrofish Ja, du kan legge inn hele flowmaper, med opptil 10 datapunkter (ved forskjellige løft) kamprofiler legges inn på den måten at du kan velge forskjellige "standardkammer" med profiler som er lagt inn i programmet, eller du kan legge inn IVO, IVC, EVO,EVC selv, så beregnes durasjoner ut fra det og løft (på ventilen). du kan velge om du vil legge inn kam specs ved såkalt seat to seat, eller ved 0.050" løft, som jo blir mer nøyaktig. andre faktorer er mer eller mindre selvsagte: Ventilstørrelser og antall, typen topper/ portingsgrad, komp, typen manifold, type eksosanlegg, turbo(type eller airflow og effektivitet), kompressor(turtall, effektivitet, belt drive ratio, og internal gear ratio for sentrifugalkompr.), ladetrykk, P/R, intercoolere, og lystgass, i tillegg til forskjellige typer bensiner; metanol, naturgass(!)++ tas også med i utregningene.:) Ok..da er det omtrent som Engine Analyzer Plus / Pro da...hvor lang tid bruker det på kalkuleringene? :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitrofish Skrevet Oktober 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2003 tilnærmet lik null. :) har ikke tenkt over det engang før når du nevner det... du taster inn et tall eller velger en del, og så er kurvene der... Siter - 92 BMW 318iS - 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale - 86 Sierra iS - prosjekt? - 98 323i Coupe banebil - 83/87 Audi 200 TQA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Oktober 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2003 Originally posted by Nitrofish tilnærmet lik null. :) har ikke tenkt over det engang før når du nevner det... du taster inn et tall eller velger en del, og så er kurvene der... Da er det som EA Plus da...ikke som Pro'en jeg bruker,den kalkulerer og re-kalkulerer alt sammen inntil 45 ganger for å garantere nøyaktigheten.. :)Med en RASK (Vel....ny Dell...den svei litt i L.boka) bruker den et helt minutt på alle utregningene...og den bommer ikke stort den heller :D GSXR'en min hadde 0.4 hester mer enn dataen sa...og alle dataene lå innafor 1 promille... :) Bruker du det programmet bare for moro skyld,eller bruker du det for å lage et greit oppsett før du begynner å skru?:) Jeg har brukt mitt til å designe kamprofiler og lage innsug,bl.a... :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitrofish Skrevet Oktober 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2003 vel...hehe...hvis du titter i profilen min, ser du at jeg er bare 17 (inntil videre;) ), så jeg har mest programmet for å teste ideer om forskjellige kombinasjoner, (kameratene mine himler med øya av at jeg kan sette meg ned å teste forskjellige borringer og slag for å få ut mest mulig av f.eks. 5lv8) så det er en del for moro også.... tror jeg kommer til å bruke det som du sier i fremtiden, og eventuelt kjøpe et dyrere et.:) alle dataene lå innafor 1 promille... det må vel være anses som ganske korrekt til å være en simulering;) Siter - 92 BMW 318iS - 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale - 86 Sierra iS - prosjekt? - 98 323i Coupe banebil - 83/87 Audi 200 TQA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindrulf Skrevet Oktober 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2003 hvor kan jeg laste ned de programmene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegard Skrevet Oktober 5, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2003 Er rådelengde/vekt eller blokkhøyde parametre i disse programmene? Sitter med følelsen at ingen har svart 100% på det opprinnelige spørsmålet. Siter Tlf. 984 99 155 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Oktober 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2003 Rådene må da velges etter blokken, stemplene og veiven, og blir derfor veldig individuelt? Lavest mulig vekt er vel best uansett hvordan man vrir og vender på det.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mk1classic Skrevet Oktober 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2003 Originally posted by Vegard Sitter med følelsen at ingen har svart 100% på det opprinnelige spørsmålet. Stemmer det, men jeg kommer med noe mer info om dette snart. Siter "mk1classic" '83 Golf GTI Rabbit '83 Golf GTI "Prosjekt" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Oktober 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2003 Originally posted by Nitrofish vel...hehe...hvis du titter i profilen min, ser du at jeg er bare 17 (inntil videre;) ), så jeg har mest programmet for å teste ideer om forskjellige kombinasjoner, (kameratene mine himler med øya av at jeg kan sette meg ned å teste forskjellige borringer og slag for å få ut mest mulig av f.eks. 5lv8) så det er en del for moro også.... tror jeg kommer til å bruke det som du sier i fremtiden, og eventuelt kjøpe et dyrere et.:) det må vel være anses som ganske korrekt til å være en simulering;) Det var det jeg kjøpte det til også...egentlig bare for gøy (kjøpte det minste EA-programmet...kosta omtrent det samme som DesktopDyno) men lærte mye av det,så da graderte jeg opp til EA Plus,for å få med flere parametere...og nå bruker jeg EA Pro,som du må legge inn omtrent 120 parametere på...men det koster jo ditto :) Brukte EA Plus'en til å designe min første kamprofil...til Ford 2-liter. Ga mer moment enn orginalt helt til 7000...og 129hk. I programmet og virkeligheten. :) Fikk høre at "en sånn kam finnes ikke,og kan ikke lages"...men jeg har den enda i bilen :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Oktober 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2003 Originally posted by sindrulf hvor kan jeg laste ned de programmene? på http://www.performancetrends.com... demoen funker i 14 dager fra du laster det ned..etterpå må du dra fram og svi VISA'en :D Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.