Gå til innhold

KAM spørsmål

Ranger emnet


Mad-Ass

Anbefalte innlegg

Har en 230F motor jeg tenkte jeg skulle skifte topp og kam på.

Det jeg har tenkt på da er ombygging til FX motor (531 topp og VX3 kam).

Men det finnes jo også så mange andre kammer til 230 motorene, så jeg lurer på om noen kunne gi litt info om de forskjellige, og hva slags bruk de egner seg best til.

Jeg er på jakt etter en kam til en sugemotor der jeg får et høyere dreiemoment og mer effekt helst på et lenger register, men jeg vil også ha kraft på de lave turtallene..

 

Er VX og VX3 en forbredret utgåve av V kam?

Og hva vil egne seg best av A, K og V? Er vel et hav av flere kammer, og er evig takknemlig for alle innlegg med info om kam :pray

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må du ha orginal volvokam da? er det ikke k og h kam som gjelder når man skal trimme sugemaskin da.. h kammen er vel enda litt "grommere" enn k kammen igjen.. men begyner vel og bli få av de.. volvo orginal gutta kjører vel med h kam og mekanisk sprut.. eller så er jo vx/vx3 kammene bedre enn orginal bajs kammen..

volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er da på utkikk etter kam til sugemotor uten at det blir noe typisk turtallsmaskin.. har også tenkt å bytte til 531 top

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er H kammen bra på lave turtall?

hvordan er A-kammen da?

 

Er vel bare V og A BCB har tror jeg. Andre som selger originalkammer til billig penge?

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H kammen er jo forsåvidt brukanes den og. Tror nok jeg hadde gått for den eller en K. A og V er temmelig slappe greier.

H kam finnes på B23E 79 og 80mod. K på B23E 81-83mod. Let på skroten er mitt tips. Hvis ikke finnes det trim kammer hos KG trimning i sverige til en brukanes penge. F.eks KG003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet fra A til V kam på min B21a.

 

Bilen er mye mer behagelig å kjøre forbi andre biler med ++, men A kammen hadde mye mer moment på lavt turtall. Det gikk ikke an å kvele motoren med A kamen, men det er ingen problem med V kammen. Og man må nok regne med et bensinforbruk på godt over litern med V kamen, ( da testet jeg ikke A kamen ). Men alt i alt en bedre kam når man skal være effektiv i trafikken.

85 Audi 80 GTE Quattro

86 Golf 2 Turbo Diesel

Rallvogn: Volvo 244 2,1

87 Golf 2 Syncro

86 Golf 2 Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet fra A til V kam på min B21a.

 

Bilen er mye mer behagelig å kjøre forbi andre biler med ++, men A kammen hadde mye mer moment på lavt turtall. Det gikk ikke an å kvele motoren med A kamen, men det er ingen problem med V kammen. Og man må nok regne med et bensinforbruk på godt over litern med V kamen, ( da testet jeg ikke A kamen ). Men alt i alt en bedre kam når man skal være effektiv i trafikken.

 

Regner ikke med å få et høyere drivstofforbruk med verken A kam eller V kam på en innsprøytningsmotor. Innsprøytningsmengden blir jo den samme - men heller bedre utnyttelse av bensinen.

B230FX (135 hk) motorer har jo VX3 kam og 531 topp, og denne motoren er mye mer drivstoffgjerrig ved vanlig kjøring enn den vanlige F motoren - pga bedre utnyttelse av bensin og luftblanding.

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner ikke med å få et høyere drivstofforbruk med verken A kam eller V kam på en innsprøytningsmotor. Innsprøytningsmengden blir jo den samme - men heller bedre utnyttelse av bensinen.

B230FX (135 hk) motorer har jo VX3 kam og 531 topp, og denne motoren er mye mer drivstoffgjerrig ved vanlig kjøring enn den vanlige F motoren - pga bedre utnyttelse av bensin og luftblanding.

 

DSC00372.JPG

 

DSC00373.JPG

 

B230FX med 530 topp og A kam...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår